Lage emissiezones Vlaanderen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Lage emissiezones Vlaanderen

  • Maker
    Discussie
  • De stad Antwerpen voert op 1 februari in ongeveer heel de Antwerpse binnenstad en op Linkeroever de lage-emissiezone in.
    Voertuigen die veel roet en fijn stof uitstoten, mogen de zone niet meer in rijden.
    Sommige auto’s mogen de zone pas in nadat ze geregistreerd zijn.

    Mag ik Antwerpen nog binnen ???? Klik

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 320)
    • Vlaanderen krijgt er nog een Lage Emissie Zone (LEZ) bij in Hasselt.

      Met tromgeroffel is maandagavond het ambitieuze bestuursakkoord van N-VA, Rood-Groen en Open VLD in Hasselt voorgesteld. En net zoals de deelnemers van de coalitie is ook de inhoud behoorlijk verrassend. Maar liefst 580 concrete actiepunten wil de nieuwe meerderheid realiseren. Veel minder verkeer in het stadscentrum, een nieuw Kolonel Dusartplein en camera’s tegen sluikstorten zijn er maar enkele van.

      Hasselt wil dus een ‘Lage Emissie Zone’ (een LEZ zone) invoeren in de binnenstad, zoals bijvoorbeeld ook de stad Antwerpen die al heeft. Dat betekent dat in de praktijk vervuilende auto’s straks niet meer tot in het stadscentrum mogen rijden. “De luchtkwaliteit binnen de grote ring is niet altijd goed. Daar willen we iets aan doen”, aldus burgemeester Vandeput. “We denken dat we op vrij korte termijn daarvoor al een plan op tafel kunnen leggen. Al moeten we dan wel nog een systeem uitbouwen, zodat we ook de naleving kunnen afdwingen.”

        FF bellen

          Gratis ?

            Het zogeheten Datenblatt kwam hier op PFB al eerder aan bod.
            Porsche Centre Brussels rijkt het nu als oplossing aan voor de 968 928 964 993 … eigenaren om te kunnen blijven rijden in de Vlaamse LEZ zones.

            thx @youyou

              Madrid autovrij & remote sensing

              Madrid experimenteert met “remote sensing” met mobiele meettoestellen die voorbijrijdende vrachtwagens controleren op stikstofdioxide. Blijkbaar zijn er zelfs azen die met extra bekabeling ervoor zorgen dat er minder AdBlue geïnjecteerd wordt. Sommige vrachtwagens overschrijden de norm tot 40 keer…

              stRaten-generaal (van A) is alvast gaan kijken en stelt voor om de bussen van De Lijn eens nauwkeurig te onderzoeken en in A eens “een maand lang controleren wie echt in het rood gaat”!

                Tien bedrijven stoten groot deel uit van hele Nederlandse bedrijfsleven

                Ter vergelijking, de uitstoot van deze tien bedrijven is even groot als drie keer de uitstoot van alle Nederlandse huishoudens samen.

                De top 10 van bedrijven die het meeste uitstoten in Nederland:

                1. RWE Eemshaven centrale

                2. Uniper centrale Maasvlakte

                3. Tata Steel IJmuiden

                4. Chemelot

                5. Nuon Power Velsen

                6. Shell Nederland Raffinaderij

                7. Yara Sluiskil

                8. RWE Amercentrale

                9. ENGIE Centrale Rotterdam

                10. Nuon centrale Hemweg

                  DEN HAAG – Het kabinet wil in 2030 een nationaal verkoopverbod op benzine- en dieselauto’s. Dat melden bronnen aan De Telegraaf.

                  Kabinet wil verkoop benzineauto verbieden

                  Jaja… goed bezig daar in NL 👿

                    Wat een schande … Als zelfs onze leiders het al niet meer weten .

                      Paniek in diesel-land

                      Europees Hof geeft Europese Commissie ongelijk en stelt dat steden diesels compleet mogen bannen, ook nagelnieuwe EURO 6-diesels.
                      Paniek en consternatie alom!

                      De verwarring omtrent de toekomst van diesels wordt met de dag groter en groter. Het Europese Gerecht heeft bepaald dat steden vrij mogen zijn in de keuze om diesels al dan wel of niet toe te laten, ongeacht de Euro-norm. Waardoor gloednieuwe diesels mogelijks vanaf 2022 niet meer welkom zijn in Brussel.

