Lek(je) distributiedeksel

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Lek(je) distributiedeksel

• Maker
    Discussie
  • Hallo,

Ik heb recent de plaat onderaan de motor verwijderd (om aan de tweede plug te kunnen voor een olieverversing) en merkte dat er wat olie op de plaat lag.
    Na wat verder onderzoek lijkt de olie te komen van het deksel van de distributie (kant van de bestuurder, andere kant is droog).
    Gelukkig is het lek echt minimaal, en ik weet dat sommigen het gewoon zo zouden laten, maar ik wil er graag vanaf.

Ik zou liefst de hele pakking vervangen maar dat kan blijkbaar alleen door de motor (gedeeltelijk) te laten zakken 😡

Omdat de olie alleen lijkt te lekken aan een paar moeren (zie foto) denk ik dat het op te lossen is door die moeren los te maken en het rubberen rondje dat onder de ‘paddestoel’ zit te vervangen. Als het probleem in de pakking zit dan lost dit het probleem niet helemaal op, maar het zal toch beter zijn denk ik?

Heeft iemand hier ervaring mee? Vervang ik best zoveel mogelijk van die rubberen rondjes nu ik er toch ben, dus ook diegenen waar niets uit lekt? Ze allemaal vervangen is onmogelijk op het eerst zicht. Er zitten er enkele vlak onder de verdeler.

Alvast bedankt!

Distributie.jpg

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Wow! Indrukwekkend en ook veel :respekt:

Goed om weten dat als het lekje erger zou worden, het op deze manier volledig kan gestopt worden…
      Ik ga eerst proberen om het plaatselijk op te lossen.

Bedankt voor het delen van deze foto’s ! :respect2:

:respekt: :hail: :hail: :hail:

sized_IMG_1358.JPG

sized_IMG_1359.JPG

sized_IMG_1378.JPG

sized_IMG_1380.JPG

Hierbij de beloofde foto’s.

sized_IMG_1334.JPG

sized_IMG_1336.JPG

sized_IMG_1339.JPG

sized_IMG_1351.JPG

sized_IMG_1354.JPG

Hi Dax! Goed om horen dat je dit al gedaan hebt, en zoals ik je ken blijkbaar heel grondig :up:

Ik denk niet dat ik de moed heb om zoveel te demonteren maar ik ben zeker geinteresseerd in die foto’s.

Iemand anders nog ervaring met (gedeeltelijke) vervanging van de pakkingen onder de ‘paddestoel’moeren?

Hey Piet, lang geleden 😀

Toevallig heb ik dit een dikke maand geleden gedaan. Ik heb de rubber pakkingen onder de schroeven vervangen en de pakking van het deksel zelf ook, beide kanten.
                Op zich niet heel moeilijk maar je moet nogal veel demonteren, stukken die al ruime tijd niet meer zijn losgeweest, wat toch wel tijdrovend is. Vooral de bouten van de verbinding tussen uitlaatpotten en catalysator hebben voor het nodige “plezier” gezorgd.

Motor heb ik niet laten zakken. Wel bumper, uitlaatpotten, catalysator en de “verwarmingsbuis” boven de catalysator verwijderd. Mijn 993 heeft geen airco dus van de compressor daarvan had ik geen last.

Ik heb er wel wat foto’s van op mn pc. Zal die later eens posten want ben nu niet thuis.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.