Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Lucht vs Water
- Dit onderwerp bevat 38 reacties, 22 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 8 maanden geleden door Johan Langers.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
haha zo een mini Porsche kan ik misschien kopen. dan heb ik ook ene Porsche
[quote=”bladerunner” post=98360]Ik heb ineens het luchtgekoeld probleem van stilvallen en,of niet starten opgelost, ik neem gewoon mijn reservePorsche mee. Dat is eens iet anders dan een reservewiel. :relaxman: :relaxman:
[/quote]
Phoe, in een watergekoelde neem je dat gewoon op de achterbank mee :sarcastisch 😈
Altijd handig als de motor ploft!! :happy:
Ik heb ineens het luchtgekoeld probleem van stilvallen en,of niet starten opgelost, ik neem gewoon mijn reservePorsche mee. Dat is eens iet anders dan een reservewiel. :relaxman: :relaxman:
Die discussie loopt al jaren op het Nederlandse Porscheforum … :sleep:
[quote=”Mushroom” post=97496]
Dus stel dat je even door de regen moet lopen, instappen in je auto en je ruiten slaan niet aan, of wat aanslaat kan ontwasemd worden? Dan spreken we alvast over de 964 of 993 denk ik, in een pré-impact of een SC kan je dat vergeten hoor. [/quote]SC Targa van 1980 😉
… moet er wel bij vertellen dat ik de ventilatiemotor in het vooronder had vervangen – en altijd de gewoonte heb om een natte Jas uit te doen – en die desnoods op de achterzitjes te leggen.
Doe ik overigens ook in de 964 en 993
Bij de Carrera 3.2 gaat het ook (nog) goed – maar die heeft natuurlijk wel hulp van footwell-blowers :respect2:
Min of meer dezelfde discussie woedt nu ook op ‘t Nederlandse forum waar de vraag gesteld werd welke nu de mooiste was.
De 964 heeft nipt gewonnen van de pré-impacts.Een bekend 😉 forumlid schreef er dit:
De mooiste, omdat ze meer en meer tot de verbeelding spreken gewoon door hun leeftijd: de pré-impacts.
De Porsche (waar ik aan denk als ik aan Porsche denk): de 964
Om mee te rijden: hoe recenter, hoe beter.There you have it.
De 991 gaat dit nooit winnen doordat hij nieuw is, evenmin als de 996 en 997. Mensen & emoties & herinneringen uit een ver grijs verleden… nooit een goed huwelijk, of net wel natuurlijk
993 spreekt tot de verbeelding omdat’t de laatste luchtgekoelde is, en niet zoals steeds wordt beweerd “de laatste echte”Mijn inziens krijg je een beter antwoord op een niet Porsche forum, daar wordt “mooi” niet besproken adhv al dan niet luchtgekoeld.
Anoniem11 mei 2012 om 10:16Ik volg Mush hierin.
Ik vond 10 jaar geleden de 996 ook echt niet mooi.
Nu begin ik ze steeds mooier, zeker de brede body.
Je ziet er de overgang zeer goed in naar de nieuwere modellen.
De inpaktbumpers bvb die vond vroeger toch ook iedereen lelijk.
Was aan Europa opgedrongen omdat het zo moest in de us volgens velen.
Nu worden nochtans de laatste met inpaktbumpers beschreven als de mooiste.
Je ziet maar over enkele jaren kan men van gedacht veranderen, gelukkig maar 😀[quote=”911_NL” post=97436]
[quote=”Mushroom” post=97145] met de SC … Zonnekleppen losklikken en naar je zijruit richten? Sorry, no can do.[/quote]Zal ik je eens laten zien dat dat wel kan bij een SC ❓ :sarcastisch [/quote]
1x zeker? :sarcastisch
Bij de mijne kon ‘t in elk geval niet, was een 78’er.Dus stel dat je even door de regen moet lopen, instappen in je auto en je ruiten slaan niet aan, of wat aanslaat kan ontwasemd worden? Dan spreken we alvast over de 964 of 993 denk ik, in een pré-impact of een SC kan je dat vergeten hoor.
