Er zijn inderdaad (soms heel grote) problemen geweest met de 996’en, vooral met de eerste reeks (de 3.4, vooral dan met manuele bak).
Ik heb er recentelijk zeer veel over gelezen want heb er zelf net eentje gekocht (een 3.4 van 1998), en de slechte verhalen blijken echt wel wat opgeblazen te zijn : voor elke slechte zullen er wel 99 andere goeie rondrijden 😉
Heb op een ander forum een mooie samenvatting gevonden :
[i]”Indien er zich een probleem voordoet bij een 996 motor wordt al vlug over een ploffer gesproken maar in de meeste gevallen is zo een complete motorwissel helemaal niet nodig.
Het is in de meeste gevallen alleen maar een gescheurde kop of alleen maar een scheurtje in 1 cilinder.
Dit kan allemaal vervangen worden. Ook bij zo’n reparatie komen er nieuwe krukaslagers in en worden alle pakkingen/keeringen vervangen.
Er is altijd een oorzaak te geven aan het stuk lopen van een 996 motor.
Het is vaak een koelingsprobleem, denk maar eens aan al die bladeren en troep voor de radiateur L en R.
Denk ook maar eens aan een defekte koelfan achter de radiateur L of R.
Denk ook maar eens aan het niet eerst warm rijden, voordat het rechter voetje helemaal ingetrapt wordt of doorrijden met een lekkende waterslang of lekkende waterpomp !!
Ook worden de beurt-intervallen wel eens overgeslagen, vnl. door diegene die weinig rijden.
Elke 10.000 km je olie en filter vervangen ? Dit is het belangrijkste van de hele motor en wat kost die olie nou vergeleken met een nieuwe motor.Sommigen zeggen na een probleem, gelijk een 3.6 bestellen….
Je moet er op letten dat de 3.6 bedrading anders is van het inlaat-systeem en hij heeft andere vario-cam met andere stekkers dan de 3.4.
Je moet dan alles compleet hebben incl de DME computer, maar als het een tiptronic is moet de DME wel weer met de bak-computer passen !![/i]
Voor aanschaf een aankoopkeuring laten doen, onderhoudsgeschiedenis checken, etc, je kunt ook makkelijk zelf alle vuil van aan de radiatoren verwijderen, etc en je moet altijd wel een beetje ‘geluk’ hebben (zoals bij elke wagen)
Ik heb rechtstreeks van een liefhebber/particulier gekocht, wat niet wegneemt dat je niet bij een garagist kunt kopen (en eventueel garantie hebt).
Mijn raad: veel wagens gaan bekijken/rijden, de ideale zal er echt tussenuit springen ! Dat weet je direct !