Metallic of unilak

Home Forum Porsche Talk Metallic of unilak

  • Maker
    Discussie
  • Graag wat advies. (Via de zoekfunctie niet echt iets gevonden omtrent mijn vraag)

    Ben een witte Porsche aan het configureren, de verkoper zei dat de meerprijs voor wit metallic zonde is van het geld. Je zit het verschil nauwelijks vertelde hij.

    Ik ben enorm perfectionistisch en wil het beste op lange termijn. Meerprijs maakt niet uit als het een meerwaarde heeft.

    Graag jullie advies / meningen.

    Thanks

    PS: ik heb mij jaren terug eens voorgesteld maar wat ik toen heb meegedeeld is mij ontgaan. In de toekomst terug een deftige voorstelling indien nodig en zeker als de knoop is doorgehakt.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Mooie heldere uitleg Cabrio Wim :up:

        Tnx voor deze heldere toelichting Wim :up:

        Wim

          Kleine beschrijving uit ons assortiment van lakken. 😉

          Metallic lak, bevat zoals de naam al doet vermoeden, metaal deeltjes. Deze metaal deeltjes zijn gedispergeerd in een kleurloze hars en wordt als topcoat aangebracht op het laksysteem. Vaak komt hier nog een extra coat overheen, ter voor krasbetendigheid.
          De metaal deeltjes, zorgen voor een reflectie van het licht, hoe fijner de deeltjes en hoe helderder de hars, hoe beter het metellic effect.
          Dan de prijs, de prijs wordt bepaald door de een hogere arbeidsintensiteit en duurdere lak. Gezien het feit dat vrijwel alle coating systemen in de automobiel industrie door middel van dompel baden worden aangebracht. Ook de bewering dat de lak in twee keer wordt aangebracht is niet waar, alle coating systemen op auto’s bevatten ongeveer 3 tot 4 lagen.
          De hogere prijs van de metallic lakken zit hem in de kosten van het metallic systeem. Door het gebruik van hoogwaardige harsen, het gebruik van metaal deeltjes en de complexiteit van de dispersies, de toevoeging van UV blockers etc, maken deze systemen duurder dan non-metallic systemen.
          Wat tevens bijdraagt aan de kosten is het feit dat metallic lak een topcoat is, bovenop de kleurlagen, wordt de metallic lak aangebracht, het systeem wordt dus duurder, doordat een extra laag wordt aangebracht.
          Daar tegenover is metallic lak weer moeilijker te spuiten bij schade vanwege de metaal deeltjes, want deze moeten weer in de zelfde hoeveelheid aangebracht worden als origineel.

          De bewering dat de metallic lakken sterker zijn, is wel correct, dit wordt medeveroorzaakt door de andere harstypes die gebruikt worden. 💡

            Just, Carara wit, dat was de kleur op die Cayenne die ik zag. Vind dat er toch wel supercool uitzien hoor.

            S2

              LOL, wist zelfs niet dat mijn carrara witte Cayman een metallic lak had, dus verschil zal inderdaad klein zijn 🙂

                Vreemd. Bij mij is de ervaring krak anders. Ik vind de uni wit van de mijne duidelijk minder wit dan bijvoorbeeld die metallic wit die ik zag op een cayenne in de showroom. Kan natuurlijk met de spots te maken gehad hebben …

                  Bedankt voor de meningen en zoals DST zegt, koopt waar je je het best mee voelt, anders krijg je spijt achteraf.
                  In de showroom eens bekijken.

                  Jubi is zeker de moeite waard maar mijn voorkeur gaat naar een automaat.

                  De uni-lakken hebben hedendaags inderdaad een vernislaag.
                  Maar ik ben opgegroeid met de stempel dat metallic-lakken beter zijn, maar dat was vroeger, ondertussen zijn ze elkaar waard. Buiten het feit dat de een glinstertjes heeft en de andere niet, wist/weet ik niet of er nog andere voordelen zijn?

                    Die vraag had ik onmiddelijk in mijn hoofd Carbonman: heeft de huidige UNI vernis?

                    Want mijn 924S is nog vernisloos en om eerlijk te zijn is dat verschrikkelijk! 😡
                    Vorig jaar is mijn wagen professioneel gepolierd door de bekende Olivier hier op het forum. :respect2:
                    Blinken als een spiegel deed hij! Maar na een eerste wasbeurt zie je de krasjes al weer terug komen. Om van te huilen. 🙁
                    En dan kun je nog zo voorzichtig zijn, 1 korreltje zand op je washandschoen, doek,… en je hebt het zitten…

                    Maar aangezien de huidige UNI dus vernis heeft, ging ik ook voor UNI. De kleur komt gewoon zoveel mooier en dieper uit dan bij metallic. :up:

                      Ik heb zelf een uni witte spyder en heb dit weekend in de showroom een Carrerawit metallic gezien en inderdaad het verschil is zo goed als niet te zien. Al denk ik als de zon er opstaat dat je het beter ziet. Heb de indruk dat uni net iets witter is. En mijn idee is uni color meer racy is. Ik overweeg tevens een uni zwarte hetgeen iedereen me afraad. Weet wel dat Porsche uni colors ook een vernislaag hebben, de meeste merken hebben dit niet. Dus daarvoor moet je geen metallic nemen. Mijn mening UNI

                        Eerlijk gezegd was het mij totaal ontgaan dat er een witte metaalkleur is (carraraweiss) toen ik einde vorig jaar zocht naar mijn (jonge) Cayman. Ik heb nu even gesurfd naar de gebrauchtwagen locator van *porsche Je kan er niet filteren tussen wit uni en carraraweiss metaallak. Ik denk ook niet dat er veel tweedehandskopers om malen of het nu het één of het andere is. De auto’s met uni wit lijken ietsje meer te glanzen op de foto’s.

                        Voor een *porsche heb ik de voorkeur voor de unikleuren als geel, wit of rood. Ik vind dat sportiever dan metaallak. Een meerprijs zou ik betalen voor oranje of mexico blauw.

                        Wat qua duurzaamheid het beste is weet ik niet. Elk jaar in de was zetten helpt!

                        54570d1420162931-car-colors-2010_porsche_gt3_mexicoblue_06.jpg

                        Heb je beide kleuren in het echt op de auto gezien trouwens?

                          +1

                          Als je iets bijzonder wil zou ik in de garage de uitdrukking “Porsche sonderfarben” laten vallen. Daar zitten pareltjes tussen en volgens mij verhogen die speciale kleuren de herverkoopswaarde (of verkorten het verkoopsproces).

                            Waarom een nieuwe witte kopen als je hier op’t forum misschien een prachtige jubi kan kopen. :respect2:

                              [quote=”Testo” post=198163] De verkoper zei dat de meerprijs voor wit metallic zonde is van het geld.[/quote]

                              Is dat wel een echte Porsche verkoper?
                              Eentje die bezorgd is om 1.000 euro aan opties te verkopen? Ha Ha :loser:

                              Koop gewoon de kleur die jezelf het beste vindt, anders heb je later er de hele tijd spijt van.

                                Gaat wit op zich al een meerwaarde zijn op lange termijn ? Ik vind het mooi, maar het is een mode-kleurtje… Ik weet niet of dat “later” nog zo gaat zijn. :think:

                                  Uni :up:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.