Tenzij de hele hap uit elkaar geweest is en gereviseerd tot in het oneindige natuurlijk 8)Zolang je rijdt zal er ook niets aanslaan, de wind blaast er toch zo doorheen! :happy:
Voor de goede orde: ik spreek uit de ervaring opgedaan met de smurf en mijn SC. Over de 964 en 993 kan ik niet meespreken.Betreffende de lelijke 996: elke Sjaak…
Heb vandaag nog een standaard zwartje gezien, spiegelei koplampen en alles, smalle body… Enne, hij was mooi… die wagen was zijn tijd vooruit. Vér vooruit 😉
Té ver voor zijn behoudsgezind publiek en té veel veranderingen ineens 😈Mooi stukje schrijfwerk, Mushroom :first:
Maar toch even een kleine correctie ➡ ➡
[quote=”Mushroom” post=97145] met de SC … Zonnekleppen losklikken en naar je zijruit richten? Sorry, no can do.[/quote]
Zal ik je eens laten zien dat dat wel kan bij een SC ❓ :sarcastisch
Met het schakelen – en de ontwaseming heb ik nog noot problemen gehad … maar ben dan ook nog nooit met de SC door de wasstraat gereden 8)
Natuurlijk rijdt een Porsche vanaf het model 996 veel makkelijker … en worden we allemaal verwend met allerlei electronica en computers die ons het echte autorijden uit handen nemen 😈
Hier staan inmiddels 5 van die pre-water-cooled … en heb gisteren nog zonder problemen – en in dit bizar slechte (zomerse) weer – 400 Km gereden :respect2:
Mocht er ooit ‘n waterkoker komen – dan slaan we in iedergeval die “lelijke” 996 over – ookal is het ‘n GT2 of GT3RS 😉
911 voor 996 vgl met na 996 is appels vgl met peren…
:engeltje: 😈 :engeltje:
voor mij is een luchtgekoelde eerder als collector en de andere meer als daily/drivers car.
Geef het ng een paar jaar en dan zal de 996 hetzelfde lot ondergaan, vooral de 4S omdat deze de eerste watergekoelde zal zijn en mss toch ook vrij stabiel zal blijven.
De 997 zal, vrees ik de klappen krijgen. Een beetje de crisis auto. De nwe zal afwachten zijn, maar de snelheid van verandering zal nooit goed doen aan de prijzen van de vorige recente modellen…..Een P nooit als belegging zien maar als een verlengde van jezelf, nooit rationeel maar emotioneel. Toch één keer dat je die keuze kan maken….its not about the money but about everthing else!
10.000 Euro voor een wagen van 9 jaar is toch een spotprijs? :engeltje: (heb gewoon de xx in je bedrag ingevuld ;))
En idd: het verschil tussen water- en luchtgekoeld zit in ‘t kopke. Er zijn nu eenmaal strengere voorschriften op alles vandaar ook dat Porsche geen rauwe beren meer *kan* uitbrengen zoals vroeger, maar met een sportuitlaat van een paar 100 Euro heb je zo een rauwere klank dan eender welke luchtgekoelde. Voor de rest is het rijden op zich hetzelfde, of die motor nu lucht- of watergekoeld is… De totaalervaring is natuurlijk anders.
Porsche lost it met de 996 zijn uiterlijk en of ze “het” weer krijgen is de vraag. De MKII was al een pak beter en de 4S/Turbo was af. De 997 was IMO gewoon een opgewaardeerde 993 qua looks (dat is positief bedoeld), alleen spijtig dat ze de doorlopende reflector niet meer hadden. De 991 is weer een stap vooruit…100 % eens met hierboven. De belachelijk goedkope 996’s laat je beter staan. Heb zelf ook redelijke zoektocht ondernomen en heb uiteindelijk niet de (naar smaak) mooiste aangeschaft, wel een zuiver exemplaar met de normale gebruikssporen (beetje steenslag, krasjes aan de deurklink,..)en voor een wagen van 9 jaar oud is **000 euro m.i geen spotprijsje.
