Langdurig stilzetten

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Langdurig stilzetten

  • Maker
    Discussie
  • Wat denken jullie.
    Langdurig, enkele jaren dus, stilzetten.
    Is dit haalbaar met een 996 GT3 of toch beter niet.
    Ik zie dat ik nu op 1 jaar 3000 km heb gereden.
    Is eigenlijk te weinig ten opzichte van de vaste kosten die jaarlijks terug keren.
    Rijtaks, verzekering plus de jaarlijks onderhoudsbeurs kosten snel ± €5000.
    Dat komt dan al bijna op € 2 per km benzine inbegrepen.
    Nu heb ik dan nog de schokdempers die vernieuwd moeten worden, toch ook alweer €2500 niet geplaatst.

    Als ik dit allemaal begin op te tellen is het wel een zeer dure hobby aan’t worden terwijl ik er eigenlijk veel te weinig kan mee rijden door tijd gebrek :bounce:

    Dus denk ik eraan de GT3 enkele jaren stil te zetten tot wanneer ik er meer tijd voor ga hebben.
    Enkel vrees ik dat er door het stilstaan wel eens meer kosten kunnen aankomen dan wat het nu kost.
    Iemand hier ervaring met het stilzetten van een wagen?
    De echt oudere auto’s hebben hier minder problemen mee denk ik.
    Wat met de toch iets recentere Gt3 van 1999?

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 64)
    • [quote=”cabrio wim” post=133154]10 jaar is echt wel de max hoor, rubber vergaat ook al ziet het er nog goed uit.[/quote]

      Als het rubber niet uitgedroogd is – en zelfs geen haarscheurtjes vertoont, dan is het inmiddels bij die leeftijd wel zo hard dat het grip van de banden sterk afgenomen is – ookal heb je bijv. nog maximaal profiel.

      Als je de Porsche langdurig weg gaat zetten – deze velgenset met banden gebruiken – en als je dan weer wilt gaan rijden, eerst vers rubber er omheen ❗

      Ik heb inmiddels 1 keer duur leergeld betaald, door met oude(re) banden te rijden – en afgelopen maand bijna …. In het laatste geval waren de banden nog maar 8 jaar oud :wtf:

      Ik zou 5 jaar aanhouden – qua leeftijd – net als Porsche adviseert 💡

        Iemand in de schoonfamilie had een Ferrari 512TR :bounce: al meer dan 9 jaar compleet stil staan. Stond gewoon opgeblonken onder een doek. Wat heeft hij destijds op aanraden van Ferrari gedaan : wagen buitenkant en binnenzijde grondig gepoetst. Vooral het lederen interieur goed behandeld met producten. Dan wagen in garage gezet en alle rubbers met een product ingesmeerd. Batterij afgekoppeld en doek erover. De garage is eigenlijk de kelder onder zijn huis maar wel heel goed geventileerd. Eind vorig jaar zijn ze van Ferrari langs geweest om de wagen even op te halen en na te kijken. Buiten een groot onderhoud zoals de bougies, filters, olie enz. is er niets meer aan gedaan. De wagen stond en staat nog steeds in showroomstaat. Bedoeling was om de wagen nu deze zomer gaan in te schrijven maar door het lange slechte weer is dat er nog niet van gekomen. En hem kennende zal de wagen wel onder terug zijn doek blijven staan.

          Staat op de band: N1, N2…N5

          PT

            W, koop jezelf voor dat geld een deftige 2dehands auto- trailer en ga af en toe op circuit knallen :driver: ! Stilstaan is achteruit gaan hé !

              Ik dacht van wel, maar waar kun je dat aan zien?

                Zomerbanden 5 a 7 jaar.
                Winterbanden 3 a 5 jaar.

                Dan is het beste eraf. 10 jaar is echt wel het maximum lijkt me. Op een P zien banden meestal harder af hé. Zijn het banden met N keuring?

                Wim

                  10 jaar is echt wel de max hoor, rubber vergaat ook al ziet het er nog goed uit.

                  Omdat ik regelmatig in Duitsland vertoef moet ik er niet aan denken om met 10 jaar ouden banden +200 te rijden. 😕

                    Ander vraagje qua stallen of weinig rijden. Hoe lang blijven de bandjes goed als je weinig rijdt. Er wordt gesproken over 10 jaar, maar volgens mij kunnen ze toch veel langer mee, als ie gewoon in donker staat. Mijn banden zien er nog prima uit, maar het voorsetje ligt er inmiddels al wel zo’n 10 jaar om. Het waren dure bandjes, Dunlops SP sport 9000, 225/40zr18, de zwaarste specificatie (Y-300km/h), productie 03-12-2002.

                    Beetje rare vraag wellicht, de meesten maken dit nooit mee, hahaha, wellicht wat te rustig gereden … :mrgreen:

                      [quote=”WillemB” post=133113]-Eens in de maand de auto even starten.[/quote]

                      … dat zou ik (abslouut) niet doen.
                      Of rijden (30 Km+) Of stil laten staan

                      Wat versta je onder langdurig ?

