Meer boetes bij snelheidsovertredingen?

Home Forum Zeverhoekje Meer boetes bij snelheidsovertredingen?

• Maker
    Discussie

• rjf

😯 😆

Naar het voorbeeld van Zwitserland gaat nu ook Frankrijk radarverklikkersystemen verbieden. Zal België volgen?

(netto) – Als u regelmatig op Franse bodem rijdt, neemt u best gas terug. De Franse overheid heeft strengere snelheidscontroles aangekondigd. Bovendien gaat ze de 1.911 borden weghalen die waarschuwen dat u een flitspaal nadert. Met die beslissing wil de regering het rijgedrag waarbij bestuurders op de rem gaan staan vlak voor een flitspaal en nadien opnieuw volop gas geven, een halt toeroepen.
      Einde van radarverklikkers?

Maar dat is niet alles. Frankrijk gaat net zoals Zwitserland radarverklikkersystemen, zoals Coyote en Wikango, verbieden. Die verkliksystemen, waar 4,7 miljoen bestuurders gebruik van maken, verdedigen hun product. Ze afficheren permanent de snelheidslimieten, ze verhogen de alertheid van de bestuurder en ze voorkomen dat bestuurders plots de remmen dichtgooien.
      De gps de vuilbak in?

Om nog doeltreffender te zijn gaat de overheid ook kaarten verbieden die aangeven waar flitspalen staan. “Alle sites die die informatie aanbieden, moeten die van hun site halen”, meldt le Figaro. Kunt u nog gebruik maken van de waarschuwingen van uw gps dat u een flitspaal nadert in Frankrijk? Ja, de regering verplicht u niet die informatie te wissen, maar u mag de informatie niet meer updaten, legt Pierre-Henry Brandet, woordvoerder van de minister van Binnenlandse Zaken uit in Le Figaro.
      1.000 nieuwe flitspalen

Tot slot gaat de overheid tegen eind 2012 liefst 1.000 bijkomende vaste en mobiele flitspalen plaatsen, aldus het persbureau AFP. Vooraleer ze een en ander in werking treedt, moeten de nodige teksten nog worden goedgekeurd door de wetgevende instanties, aldus de woordvoerder van Binnenlandse Zaken. Maar de gevolgen zijn duidelijk. Wordt u betrapt op het gebruik van radarverklikkingssystemen, dan volgt een boete van 1.500 euro.

Lees ook: Worden snelheidsovertredingen voortaan altijd bestraft?
      En in België?

In België is het gebruik van een radarverklikker volledig legaal. “Ondanks de situatie in Frankrijk zie ik niet meteen een reden om ons standpunt te wijzigen”, zegt Jan Pauwels, woordvoerder van het Kabinet van de Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. Anders gezegd, de eigenaars van een Coyote-systeem of de Wikango-applicatie op een smartphone, hoeven zich nog geen zorgen te maken voor het gebruik ervan op Belgisch grondgebied. Om er meer over te weten, lees ook “Wordt u nog geflitst?”

Vlaanderen test vandaag wel een nieuw systeem om overdreven snelheid aan te pakken. Het systeem, dat de naam Rode Rem meekreeg, werkt op zonne-energie en wordt momenteel getest in Ternat, waar het werd geplaatst ter hoogte van een kinderopvang en basisschool. Het systeem moet weggebruikers laten vertragen op plaatsen met een verhoogd risico op ongevallen of op wegen waar te snel wordt gereden. Een geavanceerde snelheidsradar meet de snelheid van alle aankomende voertuigen op een instelbare afstand tot maximaal 250 meter. Als de weggebruiker de maximale snelheid overschrijdt, springt het verkeerslicht zo’n 10 seconden op rood.

Bron : Netto

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
      • HElemaal mee eens , het draait hier niet om verkeersveiligheid , maar om pure inkomsten .

