Mijn 1979 924 – en alle kleine dingen die opduiken

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 924 Mijn 1979 924 – en alle kleine dingen die opduiken

  • Maker
    Discussie
  • Goedemiddag allemaal,

    net voor het eerst eens de tijd kunnen nemen om iets grondiger een paar delen van de wagen van dichterbij te bekijken.

    Meteen heel wat vragen tegengekomen, dingen waar ik niet zeker van ben of ze zo horen te zijn, probleemkes, dingen die lijken te mankeren.

    Ik heb me gisteren ook de Haynes workshop manual besteld om jullie niet teveel vragen te moeten stellen 🙂 maar zo’n boek is natuurlijk een pak minder slim dan een hel Porscheforum samen. 🙂

    Ik heb ook direct gezien dat de wagen (in tegenstelling tot wat mijn onderzoek bij aankoop toonde), toch al een paar keer serieus slecht is aangepakt geweest bij vorige herstellingen. Ik hoop dat er voor de rest niet teveel verrassingen opduiken.

    Ik heb een paar foto’s gepakt van dingen die me niet normaal leken enzo.

    Van sommige dingen kon ik geen foto nemen:

      1.

    Handrem:
    De handrem pakt moeilijk. Ik heb er al wat wit vet ingespoten, maar moet ze toch nog altijd twee of drie keer omhoog trekken om ze te doen pakken. Enig idee waaraan dat ligt, wat ik eraan kan dan om dat op te lossen?

      2.

    Passagiersdeur:
    Ik had het deurpaneel wat opzij getrokken om in de deur te kijken (het slot aan de passagierskant werkt niet – ook iets dat ik graag zou oplossen), en zag dat er in de deur percies zo’n witte plastiek hing, en dat er beneden in de deur schilfers metaal lagen.
    Is dat normaal (die plastiek en die schilfers)? Of is dat een teken van problemen?

    Ik zag ook dat er redelijk wat vijzen misten die het deurpanel aan de deur zouden moeten bevestigen, als daar vijzen moesten zitten, misschien iets anders. (Zie foto’s)

    Hier lijkt een vijs te missen.

    Hier evenzeer.

    Wat voor vijzen kan ik daarvoor gebruiken?

    Binnenkant deur pasagierskant. Dat lijkt me een redelijke roestplek te zijn. Dramatisch? Te verhelpen?

      3.

    Bestuurdersstoel:

    Ik vond al dat bij scherp naar rechts afdraaien de stoel een beetje teveel meeschoof met het stuur. 🙂 Blijkbaar is het blokje dat de stoel de zinn rails houdt, losgekomen. Is dat makkelijk terug te plaatsen?

      4.

    Blazers ventilatie:

    Toen ik de passagiersdeur aan het bekijk was, zag ik opeens dat er roest leek te zitten in de blazer aan de kant van de passagiersdeur. Dat had ik nog nooit gezien – is dat problematisch?

    De rechterblazer in de middenconsole mist een aantal lamellen. Op zich geen ramp (tenzij ze er in zijn gevallen en liggen te rammelen in de leidingen natuurlijk). Is dat makkelijk te vervangen / vinden?

      5.

    Dashboard:

    De barsten in het dashboard. Die wou ik even met jullie delen. 🙂 :/

      6.

    Kilometriek:

    Blijkbaar heeft ook de mijne het typische probleem dat de kilometerteller niet meer loopt. Ik heb al een aantal oplossingen hiervoor online gevonden. Klein werkske, maar niet zo gemakkelijk te fikse, lijkt me.

      7.

    Schadeverleden:

    De wagen heeft op het tweede gezicht toch niet zo’n schadevrij verleden. Niet alleen heeft hij een linkerachtervleugel die voor de helft uit mastiek bestaat en is de rechtervoorvleugel ooit vervangen, op de pasagiersdeur zou ik ook zweren dat hem een djoefke heeft gehad. Je ziet de boebel duidelijk op de foto en ook de roestplek onder aan de spiegel lijkt me daar niet spontaan gekomen te zijn. Ook op deze foto kun je dat goed zien:

      8.

    Strip zijkant:

    Een vorige eigenaar heeft blijkbaar ooit een zilveren lijn aan zijn wagen willen hebben. Volgens mij hoort die daar niet. Juist? De modellen uit 1979 hadden toch helemaal geen strip of lijn op de zijflanken?
    Op die foto zie je ook heel goed dat de achterflank met mastiek aan elkaar is geplakt – die lijn loopt zo scheef als wat.

      9.

    Rechtervleugel vooraan:

    Ik zag dat de rechtervleugel vooraan niet perfect leek aan te sluiten op de motorkap (steekt er beetje boven uit en ik kan ze redelijk diep naar beneden duwen). Aan wat kan dat liggen?

      10.

    Deur bestuurder:
    Open of toe (op de foto is het slot open): de knop komt bijna niet naar boven. Dat doet me vrezen dat het mechanisme in de deur redelijk versleten is. Is dat na te kijken / strakker te maken?

      11.

    Stuur:

    Is het normaal dat de spleet tussen voor en achterkant stuur zo breed is?

    Toch een prachtige wagen, zo in de zon…hopelijk kan hij nog lang zo mooi blijven.

