lawaai bij parkeren

Home Forum Porsche Talk lawaai bij parkeren

• Maker
    Discussie
  • Ik heb sedert vorige week mijn nieuwe 718 Boxster en heb hoor een vreemd geluid bij het parkeren. Telkens dat ik het stuur naar een volledige aanslag breng (dus helemaal naar links of rechts draai) en dan zeer langzaam achteruit rij hoor ik een vreemde krak van de band (precies of de band wil over de velg geraken). Heeft iemand anders dit ook en zo ja, is dit dan typisch voor Porsche/Boxster ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
    • Korte update : in de zomer inderdaad géén lawaai (of “bokken”) gehad. De voorbije weken – terug kouder – en dus kwam het fenomeen weer opnieuw de kop opsteken. Gisteren nieuwe velgen met winterbanden laten steken en inderdaad : geen lawaaierige banden meer !

Heb het ook ,981 met 20″ !, was veel minder bij mijn 987 met 18″ en 986 met 17″ .
        Is duidelijk dat het vriesweer op zomerbanden ze zo “hard” maakt dat ze …stuiteren .;bij het kort afdraaien /inparkeren !.
        Zit niks abnormaal aan lijkt me ,
        geniet van Je mooie machine ; als het warmer wordt gaat dit fenomeen wel verminderen maar ook in volle zomer blijft het eigenaardig !

Ik was het al van plan, maar nu zeker : tegen volgende winterperiode andere velgen met winterbanden. Fijn dat jullie zo massaal reageren 🙂

Idd. Had dit op 987 met 19″ en nu op de 981 met de 20″.

Zelfs bij het wat rollen, als je bv uit een parkeerplaats vertrekt gebeurt dit ook.

Zoals ik al zei, maar ik zal het wat minder diplomatisch herhalen, het stuiteren moet je interpreteren alsof je Porsche tegen je zegt: “zou je alsjeblieft niet als een beginneling aan het stuur willen rukken?” Een wagen moet wat “rollen” vooraleer je als een gek het stuur tegen de aanlagen trekt. :popcorn:

123

combinatie dan, want ik heb er geen last van op mijn R17/205/55 smalle bandjes

Harde zogenaamde “zomerbanden” geven bij lage temperatuur minder wrijving dan het zachtere rubber van “winterbanden”. Minder gommen bij zomerbanden aan – 5 °C, toch.
                    :coolness:

[quote=”deepee” post=263558]heeft meer te maken met hard zomerrubber dan met breedte van de banden.
                      leg even brede winterbanden en het probleem is weg.[/quote]
                      klopt! heb op de Macan 21″winterbanden en het is weg, had het ook met de zomerbanden in de koude.

heeft meer te maken met hard zomerrubber dan met breedte van de banden.
                        leg even brede winterbanden en het probleem is weg.

heb dit ook met de 20″, gisteren zelfs nog gehad…
                          Blij om te lezen dat dit normaal is. Was ook wat ongerust.. :up:

123

[quote=”PPBoxster” post=263536]”grote velgen” ? Ik heb de standaard 18 inch en dus geen optionele 19 of 20 inch. [/quote]

Een 18 inch is en blijft een grote velg, met veel bredere banden dan een normale auto.
                            Jij zit met 235 vooraan terwijl de meeste gewone auto’s geneens 205 hebben.(en al helemaal niet met de eco toestanden)

Hoe groter de dia, en hoe breder de velg, hoe meer contact oppervlak.
                            dat vergt kracht om te overwinnen
                            en maakt lawaai.

Er is minder verschil tussen de 18 , 19 en 20 inch wielen dan met de 18 inch en de 17 inch wielen die er vroeger op lagen.

Ik heb 205/55 op mijn 17 inch voorwielen (987), de 18 ,19 en 20 inchers zijn allemaal 235 breed..
                            Mijn voordeel is dat ik mijn servo pomp minder slijt en minder last heb van slechte wegen..

Maar goed, jij hebt dus wel degelijk grote wielen…

OK, niets om zorgen over te maken dus. Merci voo de feedback 🙂

Is normaal, heb dit ook. Zomerbanden en 18″ velgen.

Als het zomerbanden zijn is dit normaal met deze temperaturen. Het rubber wordt harder en torst als het ware als je draait. Vandaar dit geluid. Als het wat warmer wordt is dit gedaan. 😎

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.