Home › Forum › Porsche Talk › Lederonderhoud
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 9 maanden geleden door Robin.
-
MakerDiscussie
-
16 april 2020 om 21:32
Welk product is aan te raden voor de behandeling van nieuw leder.
-
MakerDiscussie
-
Heb hier 2 jaar geleden wat opzoekingswerk over gedaan. Er is blijkbaar maar 1 product dat echt overal aangeraden wordt, zowel door professionele restaurateurs (oa van Ferrari ed) als door liefhebbers, en dat is Leatherique.
Ik heb zelf twee jaar geleden Rejuvinator en Prestine Clean besteld. Eénmaal gebruikt tot nu toe en het werkt super.
Het is natuurlijk heel wat duurder dan basic consumentenproducten zoals Meguiars, en meer omslachtig om te gebruiken, maar het resultaat is er ook naar.
Aanrader!
(ps de website is redelijk chaotisch (http://www.leatherique.com/products.html), maar er zit ook geen grote marketingmachine achter 😉 Let ook op qua invoerkosten, die vallen nog serieus tegen)Ik heb in het verleden de producten van meguiars gebruikt in combo met de toendertijd aangeraden “terrycloth”. De terrycloth zou ik niet meer doen, had zo altijd het gevoel dat ik tegen pluisjes aan het vechten was. Merk ook op dat ik die terrycloth niet meer in het assortiment van Meguiars zie zitten. De producten op zich waren ok, maar toch niet echt wat ik zocht. Ze gaven een heel donkerzwarte blinkende look aan het leder, op het onnatuurlijke af. Na een tijd is dat wel wat gefade en was het ok. Voor een volgende keer ben ik op zoek naar andere producten. To be continued …
Ik voed het leder 1 à 2 keer per jaar met Sonax.
https://www.winparts.be/schoonmaken-beschermen/autobekleding-reinigen/c1346/sonax-premium-class-lederonderhoud/p306977.html?a=t4u/0/0/1346/306977&utm_content=21284-D5A666CA-0AAF-4C7D-B7B3-32C194ABC0D5&gclid=CjwKCAjwkPX0BRBKEiwA7THxiLT3g7EA6WfqerAuLIM6GHgqE3Mf8Yu54CcOjRK1VIa-xpEWKIy8_RoCgy4QAvD_BwENu dacht ik eraan dat ik nog ergens iets voor leder moest hebben.
Na wat gezoek nog gevonden ook.
Had dat gebruikt voor het magenta interieur van mijn 968 te herstellen.
In die set zat er nog voeding en conditioner in ook.
Is van Colourlock. Ik heb dan maar ineens heel het interieur van de 718 ermee gedaan.
Voelt weer super aan. Het zou ook een heel goede UV bestendigheid hebben.reinigen met een zachte vochtige doek is ok, maar met regelmaat het leder zelf ook eens voeding geven, anders droogt het uit en word het heel broos…. 💡
Regelmatig reinigen met een zachte vochtige doek vinden wij het belangrijkste onderhoud voor alle leder. Daarna even laten opdrogen vooraleer te gebruiken.
Zelf gebruik ik de producten van Mequairs zeer tevreden over. :up: :up:
Ik gebruik ook die van Meguair’s: Gold Class Rich Leather Cleaner & Conditioner
Aanbrengen en inwrijven met een microfiber applicator en dan nawrijven met een propere microvezeldoek. Bij het nawrijven moet de doek proper zijn anders herhalen.Ik volg soms de projecten van stipt polish https://www.stiptpolishpointshop.nl/ . Nu hebben ze daar een product om het leer terug ‘fabrieksnieuw’ zoals ze zo mooi verwoorden, te laten worden. Nu ken ik daar zelf weinig van maar het lijkt me een zeer agressief product te zijn. Ik verkies een blinkend lederen interieur boven een mat strak interieur. Het klopt ook niet dat een wagen met 100k km nog een ‘fabrieksnieuw’ interieur heeft. Ik zelf gebruik de producten van Meguiars.
Doet me er aan denken dat de mijne nog wel eens een beurt mag krijgen.. Corona klusje voor dit weekend.
het kan nooit kwaad om het leer wat te voeden natuurlijk.
veel hangt ook af van de intensiteit van het gebruik en of de auto veel in de zon staat of niet.Mijn Cayman had een beginnende sleet op de bolster toen ik die kocht, als ik niets had gedaan was dat ongetwijfeld door gesleten tot je de klassieke gescheurde bolster hebt op bestuurders kant.
Er zijn allerhande merken leder conditioner…
Zou echt niet weten welke er nu de beste is.. , ik heb die van turtle wax gebruikt.Op nieuwe zetels zal dat nog niet zo kritisch zijn. Hoef je hoedanook niet elke maand te doen.. een keer op een jaar volstaat wel.
Als je de auto houd of later verkoopt. gezond gevoed leer is gewoon meerwaarde.Ik heb leder reiniger en leder conditioner van Porsche zelf. Telkens na de zomer (na de hitte in de wagen) en na de – allez ja – “winter” (koudeperiode) behandel ik het leder in de wagen en moet zeggen dat je dit toch merkt hoor. Ook het stuur krijgt een behandeling en voelt veel beter aan. De producten van Porsche zijn overigens niet duur.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.