Levenloze oliepeilmeter 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Levenloze oliepeilmeter 993

  • Maker
    Discussie

  • Anoniem

      Beste 993-eigenaars en specialisten,

      Ik vroeg me toch even af of ik er van uit moet gaan of de oliepeilmeter in mijn dashboard niet stuk is.
      Er komt namelijk geen beweging in, ook niet na een 2-tal minuten (of langer) de motor te laten draaien in neutraal, op een horizontaal oppervlak en op ‘bedrijfstemperatuur’, zoals voorgeschreven in de handleiding.

      De vorige eigenaar zei me dat ik toch minstens een paar minuten enkele keren het gaspedaal moest gas induwen tot 4000rpm. Dan zou de meter wel het oliepeil aangeven.

      Ten eerste is dat een zeer lawaaierige en langdurige bezigheid (leuk voor de buren) en verbaast me die techniek nogal. Bij mijn vorige 911 3.2 (1986) kwam de meter vanzelf omhoog na een 30-tal seconden in neutraal gedraaid te hebben.

      Kan iemand me adviseren? Metertje stuk? speciale techniek? Enkel vertrouwen op de peilstok dus?

      Alvast bedankt – groeten

      Wim

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
      • [quote=”Pascal4s” post=89155]Beetje late reactie omdat ik een paar maand miet meer op het forum ben geweest wegens bouw woning… maar In mijn 993 gaat er al jaren alleen Mobil1 0W40 in… Zou ik dan toch beter 10W40 gebruiken?[/quote]
        Bij mijn 993 gaat er ook maar enkel 10W40 in pascal.

          Beetje late reactie omdat ik een paar maand miet meer op het forum ben geweest wegens bouw woning… maar In mijn 993 gaat er al jaren alleen Mobil1 0W40 in… Zou ik dan toch beter 10W40 gebruiken?

            bedankt voor de tips.
            😀

            Anoniem

              Is wat ik er in doe, en dan nog type Racing [IMG]http://i56.tinypic.com/nuyc1.gif[/IMG]

                reys schrijft:

                997 4S bijvullen met 5W50

                Is dit hetgene dat de OPC aanraden, want is volgens beschrijving voor -20°C! ❓ ❓ ❓

                  Als de oliepeilmeter niet meer omhoog komt bij bedrijfstemperatuur is het hoog tijd om olie bij te vullen. Als er meer dan 1 liter uit is beweegt ze niet meer.

                    het aantal liter dat je kan bijvullen tussen min en max op de peilstok is anderhalve liter. als het peil nog op minimum staat en binnenkort toch een beurt gepland staat, zou ik nu niks bijvullen. zeker niet als je niet weet welke olie er nu inzit; twee oliën met verschillende eigenschappen zou ik niet gaan mengen.

                    Attachments:
                    • 993oliepeil.JPG

                      bedankt voor de info Reys

                      Anoniem

                        Moet in Uw instructieboekje staan hoor.
                        Best eens warm laten lopen en meten, zie je nog iets op ‘t peilstokje dan gewoon zo laten. Een maandje kan dan nog net, als je dan geen 1000km gaat rijden.
                        En als je toch wil bijvullen en niet weet wat erin zit dan zou ik 10W40 MOBIL 1 bijvullen , vol synthetisch (vanaf 1993 gebruikt Porsche enkel de vol synth olie)

                        beetje cijferuitleg:
                        Opgave voor 993 van ’97 (informatieboekje van begin van de serie?…)
                        onder de -20 gr. (erg koude streken dus): 5W30, 5W40 of 5W50
                        boven de -20 gr. (onze omgeving dus): 10W30, 10W40 of 10W50.

                        Duidelijk dus het verschil voor de ‘W’: in koudere gebieden dunner bij (zeer) lage temperaturen, omdat het bij ons warmer is dus niet nodig.
                        Bij opgewarmde motor is (was) dus alles goed van 30 – 50.

                        Dacht dat ik 10W40 MOBIL 1 bijvulde, maar weet dat eigenlijk niet meer 😕 …Alzheimerdinges???

                        997 4S bijvullen met 5W50

                          Even een vraagje.
                          Ik ken niets van auto techniek maar heb gezien dat er te weinig olie in de wagen zit en moet dus gaan bijvullen.
                          Mijn wagen 993 4s gaat volgende maand bij Penders binnen voor een klein onderhoud maar wil toch al op voorhand bijvullen.
                          Met welk merk en type olie kan ik het beste bijvullen tot aan de onderhoudsbeurt?
                          Ik kan natuurlijk ook naar penders bellen maar vermoed dat hier op het forum wel mensen zijn die mij deze informatie kunnen verschaffen.

                          Anoniem

                            De laatste reactie is de winnaar! 😛
                            Inderdaad het beestje binnen gedaan voor een grondige onderhoudsbeurt. Alle nodige vloeistoffen en filters vervangen, en het metertje werkt nog perfect.
                            Nu nog een mailtje naar de vorige eigenaar in Duitsland, want hij heeft nog 2 993’s staan. Volgens mij laat hij zich rollen door zijn huidige garagist.
                            Thanks guys.

                            Wim

                              De mijne reageerde ook niet meer maar na een grondige onderhoudsbeurt met vervanging van alle filters werkt hij weer perfect

                                Als het oliepeil goed is via de peilstok dan zul je verder moeten zoeken in richting van een fout met de vlotter. 😕

                                Anoniem

                                  Dank alvast voor de eerste antwoorden.
                                  Ik heb idd het oliepeil gecontroleerd met de peilstok in het motorcompartiment. Dat doe ik overigens bijna na elke 2 ritten.
                                  Daar ziet het er goed uit, het is enkel de meter die niet beweegt.

                                  Thanks – groeten
                                  Wim

                                    Ik zou eerst de oliepeilstok vertrouwen. Als dat goed is, zou ik eerder de meter verdenken. Zoals eerder gezegd, te weinig olie kan de meter inactief maken…

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.