legaal updaten vermogen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 924 legaal updaten vermogen

  • Maker
    Discussie
  • Er zijn hier heel wat interessante projectjes waarbij de motor getuned wordt, er andere uitlaten, velgen of meer ingrijpende zaken worden gedaan.

    Ik ben mij aan het bezinnen over een 924 project.
    Als basis een 924 turbo die ik stap voor stap wil opbouwen naar 924 gts cs(eventueel “Komfort”) specificaties.
    Gebruik makend van lichtgewicht onderdelen en het originele motorkarakter zoals bij de gts behouden.(+-245 of 280pk
    Heb ik op dit moment een 924 carrera gt en zou graag het snellere broertje hebben.
    Echter is 280000 euro net iets te veel voor een 924 dus wil ik een kwalitatieve replica gaan bouwen.
    Het gewicht moet zo laag mogelijk worden en het vermogen het origineel benaderen.
    Optisch geeft een ombouw niet onmiddellijk problemen.
    Motorisch zou het misschien wel door een oldtimerkeuring geraken maar legaal is het niet.
    Als eerste stap ga ik het optische aanpakken en als ik zeker weet dat het legaal te krijgen is zou ik motorisch/technisch wat zaken gaan aanpassen.

    Laten keuren als een rally voertuig kan maar dan mag er maar enkel naar wedstrijden mee gereden worden en die ambitie heb ik niet.

    Ik lees dat de mogelijkheid via keuring in Engeland niet meer zou lukken?

    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het correct op de baan krijgen van extra motorvermogen?
    Of zijn er mensen met bvb een replica 911 RS die zo ook ingeschreven is(vermogen dan)?

    Het is niet zo moeilijk om op een standaard 924 turbo motor een megasquirt te plaatsen, carrera gt intercooler en nog wat dingen en dan kom je snel richting de 200pk maar als ik het geheel naar de 280pk wil brengen dan moet er meer gebeuren en dan moet het wel legaal gebeuren.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • Kben nogal zwaar transaxle minded 🙂
      sneller: jup maar een 924 die rond de 250 loopt en tussen de 5 en 6 seconden naar de honderd gaat moet je in een ander perspectief zien.
      beter: rijtechnisch wel, maar qua emotie?
      goedkoper: hangt af van de mate originaliteit die ik erin wil.
      Veel is nooit in productie gemaakt en is dus eerder creatief werk dan dure onderdelen.

      Dus buttomline ivm die Duitse papieren als ik het goed begrijp.
      Houden ze daar geen rekening mee en ben je afhankelijk van de goodwill van de keurder?

        Wss ben je beter, goedkoper & sneller gesteld als je bv een 996 MK1 op de kop kunt tikken….. zou er best eens eentje willen zien in “race-kostuum”. Kooitje erin, mooie kuipstoeltjes, enz….. :think:

          In principe kunnen ze dat. In de praktijk bij mij (911SC die volledig stock is) hebben ze alleen het chassisnummer nagekeken op originaliteit. Controle van de motor beperkte zich tot de vraag “ligt daar nog ne drieliter in?”. Dus in principe had ik daar gerust met een 3.6 kunnen doorgeraken, want de motorkap is niet eens open geweest. Remmen, ophanging en stuurinrichting controleren ze rap de functie van, volgens mij niet de originaliteit. Ik had ook wel een keurder met een passie voor luchtgekoelde VW’s.

            Ik weet een leuke projectauto staan.
            is een 924 turbo die op duitse papieren staat.
            ombouw, grotere remmen en velgen(fuchs) zijn daarop ingeschreven.
            Moet nog wel wat aan gebeuren maar stel ik laat het motorische grotendeels origineel.
            (onsteking 123 toestand, intercooler van een cgt erop, …)
            Dan moet die als oldtimer gewoon zo te keuren zijn?
            Of gaan ze dan vallen over de grotere remmen(911) en velgen die in Duitsland zo ingeschreven waren?

