Mijn “nieuwe” 928S (1984, 4.7, 310pk, manueel)

Home Forum Stel jezelf even voor ! Mijn “nieuwe” 928S (1984, 4.7, 310pk, manueel)

  • Maker
    Discussie
  • Hij is deze morgen aangekomen, mijn tweede Porsche, een manuele 928S van 1984, mijn geboortejaar.
    Origineel geleverd via Porsche Barcelona en tot 2017 in Andorra verbleven bij 3 eigenaars.
    Recent mechanisch onder handen genomen in Duitsland en nu hier in de garage.
    Platina metallic (originele kleur, maar nieuwe lak sinds 2018), met bruin/beige volleder interieur.
    Optiecodes:
    I119 – Version for Spain
    I240 – Version for countries with inferior fuel
    M261 – Outside mirror – plain-Passenger’s side, electrically adjustable and heatable
    I323 – Sticker, without ESE-Regulations 
    I330 – Blaupunkt Atlanta SQR22 
    I417 – Rear package box
    I430 – Fog headlamp yellow
    M438 – 6-way Comfort seat right, electrically adjustable, 78-84
    M533 – Alarm
    I593 – Antilock brake system (Bosch)
    M650 – Sunroof

    Hij is ondertussen ingeklaard door de douane en gaat deze week naar de keuring. Inschrijving volgt dus ergens in de komende weken.
    Hier en daar nog wat werkjes te doen (het interieur moet een grondige reiniging krijgen, één van de spiegels staat los, schakelaar schuifdakje werkt niet altijd, etc.).
    Ik heb me al even laten gaan en een nieuwe Blaupunkt retro radio met DAB+ en bluetooth aangeschaft.

    Hij werd verkocht zonder historiek, maar tot mijn verbazing zat er wél een originele (Spaanse) handleiding en onderhoudsboekje in het opbergvakje van de deur. Officieel Porsche onderhouden in Barcelona en Andorra tot ’97. Op dat moment 161.000km. Daarna is het stil en nu zou hij 172.000km hebben. Hij is op punt gezet in 2021 en heeft toen ook zijn laatste onderhoud gehad.
    Ik heb de auto laten inspecteren door een onafhankelijke specialist in Duitsland, en die heeft hem goed bevonden, dus heb ik de knoop doorgehakt en hem laten overkomen.

    Fantastisch om dat ding hier te zien staan, de kleur is echt top! Interieur heeft wat TLC nodig, het is natuurlijk bijna 40 jaar oud, maar het dashboard, de deurpanelen en de hemel zijn in prima staat. Tapijtjes en zetels krijgen binnenkort een grondige reiniging en dan zien we wel.

    Het wachten tot hij op de baan kan zal nu nog even nijpen.

    Enkele foto’s:

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 57)
    • De huidige toestand. Koppakkingen waren duidelijk lek, maar niet richting cilinders zelf. De wanden zien er nog prima uit. 

        Howla

          Ondertussen bij Garage De Loods:

            manmanman…..kwestie van weer de juiste persoon op de juiste plaats te zoeken…al die ‘specialisten’

              (°-°)

                  Vandaag nieuws uit Nederland.

                  Het stuurhuis is behoorlijk vern**kt door de vorige reviseur. Met hamer en schroevendraaier zijn dichtingen losgemaakt, met schade aan de behuizing tot gevolg. Dat is dan de zogenaamde ‘specialist’ in België… Een nieuwe behuizing en nieuwe revisie zijn dus nodig.
                  Ook mijn vraag lekken te bekijken en motorsteunen te vervangen werd door hen genegeerd. “Alles was nog goed”.

                  Zoals ik dacht lekken de koppakkingen dus effectief. Het koelvloeistofpeil zakt ook traag.
                  De motor gaat er nu uit bij Garage De Loods en het wordt dus een grondigere revisie. Ik hoop dat de interne schade beperkt blijft. Olie en koelvloeistof liepen in elk geval nog niet in elkaars circuit, dus dat ik al goed.

                  Ik stel me toch vragen bij de onafhankelijke aankoopkeuring die ik liet uitvoeren, alsook bij het werk van Vintage Garage begin dit jaar.

                  Zoals verwacht (het internet staat vol met deze boodschap) vereist een 928 dus nog een potje cash opzij.
                  Als hij daarna weer klaar is voor de volgende 175.000km, dan zijn we content.