                      Uit de assen die heel het dieselgate-verhaal achterliet besloot de Europese Commissie streng op te treden voor de diesel. Om de industrie echter de tijd te geven om aan te passen toverde het een overgangsperiode uit haar hoed. Tijdens die periode mocht de uitstoot van stikstof nog met factor twee boven de norm liggen. Waardoor Euro 6-diesels dus als “proper” mogen worden bestempeld, ook al overschrijden ze dik de opgelegde normen. Dik tegen de zin van grootsteden die kreunen onder de vervuiling. Steden zoals Madrid, Parijs en… Brussel.

                      Die drie streden trokken naar het Gerecht van de EU om die beslissing aan te vechten en kregen gelijk. De Europese Commissie heeft ten onrechte de stikstof-normen versoepeld voor de automobiel-industrie. Het gerecht geeft de EU nu een jaar om orde op zaken te zetten. Al wordt aangenomen dat deze discussie niet voor 2022 opgelost zal worden, gezien de Commissie nog in beroep kan gaan. Een belangrijke datum trouwens, want vanaf 2022 vervalt de “overgangsperiode” en zijn Europese steden – toch op dit moment – vrij om te bepalen wat wel of niet binnen komt.

                      Het gevolg kan zijn dat steden zoals Madrid, Parijs en Brussel daad bij woord houden en vanaf 2022 alle diesels (dus ook nagelnieuwe modellen met dieselmotor) bannen uit het centrum. Is dit het geval, dan wordt aangenomen dat kleinere steden snel zullen volgen. Een watervaleffect dat kan leiden tot het compleet bannen van de diesel in Europa.

                      Grote dupe van heel dit verhaal is de consument, zonder twijfel. Nu al. Want is de diesel eenmaal in 2022 verboden, dan bestaat er geen twijfel meer. Nu een nieuwe auto kopen echter, dat is zoals spelen op de beurs. Want voor je het weet is je investering (lees: restwaarde) verdwenen als sneeuw voor de zon. De consument heeft nu meer dan ooit nood aan duidelijkheid maar Europa lijkt die niet te kunnen geven, gezien het zichzelf wekelijks tegenspreekt.

                        De ‘ultralage-emissiezone’ komt eraan: geen enkele diesel- of benzinewagen nog toegelaten

                        Om de luchtvervuiling door het verkeer aan te pakken, kunnen Vlaamse steden binnenkort ‘ultralage-emissiezones’ invoeren. Die zijn verboden terrein voor álle benzine- en dieselauto’s. Alleen groene wagens mogen er nog in.

                        Het gaat om een beslissing uit de Vlaamse superministerraad van vorige week. De regering-Bourgeois beseft dat de luchtkwaliteit in Vlaanderen nog veel moet verbeteren. Luchtvervuiling is immers de sluipmoordenaar van de moderne tijd en zorgt onder meer voor een hogere kans op kanker, hartinfarcten en diabetes.

                        In Vlaanderen is het de belangrijkste milieugerelateerde oorzaak van vroegtijdige sterfte. De regering stemt er daarom mee in om de luchtkwaliteitsnormen in Vlaanderen tegen 2030 te verhogen, van de huidige Europese verplichtingen tot de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Voor de uitstoot van het verkeer liggen die waarden twee keer lager. “Als we onze luchtkwaliteit willen verbeteren, zijn er met name in mobiliteit nog forse ingrepen nodig”, zegt milieuminister Joke Schauvliege (CD&V). Ze maakt het daarom voor steden mogelijk om ultralage-emissiezones in te voeren.

                        De VVSG, de koepelorganisatie voor Vlaamse steden en gemeenten, reageert voorzichtig positief. “Steeds meer mensen vinden het heel erg belangrijk dat de luchtvervuiling in hun stad wordt aangepakt”, zegt woordvoerder Nathalie De Bast. “Nu krijgen de lokale besturen een extra instrument om hieraan te werken. Zolang we de tijd krijgen om te experimenteren, is dit best interessant.”