    Merci!

    Kasper

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • Voor het probleem met de deur kan je eventueel onderdelen van een golf gebruiken.
      Via Ebay is er soms ook wel wat beschikbaar.

        Voor een donor wagen zou ik niet meer dan enkele honderde euro’s geven, en dan moet er echt al wel wat goed aan zijn. Dergelijke wagens kan je overal vinden, en soms zouden ze je zelfs geld geven als je het wrak wenst mee te nemen ;-). Maar zoals hiervoor al gezegd, wat is de staat van de wagen? Zitten er dingen op die jij kan gebruiken of niet? Zo kan je bepalen of de wagen het voor jou waard is. Vergeet ook niet dat van de 924 best wat exemplaren zijn gemaakt. De spullen die je ervan kan gebruiken zijn dus niet meteen zeldzaam …

          Bij het slot in het inderdaad zo dat als ik met de sleutel van buitenaf probeer de deur open te doen, er gewoon niets gebeurt. Lijkt inderdaad alsof het binnenmechanisme is afgebroken. Dank voor de info.

            Bedankt! Ik ga deze week eens een dagje vrij nemen van het werk om er rustig aan te kunnen werken. De Haynes is ook aangekomen met de post, kijk ernaar uit van die goed te studeren om de wagen wat beter te leren kennen.

            Een garagist van hier om de hoek vertelde me dat een klant van hem ook een 924 van dezelfde leeftijd als de mijne wegdoet voor onderdelen. Wat lijkt jullie een faire prijs (afhankelijk van de staat van de wagen natuurlijk.)

            Ik zal ergens een plaats moeten zoeken om de donorwagen te stallen, een garage heb ik zelf niet…

            Groeten,

            goede zondag,

            kasper

              1. Kabel volgen onder de wagen en scharnierpunten invetten. Geen succes, dan trommelremmen bekijken/reviseren.
              2. Antwoord al gegeven. Scharnier ontroesten/primer/spuiten als las nog vast zit natuurlijk.
              3. Ja, wel genoeg lange bout gebruiken.
              4. Kan water binnenkomen langs accubak, maar dan is vloer passagier ook nat. Roosters blikken erin en zijn op sloop te vinden.
              5. Typische kwaal – er zijn covers voor te vinden die erop kunnen geplaatst worden.
              6. Is de kabel naar het linkervoorwiel nog intact ?
              7. Waarschijnlijk ooit spiegel afgebroken en andere op gezet.
              8. Juist, hooguit zwarte van ong. 1cm breed.
              9. Niet vastgevezen aan de steunen onderaan/voor ?
              10. Antwoord al gegeven als invetten/WD40 niet helpt.
              11. Ja, moet kunnen kantelen voor claxon.

              Maar inderdaad, beter vragen stellen op eerder vernoemd 924-forum (zie link).

                kasperdemeu schrijft:

                Passagiersdeur:
                Ik had het deurpaneel wat opzij getrokken om in de deur te kijken (het slot aan de passagierskant werkt niet – ook iets dat ik graag zou oplossen), en zag dat er in de deur percies zo’n witte plastiek hing, en dat er beneden in de deur schilfers metaal lagen.
                Is dat normaal (die plastiek en die schilfers)? Of is dat een teken van problemen?

                Ik zag ook dat er redelijk wat vijzen misten die het deurpanel aan de deur zouden moeten bevestigen, als daar vijzen moesten zitten, misschien iets anders. (Zie foto’s)

                Hier lijkt een vijs te missen.
                Hier evenzeer.
                Wat voor vijzen kan ik daarvoor gebruiken?

                De PET brengt vraag een antwoord op veel vragen wat betreft onderdelen. Kijk hieronder voor het type vijzen.

                4 tapping screw – 4,2
                5 washer 4,3
                6 cap

                De plastic is normaal, is voor insijpelend regenwater of spatwater tegen te houden. Zijn het zeker metaaldeentjes die je in de deur ziet liggen? Kunnen ook stukjes van de dreunplaat zijn die in de deur kleeft. Deze verduurt door de jaren. Goed schoonmaken, ze verstopen namelijk de gaatjes voor de waterafvoer.

                Wat het slot betreft: wat gaat er juist niet? Is de hendel gewoon los en gebeurt er niets als je hem langs buiten wil open doen? Indien dit zo is, dan is vaak het binnenmechanisme afgebroken. Enige oplossingen is een ander, is niet te herstellen.

                Attachments:
                • deur_924.jpg

                  Had je al deze dingen niet gezien alvorens je de wagen kocht ?

                  Edit : Ik dacht al dat ik die wagen van ERGENS kende

                    Ik wil je hier niet wegjagen, maar misschien handig dat je hier ook eens kijkt: http://community.924forum.nl/forum.php Daar zitten alleen 924 eigenaren en wel een aantal verzamelaars van onderdelen. Kan altijd handig zijn, want niet alles is nog te krijgen voor die wagen 😉 . Blijf zeker de vorderingen posten!

                      ik heb ooit twee van die types gehad
                      ik heb ze verkocht omdat ik er geen einde aan zag komen 🙁
                      ik hoop dat het jouw anders vergaat

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.