Anoniem

Wim
          Bij jullie waren de flitspalen misschien sneller ingevoerd.
          Intussen is Vlaanderen wel het land 😀 met de meeste flitspalen per km weg.
          Op dit moment wordt er in Vlaanderen om de seconden iemand geflitst.
          De overheid wil dit zelfs naar 6 seconden brengen omdat dat volgens hun de verkeersveiligheid ten goede komt 🙄
          Ze zouden beter alle gevaarlijke punten heraanleggen.

Wim

Tsja, wij lopen altijd vooruit met zulke dingen, maar zie je toch dat België snel leert van die Ollanderkes. 😉

Valt mij wel altijd op dat er in België inderdaad veel harder gereden word dan in Nederland.
            Ik zet de snelheid zowel in België en Nederland altijd op 130, en heb dan ook zelden een boete, nu al 12 jaar geleden dat ik de laatste bekeuring binnen kreeg. 😳

tja, uiteindelijk komt er bij die verdomde trajectmeting ook geen flits meer aan te pas, dus …

Dat wordt dus het probleem met die flitscamera’s zonder flits.
                Aangezien je hem (vooral s’nachts) niet meer ziet kan je het aan de anderen ook niet meer melden… 😥

plumber schrijft:

k’heb trouwens een artkel gelezen dat er nu flitscamera’s zijn zonder flits… Dan zie je ze zelf niet meer flitsen …. 😕 😥 😕 😥

Klik hier

klopt als een bus
                  ik ben ervaringsdeskundige
                  deze week eenjte zien staan, in tegengestelde richting ook nog ,geen flits gezien maar wel pv in de bus .
                  50 Euro

Anoniem

Flitsmelders bestaan al lang, en zijn idd niet wettelijk, weten we allemaal.
                    Enkele vrienden rijden met een “rittenplanner?” in de wagen, ‘t spel tuuut constant ook bij anonieme wagens en bij het voorbij rijden van woningen en bedrijven met alarminstallaties 😕
                    Laatst nog met zo’n uitgeruste wagen aan te hoge snelheden naar Groningen gereden, veel tuuterde tuut maar geen boetes 8)

… en dat je op de coyoteknop moet drukken om de anderen te waarschuwen.

Maar dan weet je wel dat je kan beginnen sparen ;-).

rjf

Mja als je de flits wel ziet is het ook te laat 😉

k’heb trouwens een artkel gelezen dat er nu flitscamera’s zijn zonder flits… Dan zie je ze zelf niet meer flitsen …. 😕 😥 😕 😥

Klik hier

Okay.. maar een programma op je GSM hebben die met één druk op een knop kan verwijderd worden moet toch nog lukken?
                              Alhoewel ik vrees dat veel mensen hun dat niet gaan riskeren 😕
                              En het succes van de Coyote kan alleen maar blijven duren als je genoeg mensen hebt in de community… 🙄

@ Plumber
                                om te reageren op uw eerste bemerking, vergeet niet dat indien uw wagen is uitgerust met iets ‘illegaals’ zoals iets onder uw dashbord, de politie onmiddellijk het recht heeft om uw wagen aan te slaan en desnoods tot schroot te laten omvormen…

Opgelet dus met zo’n spulletjes 😉

Groeten,
                                Olivier

rjf

Als dat op je gsm staat dan krijg je een boete en ben je je dure iphone voor goed kwijt ! No joke… Als je dus een gps programma hebt met vaste palen in moet het gps programma volledig gedelete worden ! Good luck om een gps(programma) te vinden die géén palen aangeeft 😐

Anoniem

Plumber

De Politie mag uw auto echt binnenste buiten draaien als zij dat willen.
                                    Ik heb dat 2 maal voorgehad met mijn Golf 3.
                                    Dat was een groene met donkere ramen.
                                    Ik dacht dat ik de enige was met die kleur.
                                    Dat dacht de politie ook totdat ik een 3e keer werd gecontroleerd en 1 van de agenten vertelde dat ik niet de juiste was want het adres klopte niet.
                                    Ze wilden een drug dealer op heterdaad betrappen.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.