Lage emissiezones Vlaanderen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Lage emissiezones Vlaanderen

  • Maker
    Discussie
  • De stad Antwerpen voert op 1 februari in ongeveer heel de Antwerpse binnenstad en op Linkeroever de lage-emissiezone in.
    Voertuigen die veel roet en fijn stof uitstoten, mogen de zone niet meer in rijden.
    Sommige auto’s mogen de zone pas in nadat ze geregistreerd zijn.

    Mag ik Antwerpen nog binnen ???? Klik

15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 320)
    • Ik heb dit van die kilometerheffing eigenlijk niet gevolgd gehad, maar komt die in de plaats van wegenbelasting, of komt die bovenop de wegenbelasting ? :think:

        En wie denk je dat uiteindelijk die vlieg-, en vaartaks zal betalen? Of denk je dat dat niet doorgerekend zou worden aan de consument?

          seg mannekes, (lucht)haventaks heffen kost jobs. dan wijken reders/airlines uit naar naburige havens.
          het is toch veeel gemakkelijker om de werkende kleine man te taxeren op het vervoer naar zijn/haar werk !!! want die kan geen kant op.
          de kilometerheffing is deze week nog maar twee keer in het journaal opgedoken. hoe ver zijn we daar nog van verwijderd?

            Ze zouden beter BIV en vlieg/vaar taks heffen op de uitstoot van die dingen, het gat in de begroting is in één keer gevuld :think:

              Kwam mijn sarcasme niet goed over? 😉

              het ergste is dat de uitstoot van schepen en vliegtuigen niet meegenomen wordt in de cijfers van de landen… omdat ze niet weten waar ze deze moeten onderbrengen.

                Vliegtuigen niet vervuilend? Als je op de luchthaven je wagen parkeert moet je de lak van je voertuig maar eens bekijken! Kerosine is veredelde diesel!
                Rest my case.

                  Als je weet dat de 16 grootste schepen ter wereld evenveel vervuilen dan alle auto’s samen…

                  Vliegtuigen zijn uiteraard ook niet vervuilend.. la maar goed want met die belachelijk goedkope tickets stijgt het aantal vluchten spectaculair…

                    Duitse studie: “Cruiseschepen doen effecten LEZ teniet”

                    Vorig weekend startte in Antwerpen het cruiseseizoen opnieuw. Maar volgens een Duitse studie stoten cruiseschepen te veel gevaarlijke stoffen uit. Daardoor zouden de effecten van de hele Lage Emissie Zone in Antwerpen teniet worden gedaan. De stad spreekt de studie tegen.

                    Veel van die cruiseschepen meren aan de Schelde-terminal aan. Pal in de binnenstad én dus midden in de Lage Emissie Zone. Maar volgens de stad zijn de effecten van de uitstoot van de cruiseschepen beperkt. “We voorzien ook walstroom van op de kade, zegt schepen van milieu Nabila Ait Daoud. “Zo hoeven de schepen hun motoren niet aan de rede te laten draaien.”

                    De meest vervuilende schepen betalen ook fors meer haventaksen, zodat ze ontmoedigd worden om met de meest vervuilende schepen de Antwerpse binnenstad aan te doen.

                    bron; https://radio2.be/antwerpen/duitse-studie-cruiseschepen-doen-effecten-lez-teniet

                      Ik heb er ook geen veilig gevoel bij qua zichtbaarheid door automobilisten. Maar toch beweren ze op de website dat er eigenlijk nooit dergelijke ongevallen voorvallen. Ik heb er persoonlijk zelf nog geen op mijn auto-pad gehad want ofwel kruis ik er zo één op het jaagpad van de Schelde, ofwel zie ik er ééntje op het fietspad.

                      Het is duidelijk dat de WAW van opzij zeer goed zichtbaar is (niet veel kleiner dan een compacte sportauto). Zichtbaarheid vooraan en achteraan is minder door het minimale frontale oppervlak. Het is dan ook verstandig om altijd met verlichting te rijden. De grootste instinctieve angst van mensen die pas kennismaken met de WAW is om achteraan aangereden te worden. In de miljoenen kilometers die sinds een decennium met de WAW afgelegd werden, is echter geen enkele aanrijding van achter gerapporteerd.

                      Wettelijk vallen ze onder de categorie “rijwielen”. Indien die maximaal 100 cm breed zijn, mag je er ook mee op het fietspad, naar keus. Dus buiten de bebouwde kom neem je het fietspad.