                    <>

                    De titel van dit topic was automatisch aangepast na mijn vorige post, vandaar. Het ziet er nu weer OK uit in het overzicht…

                      Na de 250 km gisteren staat de teller nu op 5.000 km.
                      De laatste 500 km wel met een mankerend stuurhuis. Bij het insturen naar links blijft het stuur precies haperen, alsof de bekrachtiging tegenwerkt ipv meewerkt. Als je genoeg kracht zet, geraak je over de frictie en werkt het weer zo het hoort, maar erg veilig voel het toch niet.

                      Ik ben tot bij gagare de loods gereden in Nederland voor een grondige checkup, reparatie stuurhuis, nieuwe motorsteunen, diagnose lek koelvloeistof en knallen in de uitlaat, nazicht en ombouw airco, en de bijhorende werkjes die best gedaan worden als alles toch open ligt.
                      Ik vrees dat mijn koppakkingen wat lekken, mogelijks moet de motor er dus even uit.
                      Ik heb me er al op voorbereid dat ik de 928 pas eind augustus terug zie.

                      Mijn intentie was om zelf ook veel te sleutelen, maar het gebrek aan een brug, veel plaats en vooral tijd steken daar een stokje voor. Plus, ik kan wel veel opzoeken, maar echt ervaren ben ik niet. Om dan zaken fout te doen en achteraf alsnog een specialist te moeten inschakelen, dan laat ik het liever meteen aan de specialisten over.
                      Standaardzaken en kleine prullen in het interieur en de elektro liggen wel binnen mijn comfort zone. Er staat dus nog wel wat op mijn lijstje voor wanneer hij terug is.

                      Elk nadeel heb se voordeel: We gaan weer wat meer met de Cayman buiten komen nu! Die stond er wat verwaarloosd bij sedert de komst van zijn oudere broetje. 

                      Nog wat foto’s van toen de 928 dienst deed als communievoertuig!

                        Ziet er erg fraai uit, genieten in de champagnestreek lijkt me ook ideaal met deze wagen!

                          Ondertussen heb ik er reeds 3600km op de teller bijgezet. Hij bevalt me erg!

                          Dit weekend een paar nachten in de Champagnestreek doorgebracht en met een grote glimlach de tolvrije baan genomen. Het weer viel wat tegen, tijdens de heenreis wisselde het af tussen zonnebrand en storm, op de terugreis non-stop regen. Desalniettemin erg genoten.

                          Klein minpuntje: een nacht in de regen betekent blijkbaar dat er water binnenkomt in de koffer. Ik zal eens moeten zien of ik dat kan verhelpen. Het rubber rond de koffer ziet er wel nog redelijk fris uit, ik moet dus eens op onderzoek…

                            congrats, staat er proper bij.

                              Pff mijn 8 dafalgans waren al op geweest voor de foto van het VIN nr.
                              Congrats met het geboekte resultaat

                                Ook de DIV is blijkbaar geen evidentie…

                                Vandaag naar Oostende met de papieren, op afspraak. Er is opnieuw miserie rond het oude inschrijvingsbewijs uit Andorra, dat slechts een verkort chassisnummer bevat (zonder de WP0ZZZ). Het E705 invoerformulier bevat dus ook dat nummer, maar het nieuwe inschrijvingsformulier van de keuring bevat het volledige nummer. En dat marcheert dus niet in het systeem.
                                Gelukkig was de dame aan het loket vriendelijk, en mocht ik het lokale douanekantoor opbellen in de hoop het formulier in orde te krijgen.
                                Nog een ander geluk was dat mijn wederhelft toevallig thuis was, en in de garage een foto van het chassisnummer op de auto kon gaan nemen. Zonder die foto was het een no-no voor de douane hoofdzetel in Zeebrugge. Na heel wat telefoons hebben ze in Zeebrugge het formulier kunnen aanpassen en kon ik kort daarna de update in myminfin vinden.
                                Ik mocht gelukkig nog even terug naar de dame aan het loket in Oostende, tussen de andere afspraken door. De update zat ook in haar systeem en de inschrijving is daarna gelukt.

                                Opnieuw een uur en een kwartier administratie, en twee keer 50′ rijden.

                                Nu kan de post morgen nog staken…

                                Anyway, binnenkort 

                                XXX

                                  De keuring, altijd een groot vraagstuk.
                                  Blij voor jou dat het is afgelopen met een groen document. 

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 57)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.