matching numbers vs. originele motor

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 matching numbers vs. originele motor

  • Maker
    Discussie
  • mooi oudejaarscadeautje vandaag :happydance:

    heb bij OPC een “gebeoortecertificaat” van de RSA aangevraagd, en vandaag gekregen. Zo ken ik de originele opties, kleuren etc.. van mijn RSA’tje, en wat blijkt: het originele blok zit er nog altijd in :relaxman:

    dat maakt dus dat het een matching numbers auto is, en naar ik hier versta op het forum is dat alleen maar beter voor de waarde :salut:

    nu is mijn vraag echter: is zo een ding enkel matching numbers als de originele motor bij de originele kas zit, of is het al goed dat het blok van hetzelfde type en jaar is? Dat meen ik immers uit een paar onderwerpen hier verstaan te hebben.

    voor de mijne maakt het dus niet uit, ik ga er zo wel enen op :drink:

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 37)
    • Ik volg hier het verhaal wel.
      Soms zie je een prachtig gerestaureerde 356, alsof hij net van de band is gerold.
      Allemaal mooi, maar dan wis je ook de nostalgie, het karakter, de patine, het verhaal…

        150 euro exbtw, bij porsche opc in drogenbosch

        image_2015-01-02.jpg

        in dit geval een goede investering bij herverkoop, maar mocht hij niet matching geweest zijn, dan was het sneu geld geweest….

        wel duur voor 1 blad, maar ik moet bekennen dat uk het gewoon aangevraagd heb zonder de prijs te vragen, en dan toch even moest slikken bij ophaling 😳 …. maar zien dat de nummer op de motor getal na getal overeenkomt is als de lotto winnen he: geestig :relaxman:

          [quote=”Egothan” post=191607]dan denk ik dat binnen x aantal jaar de 996-en en 997’s met matching numbers (boite,carrosserie,motor) een pak waarde gaan hebben als ik al die wagens te koop zie staan met nieuwe motor :D[/quote]Watergekoelde? Die gaan niet zo’n vaart lopen als de lichtgekoelde. Ook productieaantallen spelen een rol bvb.

          Steven, wat heb je voor het certificaat betaald als ik vragen mag? (Mag gerust in PM als je dat wil).

            zo is het dus: ik heb een “certificate of authenticity” aangevraagd (enfin, gekocht 🙂 ) bij porsche, en daar staan inderdaad de nummers van de motor en de boite op die bij mijn chassisnummer oorspronkelijk geleverd werden.

            en die blijken er nog altijd in te zitten…

              dan denk ik dat binnen x aantal jaar de 996-en en 997’s met matching numbers (boite,carrosserie,motor) een pak waarde gaan hebben als ik al die wagens te koop zie staan met nieuwe motor 😀

                Hij bedoelt volgens mij niet dezelfde, wel de juiste, bijhorende nummers 😉

                  [quote=”de_koen” post=191594][quote=”Aikinoodle007″ post=191498]Om op jou vraag te antwoorden: motor, chassis en boite moeten dezelfde zijn om ‘matching’ te zijn.

                  [/quote]

                  dus volgens jou moet een motornummer dezelfde nummer zijn als het chassisnummer ?
                  bij een porsche allesinds niet, het zou nogal gemakkelijk zijn om dan zelf matching nummers te “maken”[/quote]Neen. Om te checken of ze matching zijn kan je bvb bij Porsche navragen met welk motornummer jouw Porsche van de band gerold is. Bij elk chassis hoort een bepaald motornummer en boitenummer, deze zijn niet letterlijk dezelfde.

                  Al heb ik het gevoel dat velen het een beetje in het belachelijke aan het trekken zijn hier :P. Als je niet hoeft te herspuiten en je hebt nog originele lak dan is het beter om dat niet te doen. Herspuit de panelen waar het nodig is maar liefst niet meer dan dat. Voor wagens van 30j oud kan je niet verlangen dat ze nog in hun originele lak staan. Voor wagens van 20 of 25j kan je daar bvb wel specifiek naar zoeken.

                    Inderdaad :mrgreen:

                        [quote=”Mikey” post=191574]Dus mag ik de mijne niet laten herspuiten :think:[/quote]

                        Nee gewoon laten wegroesten en niet meer mee rijden, is meer waard dan 😈

                        Wim

                          [quote=”Mikey” post=191574]Dus mag ik de mijne niet laten herspuiten :think:[/quote]

                          Wat vertel ik je nu al een paar jaar. :what:

                            [quote=”Aikinoodle007″ post=191498]Om op jou vraag te antwoorden: motor, chassis en boite moeten dezelfde zijn om ‘matching’ te zijn.

                            [/quote]

                            dus volgens jou moet een motornummer dezelfde nummer zijn als het chassisnummer ?
                            bij een porsche allesinds niet, het zou nogal gemakkelijk zijn om dan zelf matching nummers te “maken”

                              Zekerheid bestaat uiteraard niet. Maar als je 100 wagens hebt met al die punten dan is de kans kleiner dat er slechte gaan tussen zitten dan 100 wagens zonder OHB, niet matching, etc…

                              Je kan evengoed een slechte hebben met een goed OHB als een goeie wagen zonder historiek. Maar als je begint met zoeken dan is het eerste waar je naar kijkt enige historiek toch?

                              Een testrit wijst ook niet alles uit. Tot op een bepaald niveau kan je je maximaal informeren maar het is toch altijd een (kleine) gok.

                              EDIT: het gaat trouwens wel om de waarde, dit hoeft niet per sé altijd iets te maken hebben met de technische kant. Ik ga wat mijn posts betreft uit van (investerings)waarde waarnaar de OP naar verwijst.

                                260.000 km? Dan is hij nog maar juist ingereden. :mrgreen:

                                  [quote=”Gette” post=191573]Het kan echter ook zijn dat je alles volledig gedocumenteerd hebt en dat alles matching is, maar dat je een dikke miseriebak hebt gekocht 🙄

                                  Soms een beetje relativeren kan geen kwaad ![/quote]

                                  kijk, dat dacht ik nu ook!

                                  mijn ding rijdt super, de motor draait als een naaimachientje, verbruikt geen olie, stoot geen rook uit, geen pluim, geen zwart, geen blauw, niks. Hij pakt op zoals het hoort, en nog beter en hij schakelt onwaarschijnlijk goed,

                                  het is daarom dat ik overigens aannam dat het geen matching numbers was, omdat met 260000 km op de teller, het me sterk leek dat hij nog zo goed reed en mechanisch picobello marcheerde. En eerlijk gezegd vond ik dat belangrijker dan matching numbers of een historiek. Ik ken de mens van wie ik hem gekocht heb, en weet hoe hij zijn gerief onderhoud en laat onderhouden.

                                  en kijk, ziedaar, toch matching. Maar ik ga er dus van uit dat er ofwel veel minder kilometers op staan (en dus dat de teller niet klopt) ofwel dat de motor en bak al eens degelijk gereviseerd zijn. En dan zijn ze wel matching, maar toch weer niet origineel 🙂 Maar dus wel beter dan origineel :happydance:

                                  goed geschoten? allez, merci :salut:

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 37)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.