Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › luchtgekoeld probleem of niet
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 6 maanden geleden door bertroex.
-
MakerDiscussie
-
21 juli 2010 om 01:19
hey aan de luchtgekoelden onder ons(en de rest ook natuurlijk)
niemand problemen gehad voorbije hittedagen?
tis al zwaar voor een watergekoelde wagen wat geeft dit dan voor een luchtgekoelde?dan nog met motor achterin.
moete wel sterke motoren zijn want ik lees weinig(gelukkig maar)klachten.
mvg tom -
MakerDiscussie
-
Indien de olielijnen onder de auto niet gekneusd zijn, indien de thermostaat in het rechter achter wiel werkt en zich opent indien de motor warm is gelopen, en indien de oliekoeler aan de motor zelf niet verstopt is/geroest is/mooi werkt en de oliekoeler werkt in het rechter voorscherm, en indien de wagen mooi geserviced is, is het absoluut geen probleem om netjes door te knallen in der Heimat.
Een oude 911 is primair oliegekoeld (denk even aan die minimum 11,5 l olie) en dat wordt verder gekoeld met lucht. Zoals Ferry zei: “Luft natuerlich, weil is nimmer friert oder kocht!”
😉
Bert
momenteel moto nummer 9: een ’99 Fireblade met slechts 12.000 km op de teller.
Het ‘leuke’ aan moto’s is dat je voor een bedrag van 4- à 500.000 frankjes het beste van het beste kon hebben, nieuw, met prestaties die in autoland miljoenen franken zouden gekost hebben. En dat is meteen eigenlijk ook het nadeel: je wordt zo rotverwend en blasé wat prestaties betreft, dat eigenlijk geen enkele auto je nog kan imponneren nadien! 😕 Neem nu mijn (getunende) Blackbird destijds: 0-100 in 2.7 sec, 0-200 in 9 sec, 0-300 in 23 seconden!! Toen ik na drie weken enkel met die moto gereden te hebben in de vakantie terug in mijn BMW 7 stapte, had ik de eerste meters het gevoel/gedacht dat er iets aan die auto scheelde, omdat die gelijk niet vooruit ging… tot mijn frank viel dat er eigenlijk niets aan de auto scheelde, maar mijn referentiekader weer een beetje verschoven was… 😉
BMW R 100 RT – 1990 met slechts 15 000.00 km. en dit is een schande.
Veelrijders zijn wij niet, met geen enkele van onze toestellen.
Luchtgekoelde lichtmetalen 2 cilinder 4-takt boxermotor, koel vinnen op de horizontale cilinders l en r met 1 extra midden olie koeler, laatste ontwikkeling met monolever en Marzocchi telescoop vork.
😳 😈 😳
jp er bestaan ook steunwieltjes 😀
vroeger had de renault 5 veel last van oververhitting
moeten de lambo’s en ferrari’s dan ook met open motorkap rijden want die vliegen zeer graag in brandAnoniem25 juli 2010 om 15:40Nen moto? telkens bij ‘t stoppen valt ‘t spel om..en ikke eraf 😳
BMW 1 water / Vito water / 4S water / fiets…heb ik ook nietToch mijn luchtgekoelde P’kes waren geen fan van files.
Heeft het zin om na een lange rit bij warme temperaturen het motordeksel effekes open te zetten? Zie je vakantietrippers in ‘t zuiden doen… 😕
Bedankt dat je dit voor ons even in de praktijk wou testen Wim ;-).
Net terug van vakantie uit Italië, en moet niet vertellen wat voor weer we daar afgelopen 2 weken hebben, dus 40 plus aan graden.
Heb ongeveer 2800km gereden deze vakantie en temperatuur is nooit in de gevaren zone gekomen.
Dus als een lucht koeler in orde is, kan hij meer hebben als een water koker. 💡
Op de foto zien jullie mijn Porsche en van mijn zwager, maar wij moesten stoppen op de Timmelsjoch pas omdat zijn Porsche in de gevaren zone kwam, maar dit kwam achteraf doordat hij de airco aan had laten staan, verder dan ook geen problemen meer gehad.
Heb dan maar een foto genomen van mijn waardes op dat moment. 8)Dus ook voor de mensen die denken dat ze met hun oudje niet op vakantie kunnen, heb ik het tegendeel nu bewezen, heb meer waterkokers langs de weg zien staan dan luchtgekoelde. 😀 geen dus
Plus nog een verbruik van gemiddeld 10 liter.BMW K650 dragster watergekoeld , 968CS water en A6 water.
Enkel ikzelf ben luchtgekoeld 😈 😉BMW K1200RS, watergekoeld en 911sc 3.0 luchtgekoeld….
op het nederlandsforum word er zelfs gevraagd wie er van de porscheliefhebbers een moto heeft
er blijken er toch veel te zijn
ik heb natuurlijk een boxer maar ook een BMW waterkoker 😉
er zijn er hier misschien ook nog op het forum met een motoHoe kan dat nu??? Een porschefanaat die een motor boekske koopt 😆 😆 😆
Ik zal maar geloven dat het is om de verslagen te lezen over de BMW BOXER motoren zekers 😀
Grten,
Plumber
voor de liefhebbers van een technische uitleg staat er een goed artikel in motoren en toerisme van de maand juli
het verschil wordt goed uitgelegd en ook de zwakke punten van ieder systeemmet andere woorden een oliegekoelde motor zal niet snel stuk gaan zolang er maar genoeg olie op is?
dus op warme dagen zeker oliepeil controleren is de boodschap,ik snap het 😉
heb met een monster s2r1000 gereden en die was lucht-olie gekoeld dus had het eigelijk kunne weten 😕
is het niet zo da luchtgekoelde motoren minder vermogen kunnen ontwikkelen dan watergekoelde?
oliekoeler en warmtewisselaar zijn dus niet hetzelfde maar hebben wel het zelfde doel?
zit er in de luchtgekoelde porsches dan een oliekoeler?
@ kleinekastenteufel:1ding snap ik ni goe,je zegt versnelling terugschakellen en meer toeren maken om extra af tekoelen?ik dacht dat bij meer toeren meer wrijving ontstond en dus ook meer warmte 😕
inderdaad die 5-10graden meer gaan missch tverschil ni maken maar geef toe dawe die temperaturen ni echt gewoon zijn in ons belgelandje,en als er problemen optreden bij een luchtgekoelde dat ze toch eerder zullen optreden op deze dagen dan op een koude winterdag of een gewone dag.
mvg tom
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.