Loodvervanger nodig of niet?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Loodvervanger nodig of niet?

  • Maker
    Discussie

  • kurt
    Deelnemer

      Waar ik mijn 911 (1984) vorige week ben weest gaan halen hebben ze mij een flacon
      loodvervanger erbij gegeven. Volgens de verkoper moet ik bij iedere tankbeurt de juiste
      hoeveelheid loodvervanger toevoegen????
      Waarvoor is dit eigenlijk goed?
      Is dit echt nodig?
      De motor zal dit natuurlijk nu wel gewoon zijn dus zal ik wel niet anders kunnen dan iedere
      keer loodvervanger toe te voegen.

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • J

        In de tankklep van mijn 911 van1986 staat alleen loodvrij tanken.
        Bij twijfel, kijk eens in je handleiding, daar staat het ook in

        Maar voor eentje van 1984 hoef je geen loodvervanger te gebruiken hoor.
        De klepzitting zijn ertegen bestand.

            Ik doe enkel bij mijn 356’s loodvervanger, al de rest van mijn klassiekers niet.

              [quote=”cabrio wim” post=143527]Onzin die loodvervanger, zelfs voor ouder auto’s. :think:

              Amerika heeft zelfs zolang er daar auto’s rijden nooit lood in de benzine gehad. 💡
              En dan komen er bij ons mensen die er een uit Amerika hebben, en die zeggen dan: de verkoper heeft gezegd dat ik er bij elke tankbeurt loodvervanger in moet doen. :happy: :happy:[/quote]

              Howhow, ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar tot begin de jaren 70 was er wel degelijk benzine met lood in de US!

              Bij ons is het pas in de jaren 90 verdwenen.

              Je kan dus stellen dat alle wagens die vanaf eind 60 begin 70 geproduceerd zijn en in de US rondreden, op loodvrij kunnen rijden zonder probleem.

              Dus in een Porsche kan gewoon loodvrij. De klepzittingen zijn hard genoeg.

              En Raychem, een motor kan niet aan iets gewoon worden, dus gewoon mee ophouden, en na 2500km de klepspeling nakijken, de loodtoevoegingafzetting verdwijnt en de klepspeling zal dus afnemen/kleiner worden.

              Wim

                Ik reed met mijn Porsches gemiddeld rond de 17500 km per jaar.
                En ander klassiekers tot de limiet van 7500 km per jaar.
                En ja ik ben veel onderweg, zit gemiddeld aan de 800 km per week. 🙁 😉

                  [quote=”cabrio wim” post=143530]Een garagist heeft het liefst dat je hem geloofd, en dat je hem geloofd zodat dat je de kop laat ombouwen voor loodvrije benzine te kunnen stoken. :happy: :happy:[/quote]
                  Onze leraar deed niets anders dan les geven, toen ik de uitleg kreeg was het zeer aannemelijk.

                  Een ander gegeven is dat oldtimers meestal weinig kilometers maken, en mocht het gebruik van loodvrij schade berokkenen, net doordat de motor weinig draait, dit effect minimaal is.

                    Nu heeft deze wagen dus blijkbaar in het verleden altijd met loodvervanger gereden,
                    is het nu nog mogelijk om terug over te stappen naar geen loodvervanger meer gebruiken?????

                      bedankt wim
                      ben ik gerust
                      gr harry

                      Wim

                        Klein voorbeeld, heb met al mijn 4 oldtimers (Engelse) en 3 x 3.2 Porsches nooit loodvervanger toegevoegd, en nooit problemen gehad.

                        Een garagist heeft het liefst dat je hem geloofd, en dat je hem geloofd zodat dat je de kop laat ombouwen voor loodvrije benzine te kunnen stoken. :happy: :happy:

                        Hoeveel mensen zouden daar niet ingetrapt zijn met hun oude autokes toen loodvrije benzine kwam en al die spookverhalen de ronde gingen. 😥

                          Is inderdaad een discussiepunt. je hebt believers en non-believers. Toen ik avondschool automechanica deed, werd het door de leraar wel aangeraden.

                          Wim

                            [quote=”targa 84″ post=143526]hey
                            ik tank steeds gewoon super 98 is dat niet goed dan
                            moet ik iets veranderen
                            :drink:[/quote]

                            Nee hoor, goed bezig, en als iedereen dit tankt heb je geen problemen, en jawel het is loodvrij. 😉

                            Wim

                              Onzin die loodvervanger, zelfs voor ouder auto’s. :think:

                              Amerika heeft zelfs zolang er daar auto’s rijden nooit lood in de benzine gehad. 💡
                              En dan komen er bij ons mensen die er een uit Amerika hebben, en die zeggen dan: de verkoper heeft gezegd dat ik er bij elke tankbeurt loodvervanger in moet doen. :happy: :happy:

                                hey
                                ik tank steeds gewoon super 98 is dat niet goed dan
                                moet ik iets veranderen
                                :drink:

                                  Bij de smurf kap ik er ook elke keer loodvervanger bij. Iets te maken met de smering van de cylinders iirc.

                                  Mag ik jou trouwens vragen om te posten in de juiste subcategorie? Deze vraag staat (stond) in “Porscheforum Mededelingen”.
                                  Scheelt een hoop werk voor de mods en het forum blijft overzichtelijker :up:

                                    Algemeen: oudere motoren hebben lood nodig ivm de niet-geharde klepzittingen van deze motoren. Lood is nodig om de klepzittingen te “smeren”. Loodvervanger doet hetzelfde.
                                    Hoe het zit voor jouw auto? :think:

                                    Edit: vroeger VSP Plus gebruikt voor mijn Britse ‘vriend’. Maar evengoed veel goedkopere producten zoals loodvervanger van Marly.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.