Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Cayman › Lek in het koelvloeistofcircuit
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door kleinekastenteufel.
-
Gisteravond melding dat het koelvloeistofniveau van mijn 987 cayman te laag was. Direct rode melding, dus stoppen met rijden. Gelukkig vlakbij mijn schoonvader dus niet ver moeten wandelen.
Ik was er zelf niet bij, en het was te druk om er tijd voor te maken gisteren, dus pas vandaag kunnen kijken. Blijkt er in de garage hier thuis inderdaad een plas roze koelvloeistof te liggen :(. Ik gok op een dikke liter ofzo. Lag redelijk centraal onder de auto, maar met die gesloten onderpanelen kan het eigenlijk van overal komen.
Depannage gebeld en de auto is nu onderweg naar RS Motors. Ik hou mijn hart al vast voor de kosten…
[quote=”crossbytje” post=277058] Ik hou mijn hart al vast voor de kosten…[/quote]
Al eens nagedacht over een garantieverlenging ? dan zit je voor een beperkt bedrag safe… 🙄 :popcorn:
Ja, toen ik hem kocht heb ik het overwogen, hij was toen 6 jaar oud en had amper 18 000 km. Er kwam echter een serieuze jaarlijkse som bij waardoor ik het niet gedaan heb. Ik denk dat het meer dan 2000 euro was. Dan moet er al eea stukgaan natuurlijk.
In de voorbije 5 jaar heb ik enkel eens een nieuwe aircoradiator moeten steken twv ik gok 1500 euro (was samen met onderhoud een factuur van +-2200). Ik zou er dus geen voordeel uit gehaald hebben.Anyway, hij is ondertussen 11 jaar, en die garantie loopt maximaal tot een leeftijd van 10 jaar, dus ‘t is geen optie meer.
Ik hoop op een klein probleem, losse darm of koppeling ofzo. ‘t Is niet dat er geleidelijk vloeistof verdween, maar ‘t is ineens een heleboel, een klein lek ergens in een radiator lijkt me minder waarschijnlijk.
Het is blijkbaar de waterpomp die lekt. Stukken, werk en btw samen iets van 650 euro. Het kon erger.
Ze proberen hem tegen vrijdag klaar te hebben.
waterpomp en of retour coulant pipe.. heb ik zelf gedaan voor 500 euro en wat afgeschaafde kneukels.
ik gok 1300 bij specialist of 2000 bij PC
das cava prijs voor pomp only.
dir plastic pijp is lastiger te doenDas wat ze me bij het PC lieten weten daarnet, zal dan wel enkel de pomp zijn zeker.
Enfin, ik hield in mijn hoofd al rekening met de bedragen die je noemt, dus ‘t valt al bij al nog mee.[quote=”crossbytje” post=277060]Ja, toen ik hem kocht heb ik het overwogen, hij was toen 6 jaar oud en had amper 18 000 km. Er kwam echter een serieuze jaarlijkse som bij waardoor ik het niet gedaan heb. Ik denk dat het meer dan 2000 euro was. .[/quote]
Je moet je licht eens opsteken bij meerdere OPC’s, want de garantieverlenging is niet overal even kostelijk, ik vroeg de prijs op bij 3 OPC’s en kreeg 3 verschillende prijzen… 😯 en ik betaalde in december 2350.-€ voor 2 jaar Approved garantie inclusief de 111 punten check, want die betaal je normaal bovenop de approved garantie, dus stel een goei 1175.-€ per jaar…, en rij met een “gerust” hart, geen oplopende kosten , geen hoofdpijn, dus het scheelt af en toe je licht eens op te steken bij meerdere aanbieders…. 😀
[quote=”crossbytje” post=277066]Das wat ze me bij het PC lieten weten daarnet, zal dan wel enkel de pomp zijn zeker.