                      Wetgeving

                      Het is dus zeker geen speed-pedelec. Als er een motor in zit dan enkel ter ondersteuning tot 25 km/h. Want in tegenstelling tot een fiets, die vooral vanaf 25 km/u veel power vergt door de luchtweerstand, is het met de velomobiel zelfs door een ongetrainde bestuurder geen probleem om 35 km/u te rijden zonder motor. Enfin, die mannen spreken wel van een “biomotor”, waarmee ze de mens bedoelen. Rare snuiters, die groene jongens. :popcorn:

                      Bones, ik doe enkel forse afstanden met mijn koersfiets, niet met mijn stadsfiets. En ik heb de hele winter ijskoude voeten op mijn koersfiets, ondanks de warmste schoenen + schoenhoezen die de winkel verkoopt. Gelukkig hebben we thuis een sauna die me op een kwartiertje in hetere sferen brengt! :engeltje:

                      Mm, me dunkt dat ik hier een knoert van een off-topic zijweg heb veroorzaakt. Afsplitsen, mod?

                        Zit je daar ook niet keihard in te zweten, Erwin?
                        Ik rijd nu ook dagelijks mijn 30 km (woon-werk) met mijn elektrische fiets (geen pedelec) en ik krijg het altijd lekker warm, ook bij vrieskou.

                          Bij ons in de gemeente rijdt er zo ook eentje rond, dagelijkse verplaatsing voor won-werk verkeer, dwz dat hij telkens rond 7.30u en rond 18.00u bij ons in de straat voorbij komt…. in de zomer meestal geen probleem que zichtbaarheid, maar in de winter en bij slechter weer (mist, regen, …) zie je dat spel zo goed als niet…. klein achterlichtje boven op de koepel, voorste licht zo diep ingebouwd in de neus dat je het niet kan zien als je niet recht voor die futuristische fiets staat… zichtbaarheid van de zijkant al helemaal nul…. is inderdaad levensgevaarlijk als zowel de fietser als de automobilist niet goed uit zijn doppen kijkt… Die dingen zijn trouwens lager dan mijn ruiten, als hij recht achter mij staat, verdwijnt hij volledig achter mijn kofferdeksel ….
                          Gelukkig heeft de betrokken persoon een vlaggestok met fluo vlagje aan gemonteerd…. wel komisch om te zien in je achteruitkijkspiegel, een geel stokje met een vlagje aan, maar je ziet niet vanwaar dat komt….

                          Voor mijn part is een verbod niet nodig, maar rust die dingen verplicht uit met verlichting die wel zichtbaar is, links en rechts opgebouwde lampen, voor en achter, zelfs pinkers…. die mannen kunnen hun armen niet uitsteken hé zoals gewone fietsers (voor zover ze dat al doen;-) ) in tijden van LED moet zoiets toch haalbaar zijn zonder dat die dingen nog eens honderden €’s duurder worden…, reflecterende strips rood achteraan, wit vooraan en geel/oranje op zijkant…..

                          Zien en gezien worden, is voor iedereen belangrijk in het verkeer! :up:

                            Levensgevaarlijk die dingen

                            De helft van de automobilisten zien die dingen niet aankomen (te laag & te snel)

                            Moesten ze verbieden

                              [quote=”Yellow Submarine” post=262387]…maar je kan er een 250 Watt motortje in verkrijgen (2 kg, totaal meergewicht met batterij 5 kg) om dat te verhelpen. Eens op gang is het voor een geoefend sportman als ondergetekende geen probleem om 50 km/u (toppers halen 70) …[/quote]

                              nummerplaat en verzekering zoals een bromfiets of pedelec?

                                Ziet er erg blits uit :first: en de voordelen zijn legio:

                                Ook de urologische en erectiele disfuncties die het gevolg zijn van intensief gebruik van een bukfiets worden volledig geëlimineerd. Even googelen op Dr. Irwin Goldstein: “It should be squarely written on all bike saddles that ‘use of this product could result in health problems such as erectile dysfunction and numbness.’ If it isn’t that way, it’s a shame.”

                                Wel fors prijzig 🙁

                                  Ik denk dat vliegtuigen qua diesel uitstoot geen probleem zijn…

                                  Maar geen probleem, een sportwagen kan gerust groen zijn:

                                  Velomobiel&Boxster.jpg

                                  Het betreft zelfs een monozitter zoals een F1. Vergt wat spierkracht om in gang te duwen en ook bergop, maar je kan er een 250 Watt motortje in verkrijgen (2 kg, totaal meergewicht met batterij 5 kg) om dat te verhelpen. Eens op gang is het voor een geoefend sportman als ondergetekende geen probleem om 50 km/u (toppers halen 70) aan te houden omdat de stroomlijn ettelijke malen beter is dan een gewone fiets.

                                  Gewoon in Gent te koop: Velomobiel

                                  Nou, wat denken jullie?

                                15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 320)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.