- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 3 maanden geleden door .
-
Discussie
-
21 december 2018 om 11:06
Wordt Wallonië een grote Lage-EmissieZone?
bron: autowereld.beAls het van de Waalse Minister van Mobiliteit afhangt, dan worden alle auto’s van voor 2009 vanaf 2026 verboden. Zowel benzine- als dieselmotoren.
We wisten dat de Lage-EmissieZone in Antwerpen een gevaarlijk precedent zou scheppen, maar in Wallonië gaan ze wel erg ver in het bannen van wat de “meest vervuilende voertuigen” genoemd wordt. De Waalse Minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio wil af van alle auto’s die geen Euro 5-normering kunnen voorleggen. Op 1 januari 2026 worden alle wagens van voor september 2009 (wanneer de Euro 5-norm geïntroduceerd werd) geweerd aan de andere kant van de taalgrens, waarbij de CDH-politicus nauwelijks een onderscheid maakt tussen benzines en diesels.De Waalse Regering heeft het ontwerp van decreet reeds goedgekeurd, het voorstel van Di Antonio moet enkel nog langs het Parlement. Komt de regeling erdoor, dan wordt Wallonië een grote Lage-EmissieZone. Voertuigen die de Euro 5-norm niet halen, zullen vanaf 2023 uitgefaseerd worden. Vanaf 2028 mogen ook Euro 5-diesels niet meer op de Waalse wegen rijden. In 2030 zal er zelfs voldaan moeten worden aan de Euro 6d-Temp norm, die pas verplicht is vanaf 1 september 2019.
Het voorstel maakt uitzonderingen voor speciale auto’s en voor oldtimers, toch zolang ze niet meer dan 3.000 kilometer per jaar rijden.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.