Enfin, ik hield in mijn hoofd al rekening met de bedragen die je noemt, dus ‘t valt al bij al nog mee.[/quote]de pomp vervangen is op zich geen monsterlijke klus.. die is redelijk goed bereikbaar
binnen paneel open
riem eraf
paar bouten op klote plek los draaien, maar met juiste tools gaat dat wel vlot
dan onderaan slang los, water af
nog 5 tal bouten
oude pomp eraf
nieuwe erop met nieuwe pakking
reverse procedure bouten
riem erop
slang erop
water erin
ontluchten
doneIk heb er nog de koudere thermostaat bij gehangen …. die gaat bij 70C open ipv op 80C, krijgen de koppen wat rapper extra koeling …
die coolant pipe is veel lastiger, omdat hij er on mogelijk uit kan met motor op zijn plek.
je moet de motor er duis uithalen
of zoals ik deed 15 cm laten zakken aan de voorkant, partial drop..zeker op vloer werkende best rotklus, met brug al iets makkelijker natuurlijk.. maar t vergt manuren.
“Het was toch meer werk dan we hadden verwacht”, om daarna bijna het dubbel aan te rekenen…
Ahja, 1100 euro later rijdt ie gelukkig weer zoals het hoort.
eeuh, hoezo? Ze wisten toch wel waar de water pomp zit voor ze begonnen??
of was het effectief de coolant distribution pipe?
welke parts staan er op je factuur?Een waterpomp aan 316, dichting 6+11, riem 40 en 11l antivries voor 135. De rest zijn 4 uur werk aan 95€/u, alles zonder BTW.
Ik weet niet hoe ze aan 650 incl BTW kwamen, maar dan hebben ze toch gewoon geen werk ingeschat.
Dus ze hebben 2 uur werk gerekend en er 4 nodig gehad.
Staat er iets op je offerte over aantal uren nodig?
Als ze uren op hun offerte zetten moeten ze er zich aan houden
Als ze geen uren op hun offerte zetten is het fixed price anyway.Die 11 Liter voor 130 euro is een mega rip off anyway..
Die rooie G12 VW coolant kost 20 euro per 5 liter in de winkel topsNu ja RS Motors is een Officiele dealer, dus betaal je de Porsche tax natuurlijk…Ik ga er vanuit dat ze in Zuffenhausen ergens een groot vat koelwater stockeren waar Butzi en Mezger themselves de fond hebben voorzien door er eens in te pissen.
Ik ga het vrijdag eens vragen als ik in de fabriek ben
Daarom werk ik dus zelf aan mijn auto.
Water pomp heeft me 350 euro gekost gemonteerd met nieuwe koudere thermostaat en koelwater
Ben ooit naar PC geweest voor onderhoud den eerste keer met mijn 73S , kheb 3 weken aambeien zalf mogen smeren…Heb het net opgezocht
Pierburg pomp (oem die Porsche gebruikt, de Porsche PN stonden in de casting, zag er identiek uit als de oude), 187 euro geleverd
Wahler 70 Graden Thermostaat , 60 euro geleverd
pakkingen zaten er telkens bij
1 pul koelwater van 5 liter ( want bij water pomp loopt ie nie helemaal leeg) 20 euro257 euro en een uurtje of 4 werk…
Toch wel bizar dat ik het in 4 uur kon zonder brug of voorgaande ervaring of opleiding.
Ben er zelf niet om kunnen gaan, en een blad van de offerte heb ik niet. Er stond blijkbaar weldegelijk €659 als prijs op zei mijn betere wederhelft. Ik kan me niet voorstellen dat ze geen kleine lettertjes zouden hebben die bij de werktijd vermelden dat het om een richtwaarde gaat. Dat zullen ze wel voor elkaar hebben toch.
Enfin, tussentijdse oliewissels doe ik ook zelf maar veel verder dan dat ga ik mij voorlopig niet wagen. De tijd ontbreekt me momenteel ook om me erin te verdiepen, al vind ik dat wel erg interessant.
Nu was het uiteindelijk op 2,5 dagen gefixt, had ik het zelf moeten doen, dan was dat ten vroegste komend weekend en dan zaten we tot zolang zonder vervoer.Tzijn gewoon foute praktijken… waar veel Porsche owners zich aan laten rollen
Eerst onderschatten bij offerte
Dan overschatten bij uitvoeringNo way dat ze in een Dealer garage niet weten hoe lang zoeen klusje duurt
en
No way dat het 4 uur duurt voor iemand met alle materiaal, brug en opleiding/evaringThey get away with it omdat niemand genoeg zaagt.
En niemand zaagt omdat ze gewoon denken, haja, tis Porsche, tzal wel complex zijn en zo.Terwijl een Waterpomp op een Porsche niet complexer in mekaar zit dan op pakweg een Dacia Logan.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.