Matching numbers?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Matching numbers?

  • Maker
    Discussie

  • WalterDC
    Deelnemer

      Naar horen vertellen zijn er al wat mensen geweest die, na invoer,bij de gelijkvormigheidskeuring in Belgie problemen kregen wanneer de motor niet meer origineel bleek te zijn. Hoe kan ik precies nagaan of het om “matching numbers” gaat? Ik heb het chassisnummer en het motornummer doorgekregen van de verkoper. Met het chassisnummer kon ik terugvinden dat het idd om een SC van 83 (D-serie) gaat. Volgens het boek van Peter Morgan zijn de nummers van de motoren oplopend vanaf 63D0001. Het motornummer dat ik kreeg begint idd ok met 63D (de verkoper liet weten 63O maar ik veronderstel dat hij de D voor een O zag 😉 ), maar hoe weet ik nu precies of dit de originele motor is? Er zijn veel SC motors gefabriceerd die beginnen met 63D….

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
      • Wat jammer; karretje zag er verder zeer leuk uit.
        Ik ben trouwens onder de indruk van het motorgeluid dat uit zo’n 2 litertje komt. Klinkt zeer potent.

        We zoeken dus nog even verder.
        Het blijft dus nog even saab@porsche en nog geen porsche@saab 8)

          Wat jammer; karretje zag er verder zeer leuk uit.
          Ik ben trouwens onder de indruk van het motorgeluid dat uit zo’n 2 litertje komt. Klinkt zeer potent.

          We zoeken dus nog even verder.

            Met een ander type van motor ga je in de problemen komen bij de gelijkvormigheidskeuring , beste Saab. Hier wordt immers nagegaan of het originele type motor in de Porsche zit.

              kan je eigenlijk wel een wagen invoeren als ook het motortype anders is? Ik ben net terug van naar een 914 te kijken die volgens het chassisnummer een 1.7 wou moeten zijn maar in feite een 2.0 heeft. wat nu?

                Ja Koen, ik ga zelf steeds in Alken voor homologatiekeuring, ben 1 keer in Geel geweest en daar deden ze ook moeilijk. Van andere mensen hoor ik dan weer dat het in Geel veel soepelder is…

                Wat kostprijs betreft:
                Bij d’Ieteren betaal je voor homologatie 99,45 euro als ik me niet vergis en daarna nog eens 33,50 in het keuringsstation voor gewone keuring. Totaalprijs: 132,95 euro, voordeel: op dezelfde dag heb je alle papieren in orde voor wagen in te schrijven.

                Homologatie via keuring kost je 99 euro voor homologatiekeuring, als je wagen voldoet aan een bestaand pvg nummer voor een origineel voertuig, en na een tweetal weken krijg je een brief van de keuring om je gelijkvormigheidsattest en identificatieplaatje af te halen. Kost je dan nog eens 9 euro. Totaalprijs: 108 euro.
                Ik heb 2 weken geleden een homologatie laten doen via de keuring, was op 7 werkdagen in orde!

                Als je wagen niet voldoet aan een pvg nummer van een origineel geleverd voertuig in België, dan moet je sowieso langs de keuring voor een homologatieprocedure als alleenstaand geval. Je krijgt dan een goedkeuringsnummer uniek voor jouw wagen.
                Prijs hiervoor: 99 euro keuring, fiscale zegel van 5 euro en dan nog eens 65 euro betalen. Totaalprijs dus 169 euro.

                LET OP: Soms kan je denken dat je wagen volledig origineel is, maar zelfs een kleine verandering of een uitvoering die niet voor België bestemd is kan soms ervoor zorgen dat je keuring als alleenstaand geval aan je broek hebt… Ik heb het voor gehad met een SC van 1982, volledig origineel, maar blijkbaar een wagen die speciaal gemaakt was voor iemand van Porsche zelf…

                  [quote=”AutosDekens”:3azv8xp2]Bij homologatie via de invoerder zal je inderdaad problemen krijgen als het motornummer niet overeenstemt met het chassisnummer.

