Lampje uitlaatgascontrole

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Lampje uitlaatgascontrole

  • Maker
    Discussie
  • halo,
    Ik heb reeds enige tijd een probleem met mijn 996 4 van 2002, 3600 CC., met +- 180000 km.
    Het is begonnen na een takbeurt bij een “goedkope pomp”, ik weet neit of het ermee te maken heeft.s’ anderendaags startte mijn wagen niet meer en kwam er bij het demareren veel rook uit.Mijn gragist, geen Porsche dealer, zegde dat het slechte benzine was , liet deze af en met nieuwe benzine reed de wagen bijna als tevoren.
    Doch op gezette tijden kwam er bij het starten veel rook uit. En na een tijdje ging het lampje van uitlaatgascontrole in brand en draaide de motor precies op 5 cilinders, om onduidelijke reden reed hij soms ook normaal. Het probleem deed zich meestal voor, wanneer ik in stadsverkeer of file reed.
    Voor ale duidelijkheid ink ben nog niet bij een officiele Porsche gagage geweest, daar ik er geen vertrouwen meeer in heb ivm eerdere dingen.
    De computer geeft steeds aan dat de 6 de cilinder nike geeft, we hebben reeds de bobijnen, de bougies en de lamda sondes vervangen…
    Als er nog iemand dit probleem had en het opgelost kreeg, zou ik het erg graag weten.
    Dank bij voorbaat en groeten,
    vic

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • Halo ,
      Porsche het lijkt erop dat je gelijk had met jouw diagnose, zoals je verder kunt zien , dacht ik dat het probleem opgelost was, had er hier een 3000 km. mee gereden, zonder problemen naar Zuid-Bretagne gereden , en daar na een bezoekje aan La Baule, en een tijdje in file rijden, terug lampje in brand en vlak erachter een ” vies” lawaai uit de motor.
      Is dan dank zij Touring naar Porsche Nates gesleept, doch daar zou ik minimum 2 weken moeten wachten hebben , wat ik niet zag zitten.
      Heb dan de wagen naar Van Buerden laten repatrierenn,, en daar bleek dat er iets was met een afgebroken veer, die heel wat schade had aangericht.
      Heb er dan voor geopteerd ineens een nieuwe motor te plaatsen, die volgende week zou gleverd worden.
      Tot zover … groeten
      Vic

      quote=”porsche”]Beste Vicdubois,

      Je probleem is herkenbaar en als ik jou was zou ik zeker niet meer met de wagen rijden en zo snel mogelijk een afspraak maken met de Porsche dealer. Ben ik juist als ik las in je topic dat het lampje “CHECK”, brand, is dit juist ?
      Het heeft zeker niet te maken met je tankbeurt.
      In je boekje zal staan dat het de “uitlaatgasbewaking” betreft, maar als dat brand mag je voor 95% zeker zijn dat het dat niet is.
      De uitlaatgasbewaking registreert tijdig functiestoringen die kunnen leiden tot bv. een verhoogde uitstoot of tot gevolgschade.
      Zou het lampje knipperen dan heb je schade aan je uitlaatgasreinigingssyteem en worden de storingen opgeslagen in het geheugen van de besturingselektronica.

      Volgens jouw diagnose en omschrijving ben ik vrij zeker dat het een nokkenas probleem is (al hoop ik voor jou van niet).
      Blijven rijden met de wagen is gegarandeerd motorschade.

      Als het is hetgeen ik vermoed reken dan op een kostprijs tss. 3000 euro en 3500 euro.
      Het is een probleem bij Porsche 996 alhoewel minder bekend en je mag van geluk spreken dat de wagen zoveel km’s op de teller heeft. Meestal manifesteert het zich veel vroeger.

      Graag feedback als je een diagnose hebt en hopelijk voor jou heb ik ongelijk.[/quote]

        Halo,
        Verleden maandag de 6 bobijnen vernieuwt + de bougies.
        Porsche draaide als een horlogeke….
        Heb er nu zo’n 350 km. in wisselende situaties mee gereden en tot nu toe blijkt alles OK.
        Ik hoop dat het zo blijft, mijn dank aan allen die reageerden en hielpen.
        Groeten
        vic

          Ok Dixie,je mag bellen wanneer je wil ik ben ganse voormiddag bereikbaar op gsm, moest het mogelijk zijn iets voor de middag, voor ùijn verder planning.
          Groetjes en bedankt

            Ik bel je zaterdag rond de middag om iets af te spreken…

              Halo Dixie,
              Bedankt voor je aanbod, ik zal er graag gebruik van maken, zeg maar wanneer het u past.
              Beste groeten,
              vic
              0495/235451 of 016/735451

                Als je wil kan ik je computer uitlezen en zien welke foutcode je hebt en bij mij kost het niks,en als je een goede en eerlijke Porsche garage zoekt kan ik Van Beurden in Retie aanbevelen.

                  Halo Porsche,
                  Bedankt voor je reactie. Inderdaad het lampje check gaat in brand, na een tijdje knippert het maar gaat bij het rijden terug uit.
                  Kunnen ze die diagnose stellen aan de hand van de computer ??? Want ik zie er niet tegen op, van naar een Porsche dealer te gaan, maar die heeft in het verleden , over andere ( gelukkig kleinere) dingen de bal compleet misgeslagen.
                  Zo je een onafhan,kelijke betrouwbare Porsche garagist weet mag je me dit ook steeds laten weten, eventueel privé op vicdubois@skynet.be .
                  Ik zal niet meer met de wagen rijden tot ik meer weet en hou U zeker op de hoogte.
                  grtn vic
                  PS Weet er iemand of het misscien zinvol zou zijn van een andere motor te plaatsen, en of één van een 997 erin zou passen ???

                    Beste Vicdubois,

                    Je probleem is herkenbaar en als ik jou was zou ik zeker niet meer met de wagen rijden en zo snel mogelijk een afspraak maken met de Porsche dealer. Ben ik juist als ik las in je topic dat het lampje “CHECK”, brand, is dit juist ?

                    Het heeft zeker niet te maken met je tankbeurt.
                    In je boekje zal staan dat het de “uitlaatgasbewaking” betreft, maar als dat brand mag je voor 95% zeker zijn dat het dat niet is.
                    De uitlaatgasbewaking registreert tijdig functiestoringen die kunnen leiden tot bv. een verhoogde uitstoot of tot gevolgschade.
                    Zou het lampje knipperen dan heb je schade aan je uitlaatgasreinigingssyteem en worden de storingen opgeslagen in het geheugen van de besturingselektronica.

                    Volgens jouw diagnose en omschrijving ben ik vrij zeker dat het een nokkenas probleem is (al hoop ik voor jou van niet).
                    Blijven rijden met de wagen is gegarandeerd motorschade.

                    Als het is hetgeen ik vermoed reken dan op een kostprijs tss. 3000 euro en 3500 euro.
                    Het is een probleem bij Porsche 996 alhoewel minder bekend en je mag van geluk spreken dat de wagen zoveel km’s op de teller heeft. Meestal manifesteert het zich veel vroeger.

                    Graag feedback als je een diagnose hebt en hopelijk voor jou heb ik ongelijk.

                  8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.