Ik las hier ergens dat de 996 verkocht worden voor belachelijke lage prijzen. Let hiermee op!
Uiteraard is de definitie van belachelijk goedkoop voor iedereen anders.Zelf heb ik toch wel 3 maanden niets anders gedaan dan gezocht, gaan kijken en keuren vooraleer ik mijn 996 kocht. Be naar wagens gaan kijken die volgens da advertentie “Etat Superbe” – “Als nieuw” etc stonden aangeprezen, man ik heb wat gezien. Uiteindelijk maar twee gevonden die echt loep-zuiver waren.
Niet te begrijpen hoe sommige mensen zo een wagen behandelen, je kan hier zelfs niet spreken over “onderhouden”. Op foto nochtans zeer mooi!
Als je een zuivere 996 wil met weinig kilometers zijn ze toch niet belachelijk goedkoop… Hetzelfde met andere elfjes. zo ben ik mee op zoek gegaan voor een vriend naar een zuivere 964 met niet teveel kilometers… ook niet goedkoop, ondanks dat er veel te koop staan onder de 20kKortom: ga kijken en keuren, best naar zoveel mogelijk wagens als je kan.
Maak eerst duidelijk voor jezelf uit wat je wil, welk model, RWD of 4X4 Manueel of Tiptronic etc…
Koopjes bestaan niet, en als je er toch een is dan ben jij toch altijd te laat. Als een echte buitenkans langer dan een halve dag te koop staat is het geen.En water of luchgekoeld? daar had ik vroeger ook een zeer sterke mening over… toen ik luchgekoeld reed.
De 964 rijd helemaal anders dan de 996, en ook helemaal anders dan de 2.7s. Allemaal hebben ze hun eigen karakter.
Ik vind het verschil in rijgedrag van de 2.7s met de 964 veel groter dan dat van de 964 tov de 996. Oeps, helemaal het lucht- en watergekoelde “effect” gemist.
Geloof me, dat merk je niet als je ermee rijd, dat zit in het hoofd omdat je het weet…De betrouwbaarheid van een klassieke 911 hangt gewoon samen met het onderhoud dat het ding gekregen heeft. Op zich zijn dat heel simpele wagens met een aantal ‘eigenaardigheden’ waar je rekening mee moet houden. Ik lees regelmatig dat er 911’jes van de generatie van de mijne tot 300 000 miles (!) en meer doen zonder revisie. Dit alles natuurlijk enkel als de onderhoudsvoorschriften gerespecteerd worden.
Ik ben vorige zomer nog met de mijne 1000 km ver naar het zuiden van Frankrijk gereden zonder enig probleem (en terug ook natuurlijk 😉 ). Maar verwacht inderdaad geen luxe en comfort zoals in een recenter model. Wat het verbruik betreft: de mijne is tevreden met 11-13ltr/100Km. Ik betwijfel of een recentere die de invloed van de zwaartekracht op mijn voet moet ondergaan het zoveel beter doet.
Wat ik wel relatief ‘ellendig’ vind aan oude 11’jes is:
– versnellingsbak (indien zonder aanpassingen)
– verwarmings & ventilatiesysteem: zonder doctoraat niet aankomen.
– kleine olielekjes die behoorlijk kunnen stinken als de druppels op de warmtewisselaars terecht komen
– nat weer = opletten!
– stijgende prijzen van de wisselstukken
– ruitenwissers (hoofdzakelijk decoratief)
– en wie heeft die manier van monteren van de koplampen uitgevonden ?? Uitbesteed aan Italianen ofzo ??? 😉Klein zijsprongetje wat de ploffers betreft: iemand van Porsche vertelde me ooit eens dat het ploffen meer dan waarschijnlijk te wijten was aan het niet respecteren van het princiepe dat je een motor eerst warm rijdt alvorens volle gas te geven. Iets dat ik in de praktijk ook al regelmatig gezien heb bij rondritten etc…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.