Home › Forum › Zeverhoekje › Lakdiktemeter, wie heeft er een? Voordelen vs Nadelen? Welke ….
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Wim.
-
MakerDiscussie
-
27 april 2017 om 09:34
Ik speel met het idee om een lakdiktemeter te kopen, maar zoals steeds wil ik me eerst even beter informeren.
Wie op het forum heeft er een, en wil zijn ervaring delen?
Ben je er tevreden van? Wat vind je er minder aan?
Wat zou je aanraden?
Prijs? (je hebt er van 100 – 2000 euro).
-
MakerDiscussie
-
[quote=”air-mike” post=250714]
” ah mijnheer ik zie dat die deur en motorkap herspoten is, was zeker een geacidenteerde wagen….. prijs is dan ook veel te hoog.
[/quote]Hij zag het dus ook dat het gespoten was zonder lak dikte meter. 😉
En daarom zijn foto’s van belang, dus als hij bij carrosseriebedrijf komt in de staat zo hij is (foto maken), en dan foto’s van werk tot gereedheid.
Als het dan puur om cosmetische make over gaat, is dat duidelijk te bewijzen, en kun je hem gelijk de mond snoeren.
Heb je die foto’s niet, blijft het voor de kopende partij als een gok, of moet je op je blauwe ogen geloven.Ik heb er ook geen probleem mee als de verkoper het eerlijk vertelt, maar meestal is er nooit aan gespoten, zelfs niet als de “lopers” duidelijk aanwezig zijn 🙂
+1 Wim ,naar mijn inziens is er ook een hemels groot verschil tussen een ( gedeeltelijke) herschildering omwille van een kras of een verprutste herstelling met bergen plamuur .Als men het aantal carrosserie bedrijven en het aantal schadegevallen per jaar bekijkt ,is het een zeldzaamheid voor een voertuig van een aantal jaar waar nog nooit iets aan herschilderd is.
ik werk er niet…. ik leid de carrosserie zelfs :happydance:
Maar werkt ook andersom he. Had er die hier bij mij een mercedes kwamen kopen.
” ah mijnheer ik zie dat die deur en motorkap herspoten is, was zeker een geacidenteerde wagen….. prijs is dan ook veel te hoog.
Wacht ff…. meter derop en BAM. Vertel nog is dat hij herspoten is :driver:Ik snap niet dat jullie een meter moeten kopen om te zien of deze ( delen) over gespoten is/zijn, en zeker al niet als je al in een carrosserie afdeling werkt. 😕
Vooral niet als deze door een robot gespoten is in de fabriek, en deze later door een carrosserie bedrijf bij/over gespoten is.
We praten hier over oude auto’s, en daar zal in die 30 jaar echt wel eens iets met gebeurd zijn, en nieuwe staan soms al overgespoten in de showroom (transport of hagelschade enz)Wat ik belangrijker vind is de herstelling en staat onder de lak. 💡 :popcorn:
Heb er ook ene van 299€ en werkt super, heb al gezien da ze dezelfde gebruiken bij de officiële Mini dealer. :salut: :salut: :salut:
@ Air-Mike : Ik zeg kopen, super handige tool. En geen gezever meer van verkopers, deze is nog nooit overspoten….euh even meten
Daarom alleen al :up: :up: :up:
Awel ik heb er eentje van ali express, prijs was 125€ en moet zeggen dat ding werkt perfect.
Even goed als de dure op mijn werk (carrosserie afdeling Renault)En ik vind het perfect, toen ik mijn 964 ging kopen kon ik dadelijk zeggen dat de motorkap en de kofferklep herspoten waren.
Ook bij de 2de hands van mijn vrouw die we in Duitsland zijn gaan ophalen was het zo gemeten. Gans de wagen rond of het overal dezelfde lakdikte is en je weet of het oirgineel of stukken hersporten is.Ik zeg kopen, super handige tool. En geen gezever meer van verkopers, deze is nog nooit overspoten….euh even meten :up:
Is tegenwoordig erg moeilijk om uit te maken of een auto als eens overgespoten is of niet, en daar zijn verschillende redenen voor.
Nieuwe auto’s uit de fabriek hebben tegenwoordig al een waarde tussen de 80 en 130 aan lakdikte, maar zit de vernislaag er dan bij, of meet hij enkel de vernislaag, en bij 80 zou ik niet gaan polijsten. :think:Maar daar zit het verschil, je hebt meters die de aparte lagen kunnen meten, lak, vernis en beide tegelijk, dus weet wat je meet.
Als je weet dat er tegenwoordig bij herstellingen nat in nat gespoten wordt, kun je het helemaal schudden met een lakdikte meter als er nog vernis over gezet is, want dan meet je alles ineen dikte, en denk je dat er heel veel lak opzit terwijl het maar de normale behandeling is.
Dus kun je uitschieten van diktes tussen de 150 en 180.Als er bij ons een auto die gerestaureerd buiten gaat, kun je de meter ook beter thuis laten.
Want na dat een auto bij ons vanaf de blanke plaat opnieuw opgebouwd is na de bekende onderlagen, zitten er meestal na de grondlak 2 of 3 laklagen en 2 vernislagen op. (wens klant)
Dus als een taxateur bij ons komt moeten we ons soms serieus verdedigen na zijn meeting, omdat hij denkt dat hij puur overgespoten is en wij dit door foto’s het tegendeel moeten bewijzen.
Zo ook met exclusievere nieuwe auto’s die nog met de hand gespoten en gepolijst worden, moet je dan de meter eens opzetten. 😉Dus wat ik wil zeggen, een lakmeter geeft je niet altijd het gewenste antwoord wat jij zou willen. 💡
Oja, vergat ik nog.
Alles van lak dikte meters beneden de 500 euro is brol.Ik heb het ooit eens kunne lene .
En het was echt wel een goed /juist ding.
Was geen hele dure “denk ik ” ( ma ook geen Aldi Lidl ,…)Heb heel de auto gedaan .
Had toen foto’s gemaakt , maar die zijn verloren gegaan met de oude gsm .
Moet hem nog eens lene 😕
Altijd fijn om te kunne tonen dat je geen slechte stukken in je p hebt zitte :happydance:
Hier was/is alles nog “dun” en orgineel(ik dacht niet boven de 160 micron te zitte)Had de daily ook gedaan: :applaus:
Dan vallen de panelen wel op ,
die het dubbele van de microns hebben.
:puke:mag je toch gaan kijken naar die gt3 🙄
Hallo Wim,
Ik vermoedde al dat het antwoord uit jouw kant zou komen. Het doel is 2-ledig 🙂
– Als ik ga polieren, wil ik graag weten hoe dik de lak nog is voor ik er plots door zit
– Als ik een tweedhandsje ga bekijken wil ik graag weten welk paneel herspoten isDus ik moet echt geen metingen hebben met atoomnauwkeurigheid voor de industrie. Meer een deftig toestel voor huis, tuin en keukengebruik. 🙂
Wat ik zeker NIET wil is een toestel met kwaliteit zoals je ze vindt in Lidl, Aldi, AH, …
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.