lampjes vervangen toerenteller

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 lampjes vervangen toerenteller

• Maker
    Discussie
  • Vandaag ben ik begonnen met de 993 uit z’n winterslaap te halen.
    Maar eerst wou ik de verlichting (één lampje brandt niet) van de toerenteller vervangen.
    Ben begonnen met de km teller eruit te halen en dat was makkelijk.
    Nu kon ik achter de toerenteller om die eruit te duwen.
    Echter verder dan het plastiek omhulsel achter het stuurwiel gaat ie niet.
    Wie kan er mij beschrijven waar ik wat moet losmaken om dat stuk plastiek eraf te krijgen
    2014-04-2115.06.58.jpg

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
    • @993
      Morgen voor de middag ben ik thuis, ben wel rond 11u30 effe dochter van school gaan halen.

@Mitidri
      Als ik straks thuis kom stuur ik wel effe een link door van Osram. Zelfde lampjes als OEM maar pakken goedkoper.

@993

heb je daar een bestelnummer van van die lampjes. of waar ik die kan verkrijgen
        Het lampje van mijn toerenteller werkt ook niet meer.

Bedankt op voorhand

Nee hoor ik heb inmiddels de verlichting rondom nieuw klaar liggen…
          Wilde perse nieuw, ik zet het straks allemaal dik in de wax in de hoop dat de zon ( UV ) er minder grip op zal hebben..

JA zoals het er nu bij mij bij staat is zeker antie diefstal, maar ja het doel is toch weer compleet in elkaar te hebben… 😯

Zo dringend is het niet hoor…daarbij mag ik niet meer alléén naar andere vrouwen gaan :engeltje:
            Zeg maar wanneer je thuis bent…kom ik het wel effe halen.

@Fabian….Is inderdaad een probaat middeltje…..denk echter…als ik jouw topic volg, dat jij nog een beter middel gevonden hebt :bounce: :bounce:
            Is dit http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/porsche-onderdelen/m801084498-achterlicht-balk-porsche-993.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr niks voor jou

Jan, ik had je daarnet smsje gestuurd.
              Moest je dit vroeger lezen spring maar binnen. Ben zelf op het werk maar Jessy is thuis en ze weet ervan.

zoals de boel nu ligt lijkt het bijna een anti diefstal opstelling… :happy: :coolness:

Ondertussen stuur en stuurstangcover verwijderd.
                  Airbag moet niet losgekoppelt worden want de draad is lang genoeg.
                  Een hoop kussens geplaatst voor de zetel, dan kan het stuurtje mooi zonder de draad te spannen erop rusten.
                  Er was dus inderdaad één lampje in stuk, maar zou ze graag ineens alletwee vervangen…nu het toch open ligt. 💡
                  Misschien heb jij er nog eentje over….als je wil zou ik het graag komen halen, 😳 tegen betaling uiteraard….

Attachments:
                  • 2014-04-2214.02.58.jpg
                  • 2014-04-2213.42.42.jpg
                  • 2014-04-2213.42.26.jpg
                  • 2014-04-2213.42.11.jpg

Neenee ik heb heel de toerenteller vervangen. Had er een bijgekocht met boordcomputer en die daarna er in gestoken. Vandaar dat ik weet dat ze verschillende lengte hebben.

Klopt….had ik al gevonden….is trouwens hetzelfde als bij de 968.
                      Dat er verschil is tussen de de twee toerentellers wist ik al…dan heb jij dus dat display kunnen inbouwen in een kort type teller.
                      Denk ook met wat zijdelings wringen dat de teller er wel zal uitgaan, maar inderdaad teveel riskatie op beschadiging.
                      Ga morgen dan rustig maar stuurtje uitbouwen….Time is on my side :sleep: :engeltje:

Om je stuur eraf te krijgen moet je eerst de airbag losmaken. 2 torx schroefjes aan de achterkant van het stuur. Airbag eruit halen en loskoppelen. Dan kan je aan de moer om het stuur los te maken, wel effe aanduiden hoe je stuur staat tov de naaf zodat je bij terug plaatsen geen scheef stuur krijgt.

Klopt, ikke werken en vrouwke naar familie 😉

Op die foto staat als je goed ziet de toerenteller zonder boordcomputer, die gaat er idd zo uit.
                          Die met OBC krijg je er niet zo maar uit zonder stuur te verwijderen, te lang. Tenzij misschien met veel wringen en doen maar dat raad ik je niet echt aan.

Ah…Dax,

Ik had je al opgebelt, ùaar er was niemand thuis.
                            Ga het eens proberen zonder het stuur eraf te halen. batterij is al afgekoppelt
                            Op jouw topic staan er ook foto’s zonder tellers maar wel met het stuur er nog op

@Rocco
                            ….zal eens zien of da tkan en anders moet het stuur eraf

De toerenteller met OBC is langer dan die zonder. Ik vrees dat je stuur eraf moet om deze eruit te krijgen.
                              Ik heb op het web al gelezen dat het kan zonder het stuur te verwijderen maar dat het ni simpel is.
                              Moest je toch het stuur verwijderen vergeet dan niet de batterij af te koppelen anders ga je een airbag lichtje krijgen eens alles terug aangekoppeld is.

Als het echt ni lukt spring ik wel eens binnen Jan dan doen we het samen.

Kijk eens in dit topic DIY

Volgens mij moet het lukken zonder de cache te moeten losmaken. Op de foto kun je zien hoe het zou moeten lukken.

als je het stuur draait kan je dan aan de 4 buitenste vijzen op mijn foto ?

[IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/DSC_0414_1_zps5f9a8bc0.jpg[/IMG]

die moeten los en dan geloof ik zijn er ook nog 2 kleine vijsjes op de zijkanten tussen de hendels pinkers en wissers die moeten ook los

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.