                  MAAR als je de homologatie laat doen door een keuringsstation is alleen het motortype (vb. 930-10) belangrijk. Dit dient overeen te komen met het chassisnummer[/quote]

                  De bovengenoemde problemen die ik had gebeurden op het keuringsstation te Geel en niet bij een invoerder 😕

                    Mijn broer gaat donderdag met een 911 uit nederland naar de keuring, zal het je weten te zeggen hoe lang het duurt tegen dat je het formulier hebt 😉

                      Interessant om weten, Johan. Gelukkig bleek het dus, in mijn geval, gewoon om een vergissing te gaan en is het wel de originele motor. 😉 Naar het schijnt gaat het ,als je het via de invoerder doet, wel veel sneller? Je zou meteen na keuring een gelijkvormigeheidsattest in je hand krijgen waarmee je dan meteen dezelfde dag naar de (gewone) keuring kan rijden? Als ik me niet vergis heb je dan voor de gewone keuring gewoon het nieuwe gelijkvormigheidsattest nodig, de douanedocumenten (705) en de kentekenbewijzen? Als deze laatste keuring dan goed verloopt zou je nog enkel op je inschrijvingsbewijs moeten wachten, daar waar je bij een gelijkvormigheidskeuring bij een gewoon autokeuringsstation eerst nog enkele weken op je gelijkvormigheidsattest kan wachten en het niet meteen in je handen krijgt. Als je de gelijkvormigheidskeuring in een gewoon station laat doen, betaal je wel minder (60 Euro ipv 100 Euro bij D’Ieteren) en hoef je nadien ook geen gewone keuring meer te ondergaan (ook nog eens een 25 Euro). Dus al bij al kost het je ongeveer de helft via een gewoon keuringsstation maar duurt het allemaal veel langer. Of zie ik het niet helemaal juist? Ben ook gewoon de snelste weg aan het zoeken, vandaar. 😕

                        Bij homologatie via de invoerder zal je inderdaad problemen krijgen als het motornummer niet overeenstemt met het chassisnummer.

                        MAAR als je de homologatie laat doen door een keuringsstation is alleen het motortype (vb. 930-10) belangrijk. Dit dient overeen te komen met het chassisnummer

                          Het is inderdaad zoals 911-lover schrijft, Porschke. Zelf al heb je een motor van hetzelfde vermogen kan je in de problemen geraken als het niet de originele motor is. Het verhaal van 911-lover komt me bekend voor, heb al meer van die ellende gehoord, ook bv bij Kever-freaks. Maar gelukkig blijkt het in mijn geval toch om een vergissing te gaan, ik heb meteen de verkoper gecontacteerd en de 0 is dus inderdaad een D. 😉

                            [quote=”911-lover”:1a9olkas]Ik heb in elk geval helaas zware problemen gehad met een wagen (Golf 1 GTI) uit Duitsland waar er een originele vervangmotor van VW nzat.
                            Deze wilden ze NIET homologeren.
                            Als ze zo onnozel doen , dwingt men de mensen “minder legale” manieren te vinden om de wagen op de weg te krijgen.
                            De wagen rijdt ondertussen al 8 jaar zonder problemen rond.[/quote]
                            😆 😆 😆

                              Ik heb in elk geval helaas zware problemen gehad met een wagen (Golf 1 GTI) uit Duitsland waar er een originele vervangmotor van VW nzat.
                              Deze wilden ze NIET homologeren.
                              Als ze zo onnozel doen , dwingt men de mensen “minder legale” manieren te vinden om de wagen op de weg te krijgen.
                              De wagen rijdt ondertussen al 8 jaar zonder problemen rond.

                                WAAROM zou hij niet door de keuring geraken, het zijn toch beide 3 liters met eenzelfde vermogen 😕

                                er ligt toch geen turbomotor of 3.6 ofzoiets in dus zou me daar geen zorgen om maken 😳

                                  Damn, jack in te box, je hebt verdorie gelijk! Ik zag het idd ook in het boek van Morgan. Dan vrees ik het ergste… 😥 Ga het meteen even navragen maar zelfs als is die motor perfect, de kans is erg groot dat die hier in Belgie niet door de gelijkvormigheidskeuring komt. Zou niet de eerste maal zijn.

                                    Ik wil je niet ongerust maken, maar wanneer de O eigenlijk een nul (0) is dan kan het zijn dat er een motor in ligt van een SC van 1980 (dit volgens het boek ‘de originele porsche 911’ van Peter Morgan). (nogmaals de verkoper contacteren?)

                                    Groeten

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.