Persoonlijke bedenkingen voor de aanschaf van een 911 -3.2.
Hoe recenter het model, hoe groter de aanschafprijs. De duurste zijn deze van 87-89. Dat komt grotendeels door de G 50 bak.
Voor goed onderhouden Coupe’s met geloofwaardige onderhoudboekjes (al dan niet Porsche-dealer) is 20 000.00 € een begin. Targa’s liggen op hetzelfde niveau, Cabrio’s zijn duurder.
Carrera’s van 84-86 zijn betaalbaarder. Voor dezelfde auto ca. 3 000.00 € tot 4 500.00 € minder. Dan komt steeds dezelfde vraag terug: is een meerprijs voor een “betere” bak werkelijk 3 000.00 € waard?
De rode en witte buitenkleur is eveneens het meest gegeerd en dus duurder. Het zijn momenteel de kleuren voor een klassieke sportwagen.
Tocht moet het mogelijk zijn een 84-Coupe in witte kleur en goede toestand te vinden voor ca. 18 000.00 €
Al deze ramingen zijn echter steeds van toepassing voor goede auto’s. Iemand die tevreden is met een middelmatige 3.2 hoeft zoveel niet uit te geven. Een goed onderhouden en onbeschadigd exemplaar blijft echter de “beste koop”, ook al zijn ze bij aanschaf duurder.
Voor uitstekende 1ste hand auto’s met onderhoud historiek en met rond de 100 000.00 km in gegeerde keur zoals donkerblauw, zwart, rood of wit betaald men het meest. Zo kan een Coupe van 87-89 gemakkelijk van 24 tot 30 000.00 € kosten.
Clubsport, Speedster of Jubileum “25 jaar 911” zijn nog duurder.
Vanuit technisch oogpunt moet de 3.2-liter van 87-89 aanbevolen worden. Dat zijn de meest moderne van deze klassieke elfjes.
Er zijn nog veel goede auto’s op de markt, de persoonlijk meest geliefde kleurstelling zal er wel tussen zitten. Wie geld genoeg wil uitgeven zal wel zijn gading vinden.
Voor wie de G 50 bak kan missen is de 915 bak in goede staat ook niet te versmaden.
De verkeersbelasting voor de eerste modellen en een gunstiger “young-timer-verzekering” zijn ook elementen om rekening mee te houden.
Grote roest problemen (uitzonderingen bevestigen de regel) zijn niet te verwachten. Alle 911 modellen vanaf 76 hadden een verzinkt koetswerk.
🙄 😈 🙄