Let op je banden!

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Let op je banden!

  • Maker
    Discussie
  • Ik ben stom geweest maar vandaag toch veel geluk gehad!!:bounce: :hail:

    Het is al een paar keer op het forum vermeld maar controleer voldoende je banden (niet enkel de spoordiepte maar ook de leeftijd)!
    Ik was vandaag aan het rijden op de E19 Nederland –> Antwerpen toen door de warmte en ouderdom mijn achterband gesprongen is. Het is stom om met oude banden te blijven rijden maar gelukkig deed de Porsche niet al te raar en kon ik veilig uitwijken naar de pechstrook.

    En dit was de rede:

    Verder is er geen schade aan de wagen of mezelf. En er komen nu zo snel mogelijk overal Bridgestone Potenza’s op!

    Vanuit Porsche is er ook een overzicht van de geodgekeurde banden dit kan je vinden op de onderstaande link (voor degene die het nog niet wisten):
    https://www.porsche.com/belgium/nl/accessoriesandservice/porscheservice/service-documentsanddownloads/

    Ik had nog wel één vraag: wat is de gemakkelijkste manier om de zwarte rubber van mijn wielkas te krijgen (zie zwarte rand op de carrosserie op de tweede foto)?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • OEM: 911.361.032.28 (maar bestaat in verschillende uitvoeringen!)

      Hier te koop per stuk…. (niet goedkoop, maar ja, wat wil je…. er staat “Porsche” op….
      http://www.sierramadrecollection.com/Accessories/Wheels-Accessories/Center-Cap-Ring-Clip-Painted-Crest-p26732.html
      Dit is de ‘nieuwe’ versie….

      Het type dat jij hebt, is de ‘anti diefstal’ versie…. de drie boutjes zorgen ervoor dat de centercaps niet zomaar kunnen gestolen worden (of verloren tijdens het rijden 🙄 )
      Hier te vinden met de vijsjes…. als ze nog op stock komen… eventueel eens informeren?
      http://www.schnellautosports.com/center-cap-ring-clip-black-with-crest.html

      Goedkoper en dichter bij huis, zonder vijsjes maar wel ‘los schildje’…. (andere types ook beschikbaar… )
      https://www.design911.co.uk/fu/prod133692/Wheel-Cap-For-Fuchs-Wheels-Metal-Black/

      Succes bij het zoeken….

      Btw, totaal niet ter zake, maar ik snap niet goed waarom je zwarte centercaps wil op rood/metalic velgen… zou het niet mooier zijn metaalkleur of zelfs ‘gelakte’ in zelfde kleur als je velgen? Just my 2cents :engeltje:

        Bedankt Bollocks! :up:

        Een tijdje geleden ben ik tijdens het rijden een centercap verloren. Het gaat over een zwart metalen centercap met in het midden een Porsche logo (dit is een apart schildje en geen sticker of gedrukte versie). Heeft iemand dit nog liggen? De centercap moet passen in een gat van 7cm maar ik vermoed dat dit de standaard maat is voor een Fuchsvelg.

        Ik zoek dus maar 1 centercap, op internet worden deze altijd per 4 verkocht 🙁

        PS: kan er iemand zeggen of de drie vijsjes aan de achterkant standaard zijn?

            Ik heb vandaag gemerkt dat ik nog een onderdeel mis.
            Even op internet gezocht en op de PET tekeningen die ik heb maar niet onmiddellijk het juiste Porsche nummer gevonden.

            Het gaat over een beschermhoes die over de naaf centraal in het wiel zit:
            Op dit wiel zit de bescherming er nog op:

            En hier is het verdwenen:

              Wanneer je een Porsche gebruikt waar ie voor bedoeld is dan doe je niet meer dan 3 jaar met de banden:driver:
              Doe je dat niet dan zou ik zeker om de 5 jaar wisselen van rubber. Als je daarna een keer het maximale van je auto/banden vraagt kan het wel is mis gaan.
              Op banden kun je nooit bezuinigen. Het is het enige contact tussen auto en wegdek.

              En laten we geen discussie meer voeren over wel of geen N codering. We rijden Porsche en dan mag die paar euro’s extra niet een discussie zijn. toch?

                hangt af in welk land de 964 is geleverd en zou wel eens kunnen op je optiesticker staan.

                  Vorig jaar 964 Targa gekocht met banden die er sinds 2010 opzitten maar amper 6000 km afgelegd hebben, zodat ik dacht nog voor een tijdje goed mee te zijn, toch even schrikken na het lezen van deze topic ! 🙄 1 van volgende trips zal toch naar de bandenboer worden…
                  Momenteel liggen er Bridgestone Potenza op maar om sentimentele reden zou ik kiezen voor het bandenmerk dat er bij levering origineel oplag, iemand enig idee hoe dit te achterhalen is ?

                    Yep,

                    ik kan wel geloven dat een snelle bocht resulteert in minder zijwaartse beweging in de wang van de band als deze versterkt zijn.

                    maar zolang de snelheids & laadindex oké zijn kan er toch weinig misgaan ?
                    zelfs volgas in een snelle bocht …

                      Is niet enkel voor de pk’s maar ook voor het gewicht en zijwaartse krachten op de banden in de bochten.
                      Ook baanligging is een pak beter

                      Op die €20-€30 euro extra per band ga je dan toch niet besparen hé, allee ik toch zeker niet

                        Die N gekeurde banden zullen inderdaad wel een stuk sterker zijn in de wangen enz…

                        Ik vraag mij enkel af of dit nodig is op de oudere porsche’s die rond de 180-200pk draaien op de achterwielen.

                        Heeft er iemand ervaring met niet N codering banden op de oudere porsche’s ?

                          Waren het N gekeurde banden?

                          XXX

                            Chance gehad, al goed dat jer zelf zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen.
                            Het lijkt zelfs dat de velg ook schadeloos is.

                              Banden die donker gestockeerd staan zouden langer meegaan, klopt, maar denk dat ze “hard” worden en verduren als de weekmakers die er in zitten vergaan, dit is net hetzelfde als bij spandoeken, is het nieuw dan is het soepel, vervliegen de weekmakers op duur van 5 jaar bijvoorbeeld dan word het doek zelf ook stug en hard……..:salut:

                                Volgens mij zou je er van verschieten hoeveel 30 jarige auto’s die bij een liefhebber staan en weinig gereden worden banden hebben die te oud zijn om nog mee rond te rijden hoewel de meesten er niet zouden op letten zolang het loopvlak er nog goed uitziet.

                                  Offiecieel 5 jaar zelfs … moet wel zeggen dat m’n Dunlops er naar 8 jaar nog geweldig goed uitzagen, maar toch vervangen om 100% vertrouwen te houden. Anders durf je toch geen gas te geven in een lekker bochtje.

                                  Maar waarom zouden banden die minder worden gebruikt eerder verduren?

                                  Ik denk dat als de auto(banden) koel en donker staat gestald, ze minder hard verduren dan buiten in het zonnetje?

                                  Maaruh, je durft wel, om met banden ouder dan 10 jaar lekker te gaan sturen …

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.