luchtgekoeld probleem of niet

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen luchtgekoeld probleem of niet

  • Maker
    Discussie
  • hey aan de luchtgekoelden onder ons(en de rest ook natuurlijk)
    niemand problemen gehad voorbije hittedagen?
    tis al zwaar voor een watergekoelde wagen wat geeft dit dan voor een luchtgekoelde?dan nog met motor achterin.
    moete wel sterke motoren zijn want ik lees weinig(gelukkig maar)klachten.
    mvg tom

3 reacties aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
    • Bruno zijn machien zal er wel voor zorgen dat zijn motor niet te rap problemen krijgt. Zou er nu echt niets zijn, waar hij eveneens door ontstrest en afkoelt, buiten het snelle bochtenwerk in de GT3?

      Iedere motor is primair olie gekoeld. Secondair komt er eventueel water aan te pas om de olie af te koelen aan de buitenlucht.

      Motorolietemperaturen liggen tussen de buitentemperatuur en ca. 90 of 120 graden.

      Olie smeert uiteraard ook de bewegende delen, zorgt voor een laagje dat slijtage en wrijving tegen gaat. Olie zorgt voor afkoeling van de motor door de warmte af te voeren naar carterpan en/of oliekoeler.

      Een luchtgekoelde motor wordt 20 tot 30 graden heter dan een waterkoeler. Luchtgekoelde sleutelaars, die een olietemperatuurmeter inbouwen, schrikken zich rot als deze meter 120 graden aangeeft. Dat is echter slechts het midden van de meterschaal en voor motorolie heel normaal. Bij intensief gebruik, op de snelweg in de zomer, is 120 graden normaal en acceptabel.

      De olietemperatuur ligt gemiddeld 20 tot 30 graden hoger dan de koelwatertemperatuur. Hoog presterende waterkoelers, voorbeeld Golf GTI en de meeste Turbo motoren, zijn uitgevoerd met een warmte wisselaar waarbij motorolie gekoeld wordt met koelwater. Tot ca. 90 graden wordt er olie gekoeld, het resultaat van alle koeling wordt liefst ook nooit lager dan 90 graden.

      Lagere snelheid, een versnelling terug schakelen om een tijdje meer toeren te maken om extra af te koelen, met daarbij minder geleverd vermogen, verlagen de motortemperatuur zeer snel: aanpassen rijstijl.

      Komt de temperatuur regelmatig boven 130 graden, dan wordt er schade gecreëerd en zal de olie snel verouderen: thermische overbelasting. Zoals Bruno al wist hebben luchtgekoelde motoren een grotere olievoorraad dan watergekoelde.

      Waarom zouden die extra 5 graden in de zomer een rol gaan spelen?
      Luchtgekoelde motoren zijn initieel allemaal sterker ontworpen om de hogere temperaturen en schommelingen te doorstaan.

      Men zal het merken, der Teufel heeft vakantie. Let er ook op dat wij het woord “waterkoker” hier niet gebruikt hebben.

      😈 😉 😈

        60000 toeren aiaiai
        een luchtgekoelde motor heeft sowieso veel meer olie en is dus ook oliegekoeld
        Mijn motor is ook lucht gekoeld en die heeft ook geen probleem alleen na een paar uur zeer traag bochten en oefeningen te doen bij grote warmte
        wat je wel in de gaten moet houden in de grote warmte is het olieniveau want het verbruik wordt groter bij grotere warmte
        zelf mijn watergekoelde gt3 heeft daar last van

          Dit weekend nog een toertje gedaan met de 911 van ’83, en dacht ook dat de temperatuurmeter nu wel wat hoger ging gaan, maar helemaal niets hoor. De koeling deed het blijkbaar helemaal perfect, ofwel heb ik natuurlijk zo snel gereden …. al weten de meesten wel dat dit niet echt aan mij besteedt is ;-). Heb gereden zoals normaal, af en toe eens lekker doortrekken tot 5000 á 6000 toeren, maar nu ook niet heel de tijd. Ook veel binnendoor, dus niet enkel autostrade.

        3 reacties aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.