Leidingen oliekoeler vervangen = olie bijvullen?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Leidingen oliekoeler vervangen = olie bijvullen?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo , ik had een lek aan 1 van de leidingen.
    Deze heb ik dan beide maar opgeknapt.. Nu is er wel wat olie uitgekomen natuurlijk.
    Laat ik best alle olie af? en nieuwe olie erin?+ oliefilter
    Welke gebruiken jullie?
    gaat om een 3.2
    groete

12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
    • zeker afblijven als het nog onder de wagen hangt met olie in..
      Nu ik heb de leidingen vernieuwd vanaf de thermostaat van tot daar waren de andere al nieuw. Nu meetstok geeft heel laag niveau aan als hij stil staat. en veel olie kan volgens mij niet in de koeler zelf zitten..
      greetz

        [quote=”Gette” post=97180]

        Maar die buis op de oliebak is gewoon vastgeroest !
        [/quote]

        Heel voorzichtig de wartel (haaks) inzagen – en dan met een dunne platte beitel open werken.
        Let met het zagen op dat je niet te ver gaat en niet het draad aan de tank ook inzaagt 💡 💡

        Volgens mij is het allemaal koper – of ‘n koper legering – makkelijk met de hand open te werken – zou er met een brander vanaf blijven ❗

          @ Lucky911; welke leidingen hebben ze bij vervangen ?
          Ben zelf begonnen om alle leidingen te vervangen naar oliekoeler.
          Maar die buis op de oliebak is gewoon vastgeroest !
          Iemand een idee hoe ik deze moet loskrijgen, ik wil eens proberen met een branderke maar ben niet erg gerust met die olie in de buurt….

          Bedankt voor de tip !

          P.s. Moest er nog iemand een volledige oliebak liggen hebben, laat mij iets weten aub. 🙄

            allrite thx want ik had al bang als ik de wagen startte omdat deze in het rood bleef. Nu ik zat wel met een lek dus veel olie zat er in die leidingen niet meer in aangezien de thermostaat toch normaal dicht moet staan?
            Nu de lek is blijkbaar niet goed hersteld want ik merkte al terug druppels olie op de leiding vanonder.
            Maar ik begrijp niet goed hoe dat kan ? normaal staat die thermostaat toch niet open na 2 min draaien?

            Mvg
            Glen

              Tussen boven en onderkant meter – alsook de streepjes op de peilstok – zit nog geen 2 liter verschil … met zegge 10 a 11 liter olie in het systeen zal je niks op de meter of de peilstok zien — maar dat wil niet zeggen dat je er niet mee kunt rijden 💡

              Je weet zelf wel (ongeveer) hoeveel olie er bij het repareren van de slangen uit gelopen is … en al zou dat 5 liter zijn, dan nog kan je de motor gewoon starten en warm laten draaien …

              Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen – tap je de olie die er nu nog in zit af – en gooi je er (om te beginnen) 9 liter verse olie in … dan starten, warmdraaien (of rijden) en peilen met de peilstok … er zal dan nog maximaal 3 a 4 liter bij gaan.

              Het ‘overvullen’ van het systeem kan grote schade aan de motor opleveren – Ergo: beter 1 liter te weinig dan 1 liter te veel …

              Pas als je een tevreden ‘peil’ op de peilstok hebt, naar de oliemeter kijken. Deze is puur en alleen ter indicatie ❗

                men meter van de olie staat wel direct in het rood en stijgt niet echt..
                greetz

                  toppie :first:

                  kan ik morgen eens uit testen
                  je weet maar nooit

                    Inderdaad – want als de motor niet op temperatuur is – is het thermostaathuis (voor in de rechter wielkuip) gesloten

                    Als je de leidingen voor van het thermostaathuis hebt losgekoppeld of bij de koeler in het rechtervoorscherm, dan ben je ten hoogste 3 lieter olie kwijt.

                    Ik zou er rustig 30 Km mee gaan rijden – zodat je zeker weet dat de thermostaat open staat, op een vlakke (horizontale) plek parkeren en dan peilen met de peilstok.
                    Aan de hand daarvan olie bijvullen.

                    Zolas hier ook al aangegeven is: het kan geen kwaad om jaarlijks je olie te wisselen 💡

                      met meet stok in de oliebak, en motor warm?

                      Wim

                        In een 3.2 gaat ongeveer 13.5 liter olie in, maar bij verversen kun je maar 9,5 tot 10 liter bijvullen.
                        Controleren doe je bij een echt warme motor, en deze laat je stationair draaien op een vlakke ondergrond, dan kun je pas de olie peilen, en wel de motor laten draaien terwijl je dit doet.

                          hoeveel olie gaat er in een 3.2 motor?
                          hoe controleer je dat?

                            Of je de olie volledig moet vervangen is afhankelijk of deze er al lang in zit en of hoeveel km je met de “oude” olie gereden hebt. Je kan ook eerst je oliepeil controleren en bijvullen met olie.

                            Ik vervang jaarlijks olie en oliefilter; ik rij gemiddeld een 2000 km per jaar. Ik gebruik half syntheet olie type 10W/40.

                          12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.