              Geloof het of niet, maar soms kunnen daar ook kenners/liefhebbers tussen de keurders zitten…zijn niet allemaal domme gaatjesknippers…

                Op die moto-keuring gaan ze dan wel veel kennis moeten hebben.
                Wie gaat een 177cc kit op een vespa herkennen.
                Of wie weet wat de originele uitlaat op een duc monster van ’02 is?

                  Om maar te zwijgen over motorfietsen. Wat hangt daar allemaal onder ? Zal nogal een knal geven als er ook een moto-keuring komt.

                    Ok oldtimerkeuring op 180pk, geen homologatie omdat dit waarschijnlijk niet lukt?
                    Niet als alleenstaand geval en niet via de invoerder waarschijnlijk.

                      Als je de kans hebt om es een 924 turbo te rijden zeker doen.
                      Wil je een bocht gaan nemen en de turbo beslist plots mee te gaan spelen…
                      Het iets zeldzamere broertje de carrera gt doet daar nog een schep bovenop.
                      Ga je nog hoger gaan meespelen dan zit je met pure race pedigree straatlegale monsters.

                      In Nederland & Duitsland kan het(onder strikte voorwaarden, zomaar een groter blok erin gooien kan daar ook niet zonder dat remmen en dergelijke ook worden meegenomen)
                      Iemand met een lange arm die dit es op tafel kan gooien gezocht.
                      Europees? Brussel?
                      Discriminatie van voertuigen die legaal zijn in Nederland en die in België als illegaal worden beschouwd.
                      Ruikt naar rascisme, belemmering van vrij verkeer van goederen,… 🙂
                      O en terwijl we toch bezig zijn, mss 130 op de snelweg?

                      Nog agendapunten?
                      In Nederland mag je een bepaald percentage motorvermogen toevoegen.
                      Daar kunnen ze chiptuning legaal aanbieden via de dealer(google told me)
                      Er rijden massas gechipte voertuigen rond en als die mensen een zwaar ongeval veroorzaken en de verzekering komt erachter…
                      En het fabeltje: “ze kunnen dat niet zien”. O jowel dat kunnen ze wel.
                      Dus dat is mijn inziens een groot risico die verpakt wordt in een lager verbruik marketing praatje.
                      Chipboeren moeten ze eruit? Het is een business waar er veel technische kennis aanwezig is.
                      De politie kan post gaan vatten bij zo een bedrijf en alle wagens uit het verkeer halen om een voorbeeld te stellen echter is dit geen structurele oplossing.

                      Je kan oldtimers on the long run niet in volledig dezelfde technische staat houden.
                      Als er onderdelen niet meer te verkrijgen zijn dan kan men niet anders dan creatieve oplossingen toelaten.
                      updaten van trommel naar schijfremmen(die bvb op een later model zaten) is mijn inziens geen tuning maar draagt toe aan de veiligheid van de wagen en de andere weggebruikers.

                      OT: weet een leuke basis, papieren moet ik nog bekijken.
                      @ De_koen: thx voor de info.
                      Es bellen met mun garagist in Nederland dan.
                      Als de wagen op papier wordt uitgeschreven in België en via Nederland weer terug komt lukt het dus niet?
                      Wat is de te volgen procedure?
                      Douane, oldtimerkeuring… zoals bij een gewone invoer?

                        op voorwaarde dat de wagen nog nooit in Belgie is ingeschreven lukt dat ja

                        via Nederland lukt ook, ik heb zo al een golf 1 gekeurd met 1.8Turbo audi motor, met uiteindelijk 180pk op het belgisch inschrijvingsbewijs. (oldtimer keuring, geen homologatie gedaan)

                          Bij mij is het allemaal begonnen. :first:

                          OT: Ik heb me laten wijsmaken dat een Duitse TUV gekeurde wagen met alle tuning inclusief ook hier goedgekeurd moet worden.
                          Als dit zo is kun je via Duitsland misschien je ombouwproject goedgekeurd krijgen?

                            en wie heeft u dan besmet :sarcastisch :mrgreen:

                              Ik denk dat Harley49 een 924 te koop heeft staan…

                                contagious.jpg

                                  [quote=”PatrickB” post=179686]Is elke € aan een 924 er geen teveel?[/quote]

                                  ja :mrgreen:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.