                      Tot een maand of 2 a 3 zou ik me nergens druk om maken – en de Porsche alleen aan een druppellader hangen.
                      – wel schoon, droog en goed geventileerd wegzetten.

                      … zelfs een half jaar of een jaar moet’ie zo kunnen overleven.
                      Wel zou ik dan de banden iets harder oppompen en als je weer gaat rijden, na die tijd, eerst de bandenspanning juist zetten.

                      Heb je het over langer dan een jaar …

                      Op bokjes wegzetten – droog, met volle tank en verse olie.

                      Succes met de overpeinzingen ❗

                        Starten zonder ermee te gaan rijden of echt helemaal warm laten draaien is echt en heel slecht idee, voor alle auto’s…

                          O ja, ik heb wel altijd van mijn P-Techneuten begrepen dat de luchtkoelers afentoe starten tijdens het stallen geen goed idee is!!!

                            Soms je een periode afvragen of het het allemaal wel waard is kan geen kwaad. Dan een voorlopig besluit nemen dat je afstand gaat nemen. En dan ben je met een paar maanden weer helemaal hooked, hahaha … :respect2:

                            Ik rij meestal maar 5 maanden per jaar, de auto kan daar wel tegen en het scheelt. En mocht je tegen grote onderhoudskosten aanlopen waar je even geen zin in hebt, dan kun je hem op dat moment altijd nog uit de roulatie halen.

                            Zoals eerder gezegd, de belastingen en verzekeringen (per gereden kilometer) die je om je oren krijgt als je niet/weinig rijdt zijn relatief aanzienlijk. Mij kost 7 maanden in het jaar helemaal niets. Heb voor een paar tientjes de stalling hermetisch gebarricadeerd, je komt inmiddels alleen nog maar met een tank bij me binnen. Daarmee houdt je de premie, de boeven en het merendeel van de belastingen buiten de deur.

                            Heb zelf nog een bmw’tje ergens in de opslag staan, die staat inmiddels zo’n 8 jaar op blokken. Hij komt waarschijnlijk deze zomer weer naar huis, ik hou m’n hart vast, maar ben praktisch wel zwaar benieuwd of het mee of tegen gaat vallen om hem weer in de roulatie te krijgen.

                            Als het zover is, zal ik melding maken hoe het is afgelopen…

                              Kan in principe niet zoveel kwaad.
                              Banden op 4 bar zetten en aan een druppellader hangen.
                              Opletten dat je remmen niet gaan plakken…. zeker niet nat of vochtig wegzetten maar zogen dat de wagen superdroog staat als je hem stilzet.
                              Ook zien dat hij zeer zuiver is, goed gekist, ook binnenkanten spatborden etc.
                              Als daar vuil of modder in is opgehoopt dan kan dat voor roest zorgen

                              Wagen af en toe starten is geen goed idee als je hem dan niet even warm rijdt. Dn ten minste half uur echt laten warm draaien.

                              En wat rubbers en dergelijke betreft, die slijten sneller bij het rijden hoor

                                Ik denk (en ik spreek voor mezelf nu) dat er altijd wel in iemands leven het moment komt waarop je denkt van “is dit het allemaal waard?”.
                                We mogen bijwijlen ook niet TE lang stilstaan bij alle kosten die onze “hobby” met zich meebrengt. Er zijn “leuke kosten” zoals velgen, een tripje naar Saint Tropez, etc. Kosten die je graag doet en die je verwachtingen inlossen en die je doen groeien in je hobby, maar dan zijn er ook nog die “andere” kosten en als je daar soms probeert een totaal van te maken… 😥

                                Persoonlijk ligt het bij mij ook een beetje stil na de verkoop van de 996 4S, paar leads gehad maar telkens verkocht voor ik kunnen gaan kijken was. Vroeger zou ik dan pas echt op zoek gegaan zijn, nu is’t van “Goh ja, we zien wel, niks moet, niks hoeft”.

                                Soms moet je de dingen gewoon wat tijd geven. Ideeën komen dan vanzelf.
                                -Is’t bvb geen plan om de GT3 halfjaarlijks in te schrijven?
                                -Waarom wordt er niet eens meer mee gereden? Ook al heeft iemand ‘t druk, je moet je toch verplaatsen? Misschien is dat al een teken aan de wand dat “het merk/de hobby” je (momenteel) minder zegt?
                                -Ben je niet meer gebaat bij een ander model dat niet zo duur in taxen/verbruik/onderdelen, etc… is?

                                Stuff like that 😉
                                Choose wisely…

                                  Jammer Ghost als je de 996 GT3 zou stilzetten.
                                  Het is een prachtige stoere bolide.
                                  Ik begrijp de hoge kosten per gemaakte km’s.
                                  Ga je dan ook niet meer naar evenementen?

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 64)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.