Lage emissiezones Wallonie

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Lage emissiezones Wallonie

• Maker
    Discussie
  • Wordt Wallonië een grote Lage-EmissieZone?
    bron: autowereld.be

Als het van de Waalse Minister van Mobiliteit afhangt, dan worden alle auto’s van voor 2009 vanaf 2026 verboden. Zowel benzine- als dieselmotoren.
    We wisten dat de Lage-EmissieZone in Antwerpen een gevaarlijk precedent zou scheppen, maar in Wallonië gaan ze wel erg ver in het bannen van wat de “meest vervuilende voertuigen” genoemd wordt. De Waalse Minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio wil af van alle auto’s die geen Euro 5-normering kunnen voorleggen. Op 1 januari 2026 worden alle wagens van voor september 2009 (wanneer de Euro 5-norm geïntroduceerd werd) geweerd aan de andere kant van de taalgrens, waarbij de CDH-politicus nauwelijks een onderscheid maakt tussen benzines en diesels.

De Waalse Regering heeft het ontwerp van decreet reeds goedgekeurd, het voorstel van Di Antonio moet enkel nog langs het Parlement. Komt de regeling erdoor, dan wordt Wallonië een grote Lage-EmissieZone. Voertuigen die de Euro 5-norm niet halen, zullen vanaf 2023 uitgefaseerd worden. Vanaf 2028 mogen ook Euro 5-diesels niet meer op de Waalse wegen rijden. In 2030 zal er zelfs voldaan moeten worden aan de Euro 6d-Temp norm, die pas verplicht is vanaf 1 september 2019.

Het voorstel maakt uitzonderingen voor speciale auto’s en voor oldtimers, toch zolang ze niet meer dan 3.000 kilometer per jaar rijden.

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
    • De gele hesjes zullen blij zijn…

0
      123

volgens mij kunnen ze dat nooit hard maken voor gans het gewest inclusief snelwegen.

Wallonie zou daar volgens mij veel te ingrijpend zijn op het Europese recht van vrij verkeer en vervoer. Dat je zoiets lokaal op stedelijk vlak doet, tot daar aan toe, maar een ganse regio, die dan nog eens een grote verbindings vormt tussen 4-5 regios en landen.

Het lijkt mij eerder een gevalletje blufpoker van de walen om dan elders iets los te peuteren op federaal vlak tov van Vlaanderen

0

[hide]In Wallonië vervuilen houtstoofkes volgens mij meer dan wagens
          En wat met al die schijtende koeien?
          PS: Ecolo is veel stemmen aan het winnen, ook daar dus paniek voetbal.

Nu, wat de ‘oldtimers’ betreft vind ik de maatregel helemaal niet zo krom.
          Dit is een van de weinige maatregelen (de laatste jaren gezien heb), welke wel duidelijk toelaat onze hobby te beoefenen.
          3.000km is niet overdreven, doch ook niet weinig. Trouwens heel wat ‘gepassioneerde’ oldtimer bezitters hebben er meer als ene, dus met 3.000km kom je al wel ergens.

Ik zou het toejuichen als de Vlaamse en Brusselse LEZ-ters ook nu eindelijk eens een duidelijk + positief standpunt innemen tov onze oldtimers.

[/hide]

0

Hoe krom is de uitzonderlingsregel? Een begoede burger koopt vijf oldtimers en rijdt met elk exemplaar 3dkm en het milieu wordt er beter van?
            En zoals altijd wordt er met geen woord gerept over een oplossing voor het vrachtvervoer en controle op buitenlandse voertuigen.

0
          4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.