                        Boetes

                        In Antwerpen is al een aantal jaar een lage-emissiezone in voege. Gent, Mechelen en Willebroek hebben daar plannen voor klaarliggen. In een lage-emissiezone zijn dieselauto’s van middelbare leeftijd niet meer welkom. Een ultralage-emissiezone gaat nog een stap verder. Die wordt verboden terrein voor álle voertuigen met een verbrandingsmotor – ook voor de modernste benzine- en dieselmodellen, dus.

                        Wie de zone toch inrijdt, riskeert een boete. Alleen auto’s op elektriciteit of waterstof – of hybrides – mogen erin. Het kabinet-Schauvliege verduidelijkt dat lokale besturen misschien wel best kiezen voor de weg van de geleidelijkheid. Bijvoorbeeld door eerst een lage-emissiezone te installeren en daar de voorwaarden beetje bij beetje te verhogen. Om dan richting 2030 over te schakelen op een ultralage-emissiezone. Zo blijft de overgang behapbaar. Want hoewel het aantal inschrijvingen van groene auto’s toeneemt – vooral dankzij de boom van de hybrides – blijven ze een zeldzaamheid in het verkeer, met 4 procent van het totale aantal inschrijvingen in 2017.
                        [b]
                        Gemakkelijk[/b]

                        Mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent) gelooft niet in ultralage-emissiezones. “Het is een gemakkelijkheidsoplossing. De Vlaamse regering schuift haar verantwoordelijkheid door naar het lokale niveau. En daar zal er heel weinig veranderen, zeker niet op korte termijn. Want alleen de grootste steden hebben genoeg middelen en knowhow om zo’n ultralage-emissiezone in te voeren en ook te controleren.” De Mol pleit voor maatregelen die meteen over heel Vlaanderen van toepassing zijn. “Haal die oudste diesels van de weg door de Vlaamse algemene uitstootnormen te verstrengen. Vergroen de autofiscaliteit verder. Dat zijn ingrepen die echt een verschil maken.”

                          Allemaal gekeurd voor dagelijks gebruik….

                            Vandaag in Broekzele. Om een idee te geven wat voor fraais daar allemaal staat een paar meter van de rommelmarkt op het Vossenplein. Gelukkig stonden ze geparkeerd want als ze starten zie je niet veel meer en ga je van je stokje van de walm.

                            Beauty & the beasts

                              Allez dan. Brussel had het al, dus Vlaanderen wilde zich mietoe-gewijs ook onderscheiden. Dus een Vlaming die op zijn keuringsbewijs kijkt denkt nu dat Brussel geen probleem is want niet vermeld. We zijn weer goe bezig…

                                De autokeuring vertelt of uw voertuig in een lage-emissiezone (LEZ) mag binnenrijden

                                Vanaf 20 mei 2018 wordt een boodschap op het keuringsbewijs geplaatst die de klant informeert over de LEZ-zones die in Vlaanderen van toepassing zijn of zullen worden. Antwerpen is momenteel de enige Vlaamse stad met een LEZ. De invoering van een LEZ wordt onderzocht in Mechelen, Willebroek, Gent en Hasselt.

                                De categorie, de brandstof en de euronorm van uw voertuig bepalen of u wel of niet een LEZ in mag rijden. De boodschap wordt automatisch op het keuringsbewijs geplaatst. De inspecteur komt niet tussen en er verandert dus niets aan het bestaand verloop van de keuring.

                                Een informatieve boodschap over de Brusselse LEZ wordt sinds 1 januari 2018 aangeboden op de keuringsbewijzen afgeleverd in de keuringcentra gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

                                  Vliegtaks moet natuurlijk Europees geregeld worden. Een vast bedrag per passagier per opstijging lijkt me aangewezen zodat er intra-Europees wat meer met de trein gereisd wordt. Het zou een inzet van de Europese verkiezingen kunnen zijn. Maar het zal wel niet. ruzie

                                  Touring stelt voor om de kilometerheffing inderdaad in de plaats van de wegenbelasting te innen. 1 cent standaard en 2 cent in de spits. Met die bedragen: graag! Dan kost het me maar de helft van nu. En met een 911 is het verschil uiteraard nog veel groter als die jonger is dan 1992.

                                  Ik zie geregeld vehikels rondrijden die vreselijke walmen uitstoten. Waarom worden die niet van de weg gehaald?

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 320)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.