Lekje aan de cardanas

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Lekje aan de cardanas

  • Maker
    Discussie
  • De laatste week vind ik regelmatig een paar druppels blauwe olie (swepco transmissie olie) onder mijn Porsche 911 met 915 bak. Nu na een inspectie vandaag heb ik gemerkt dat de olie van tussen de cardan en de transmissiebak loopt (bestuurderszijde). Ik heb daarom enkele vragen:
    1. Mag ik aannemen dat de dichting tussen de cardan en de transmissie lekt?
    2. Is het moeilijk om deze zelf te vervangen?
    3. Als ik ze zelf wil vervangen is het dan beter om de andere kant (passagierszijde) ook te doen?

    IMG_0812.jpg

    Wie heeft er ervaring mee en kan enkele tips geven?

    Thx

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • Doe ik, goed idee!

        Wel niet vergeten de boutjes cardanas nog een keertje na te trekken na enkele ritjes.
        Durven wel eens terug loskomen.

          goed gedaan met een beetje durf, goed advies en gezond redeneren kom je een heel eind

          Wim

            Durven inderdaad na die jaren ook wel eens weg toe roesten op de flensen.

              Wim,

              Ik heb al zeker één lek gevonden en dat is aan de olieleiding die van de ene kant van het blok naar de andere loopt.
              Ik heb er geen foto specifiek van genomen maar het is deze olie leiding denk ik.
              t_91110774115.jpg

              Wim

                Goed gedaan Jochie (thumb) 😉

                En met een spiegel boven het motorblok achter kun je de thermostaat zien of deze mooi droog is of lekt.

                  Een aantal weken geleden het lekje aan de cardan aangepakt, dus hier even een update:

                  Dankzij o.a. de goede raadgevingen van Cabrio wim en nog wat gesurf op een aantal buitenlandse forums.

                  1.De homokinetische koppeling losgemaakt van het koppelstuk dat in het differentieel verdwijnt.
                  2.De centrale bout losgemaakt waardoor het koppelstuk vrij eenvoudig uit het differentieel komt (transmissie olie aflaten is niet nodig).
                  3.Dan was het toch even wat gepruts om de oude dichting er uit te krijgen, eerst vrij voorzichtig geprobeerd maar dat was niet direct een succes. Probleem is dat in de rubber dichting een metalen ring zit die door de jaren heen en warmte uitgezet is en daardoor muurvast komt te zitten. uiteindelijk is het gelukt met een waterpomptang de dichting er uit te wrikken.
                  4.Nieuwe dichting gestoken gelijk met de rand (zo zat de oude ook) en alles terug gemonteerd.
                  5.Nieuw vet in de homokinetische koppeling gestoken en met een nieuwe dichting alles terug gemonteerd en ja niet te vergeten alles met het correcte moment aangetrokken.

                  Na een aantal weken lijkt alle ok…

                  Attachments:
                  • essen2015-1.jpg
                  • essen2015-2.jpg
                  • essen2015-3.jpg

                    Ik vind idd. af en toe een druppel olie. Hoe kan ik controleren dat het van de thermostaat komt? Mijn plan was om wanneer de motor er eens onderuit moet om die zaken te laten controleren.

                    Wim

                      Ligt eraan hoe de toestand van de rubber is, en als je slim bent gelijk nieuw vet instoppen.
                      Kijk even naar je kogels of deze nog mooi glad zijn en niet matte of blauwe plekken opzitten, anders ook gelijk vervangen.

                      Heb je gelijk weer een frisse aandrijflijn.

                      P.s, zo te zien heb je nog ergens een serieuze olielekkage.
                      Dit kan ook van de bovenkant thermostaat komen en hoeven niet perse de koppen te zien., maar wel even aandacht nodig daar.
                      Ander krijg je straks een rokende en stikkende frituurpan waar je met rond rijdt.

                        Bedankt voor de info, raden jullie mij ook aan om dan ineens de kinetische koppeling en mof mee te vervangen als ik dan toch de 2 verbindings stukken los maak?
                        Wat ik nog wel opmerk is dat de koppeling bij mij 4 bouten telt en dat ik bij die in de catalogus er 6 tel!?

                        Wim

                            Die moer ga je wel vinden in de tekeningen van de bak zelf.
                            Ze zit inderdaad achter die 6 moeren die je aangeeft.

                              Bedankt Wim voor je snel antwoord,

                              Ik probeer het even op orde te hebben. Ik maak de zes bouten los, daarmee kan ik de cardan-as losmaken, dan vind ik binnenin het bevestingsstuk naar de transmissie een centrale moer die het bevestingsstuk vasthoud op het huis van de versnellingsbak. Ik neem aan dat daar een dichting zit die lekt? Nu als in de PET kijk zie ik die centrale moer niet (of vergis ik mij)

                              Heb ook even gekeken bij een onderdelen leverancier en dan is mijn vraag is dit setje voldoende?

                              http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsche-911-74-89-1976-2-7-coupe-manuele-bak-5-versnellingen/M125/achteras/cardan-en-balg/B215/cardanas-balg-cardanas-lager-achterwiel/I1987/balg-cardanas-met-flens/P20165

                              Schermafbeelding2015-05-04om17.57.22.png

                              Wim

                                Is te doen maar wel oppassen.
                                De moer van de bevestiging waar de kardan op geschroefd zit heeft vertanding en is beweegbaar, dus als je deze eruit haalt moet je oppassen bij het bevestigen dat je niks forceer, anders gaat deze van zijn plaats en moet je alles binnen centreren.
                                Plus moer op moment/kracht aanhalen.
                                Hier op foto zie je de satelliet die eraf moet door centrale moer te verwijderen.

                                Hier zie je de nieuwe keerring op de foto, en adviseer je om ook de andere kant te doen.
                                Anders kans dat je over een paar maand het ook weer kan doen.

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.