Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Leidingen oliekoeler vervangen = olie bijvullen?
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren geleden door Rob Willems.
-
MakerDiscussie
-
5 mei 2012 om 13:59
Hallo , ik had een lek aan 1 van de leidingen.
Deze heb ik dan beide maar opgeknapt.. Nu is er wel wat olie uitgekomen natuurlijk.
Laat ik best alle olie af? en nieuwe olie erin?+ oliefilter
Welke gebruiken jullie?
gaat om een 3.2
groete -
MakerDiscussie
-
Beste Allen,
Alvast bedankt voor jullie meldingen. Wat betreft de oliefilter, deze heb ik zelf nog nooit vervangen. Ik zie wel dat er geen merknaam porsche op vermeld staat dus ik vermoed dat het geen originele is. Zijn die met een drukklepje enkel via de officiële Porsche dealers te verkrijgen of is er iemand die een merk en type nummer kent van een aftermarket product waar wel het drukklepje waar Wim het over heeft in zit. Ik hoor het graag.Verder wens ik jullie een fijn 2013 met daarin vele Porsche kilometers
Staat bij mij een origineel filter op, met klep in weet ik niet 😕
Is bij de start te horen gedurende een 20 tal seconden, maar zolang het geen kwaad kan stoort mij dat niet.
Sluit me aan bij Wim. Mijn 3.2en en SCtjes hebben het niet.
Heb je er een origineel oliefilter in zitten.
Zo niet heb je er misschien eentje waar geen druk klep inzit, en dan krijg jet klotsende/roggelend geluid.Rob, ik meen dat ik ergens heb gelezen dat dit fenomeen normaal is.
Mijn SC heeft dit in elk geval ook, zelfs na het vervangen van het volledige oliesysteem !Ik zou er mij dus niet al te veel zorgen om maken 😉
Beste Allen,
Ik zal me eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Rob (1970) en ik heb sinds enkele jaren een 3.2 van 1988 en een cayenne Turbo. De 3.2 is een origineel in België afgeleverde wagen en de historiek is vrij compleet. Wat betreft de 3.2 heb ik een vraag die wat aansluit bij deze topic. Als ik de wagen start hoor ik al vanaf ik de wagen heb een rochelend geluid achter in de motor ruimte. Het is net of er lucht in het olie circuit zit. Na enkele minuten/km’s is het geluid weg en komt het ook niet meer terug tot de wagen opnieuw een dag heeft stilgestaan. Het olie niveau is voldoende. Mijn vraag is uiteraard of dit geluid normaal is bij de 3.2 of zit er misschien een automatische ontluchter op die niet goed werkt. In afwachting van een reactie alvast bedankt.Lees het draadje vanaf begin nog eens door. 😉
En ik gebruikte altijd 10W40 half synthetisch.
ja ik heb dus nog altijd een probleem met de leiding dacht ze zelf te maken met nieuw koper aan elkaar te solderen. Maar het blijft lekken op die plaats.
Welke olie moet hier juist in? en hoeveel? als ik alles eruit haal.
mvgEindelijk, na 3 dagen knutselwerk het volledige oliekoelsysteem vervangen…
Heb de lange leidingen bij Van Kessel kunnen kopen voor 250 per stuk, gemaakt van koper en goede pasvorm. Voor de thermostaat en alle leidingen van blok tot koeler en terug was ik toch een slordige 1100 euro kwijt. Een spijtige maar noodzakelijke kost. Weer een stapje dichter bij het eindresultaat 😀
Geert.
Heb met de nodige moeite de leidingen los gekregen aan de oliebak en het blok.
Het stuk aan de thermostaat is minder goed gelukt, schroefdraad op de thermostaat is afgebroken.
Heb beslist om meteen de lange leidingen naar koeler vooraan mee te vervangen, maar die zijn wel enorm duur voor een paar meter geplooide buis vind ik 😯Weet er niemand een adres van iets of iemand die deze na maakt of waar ik deze iets goedkoper kan krijgen dan 400 euro per leiding?
2de Hands vertrouw ik het zaakje niet zo goed aan de koppelingen..Alvast bedankt !
Met die dremel zou ik oppassen – kan je er niet bij met ‘n baby-zaagje ❓
[quote=”lucky911″ post=97273] en veel olie kan volgens mij niet in de koeler zelf zitten..[/quote]
De koeler en de 2 leidingen bij elkaar herbergen zo’n 3 liter olie ….
Net ruim 3 uur gekloot om alles los te krijgen maar er beweegt niks !
Zal is proberen om met de dremel een kerf te maken en zo verder te prutsen, Van Kessel vraagt 250 voor een mooie olietank en bijna 300 voor een nieuwe thermostaat. Misschien gewoon doorbijten en alles vervangen in dien dit niet lukt…
Bedankt voor de tip !
Geert.
Is normaal als hij stil stil staat, dus vul niks bij a.u.b, alleen op de voor beschreven manier.
En ik denk dat je schrikt wat er in het koelerke en leidingen zit.
Is n.l altijd iets waar ik mij aan gestoord heb, want bij een verversing vervang je maar amper 2/3 de van de olie, rest van oude olie blijft zitten.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.