LED verlichting

Home Forum Zeverhoekje LED verlichting

  • Maker
    Discussie
  • Sorry, niet Porsche gerelateerd maar heb toch een vraagje voor de kenners van LED verlichting.

    Ik heb op mijn Ducati GT 1000 het achterlicht vervangen door een LED strip. Hierin is verwerkt; licht, stoplicht, pinker links en pinker rechts. Aan te sluiten op de 5 kabeltjes van het originele achterlicht. Er zit een soort blokje tussen (wat dit is weet ik niet) en wanneer ik alles aansluit en contact opzet werkt alles zoals het hoort.

    Maar, als ik de motor start begint het licht gaan te flikkeren als een kerstboom en als ik gas geef nog harder te flikkeren. Als ik de spanning meet met contact meet ik 12,5V en als de motor draait meet ik 14,5V. Ligt het daar aan en wat doe ik ermee?

    Foto bijgevoegd als voorbeeld, is niet de mijne.
    LINK NAAR LED

    4560b31e057ea01170300e7500b21219.jpg

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • LED verlichting werkt met een chip waarop de diodes bevestigd zijn. Probleem is dat die chip moeilijk overweg kan met ‘wisselende stroompieken’, het feit dat het flikkeren beïnvloed wordt door het toerental van de motor, doet mij vermoeden dat de chip slecht reageert op de geleverde stroom van de alternator… eens informeren naar een stroomstabilisator/filter om wisselingen in stroompieken weg te filteren… succes in de zoektocht!

        LED flasher te installeren (soort relais-achtige schakeling)

        andere mogelijke oplossing is een weerstand maar ‘t is te lang geleden om nog voor de geest te halen welke Ohm dat was…

        check anders eens dit forum

        http://www.thegsresources.com/

        zoeken naar ‘LED flasher’, tons of information !

          Thanks Ollie, ik had ook dit vermoeden. :respect2:

          Ik had dit besteld en gemonteerd en het probleem vastgesteld. Als ik dit melde aan de verkoper heeft hij mij een nieuwe set opgestuurd maar het is net hetzelfde. Dus ik vermoed dat het ergens anders zit ofwel is de spanningsregelaar te zwak.
          Ik spring straks eens binnen in de locale eletronicashop om te informeren..

            Komt,volgens mij doordat de spanning van 14,5V die je hebt als de motor draait te hoog is voor de Ledstrip.

            Het ‘blokje’ dat ertussen zit, zal waarschijnlijk de sturing bevatten voor de ledstrip, en de inwendige spanningsreglaar naar 12V is,zodoende volgens mij defect.

            Kan je dit blokje niet ergens apart verkrijgen, gewoon bij wijze van test?

              [quote=”Bompa Lawijt” post=251423]@ Bladerunner,

              Volgens mij zullen het alleen de pinkers zijn die flikkeren , als je de origineels pinkerdoos of relais nog heb zitten heb je dit voor .
              In de handel bestaan speciale ombouw pinkerdozen voor led verlichting motors .[/quote]

              Het zijn net de pinkers die het perfect doen, het is het licht dat begint te flikkeren als ik de motor start en gas geef.

                @ Bladerunner,

                Volgens mij zullen het alleen de pinkers zijn die flikkeren , als je de origineels pinkerdoos of relais nog heb zitten heb je dit voor .
                In de handel bestaan speciale ombouw pinkerdozen voor led verlichting motors .

                  Zoveel weet ik er niet van, een paar zaken die ik van horen zeggen heb:

                  LEDs verbruiken haast niks, de kleine (verlies?)stroompjes die in het systeem zitten zijn dan al genoeg om de leds te doen verlichten, eventueel al flikkerend. Soms zitten er kleine extra weerstandjes op leds, zodat ze die kleine stromen verbruiken en je leds niet oplichten.

                  De leds in de standverlichting op mijn 987 lichten ook altijd op, zelfs wanneer het licht niet aan staat. Misschien heeft het iets te maken met het doorsturen van een kleine stroom die moet checken of je lampjes nog werken (en zodoende meldingen in je dashboard te genereren).
                  In de mistlichten van mijn mini had ik ook leds, die gingen maar een jaar mee. Naar het einde van die tijd begonnen ze ook te flikkeren bij aanschakelen van het contact. Toen ze het helemaal begaven bleek telkens wel heel wat oxidatie op de leds te zitten.

                  Hier thuis heb ik ook eens lampen vervangen door dimbare LED tegenhangers. Standaard dimmers werkten daar niet op, omdat die een afnemer tussen 40-150W verwachtten. Resultaat was een reeks dimbare ledlampen die flikkerden en na een paar uur kapot waren. Dan maar een speciale LED dimmer in de zekeringenkast gemonteerd. Geen idee of je motor anders de zaken dimt.

                  Anderzijds, je zou mogen verwachten dat een setje ledlichten gemaakt voor jouw type moto voorzien is op hoe het specifieke systeem van die moto in elkaar zit?

                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.