Home › Forum › Porsche miniatuur › mijn porsche in miniatuur
- Dit onderwerp bevat 414 reacties, 67 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 9 maanden geleden door MARNIX SEYS.
-
MakerDiscussie
-
8 maart 2014 om 13:42
Ik heb bij modelcarworkshop mijn eigen Porsche laten namaken op schaal 1:18. Best wel een mooi resultaat vind ik zelf 😀 .
Zelfs het stickertje op de achterruit (50 jaar Porsche) zit erop. Respect voor Maarten zijn werk!
Nu kan ik hem dagelijks bewonderen op mini schaal…http://www.modelcarworkshop.nl/Forum/viewtopic.php?f=16&t=90
-
MakerDiscussie
-
[quote=”Yellow Submarine” post=271541]Maar het visuele is maar bijkomstig.
[/quote]Bon, het visuele is bijkomstig, en je wil een auto die zoveel mogelijk voelt en stuurt als een kart:
https://www.motoringresearch.com/wp-content/uploads/2017/11/Lotus_Exige_Cup_430_13.jpgVeel lager gewicht dan de Cayman, volledig instelbare ophanging. En wat een lekker ding. Beeld je die eens in in krypton green of in het geel ! Mmmmmm.
Er zijn nu éénmaal een aantal verkeersdrempels die niet conform de normen aangelegd zijn. De pest vind ik die dewelke een relatief normale ophoging laten volgen door een “put” tov het niveau van het wegdek…
[quote=”deepee” post=271513]remmen met de LI voet kan mits veel oefenen je rijvaardigheid idd flink verbeteren. met een automaat pas je je vrij snel aan, probleem is dat je weer een andere techniek moet toepassen als je in een wagen stapt met andere transmissie. en dat automatisme is er bij mij nog niet in gedrild.[/quote]
ik vind het lastiger om over te schakelen van daily bmw met zachte koppeling, naar 987 met harde koppeling.
Dan ik het destijds vond om over te schakelen van merc automatiek waar ik linker voet remde, naar 987 cayman met koppeling.ik linker voet rem zelfs regelmatig in een auto met koppeling, maar als je van zachte koppeling in harde koppeling komt lijkt het net alsof je niks power hebt.
En dat duurt zo een paar km voor de voet terug herkalibreert.Als je nu al plaatsen hebt die je moet vermijden omdat ie raakt dan zou ik m zeker standaard laten hoe ie nu is…..:popcorn:
Van -30 mm (-10 mm nu) kan zeker geen sprake zijn… Zelfs nu is er in Brussel een bepaalde plek waar ik vaak kom en al dikwijls de grond geraakt heb, ondanks dat ik dat van die ezel en die steen wel ken…
Denk toch dat die -30 toch te veel gaat zijn….., ik zou de gulden middenweg nemen, ofwel de wagen zo laten…. :up:
Denk toch dat die -30 toch te veel gaat zijn….., ik zou de gulden middenweg nemen, ofwel de wagen zo laten…. :up:
Hier een professionele foto van de mijne bij PCM met wat lager oogpunt genomen. Maar het visuele is maar bijkomstig.
Het is moeilijk een vergelijk te maken daar de eerste foto bovenaan van jou wagen nogal donker is, en niet goed de opening tussen de wielkast ziet en de banden….:popcorn: (of het is mijn beeldscherm van de i-pad)
Heb je ook een lichtere foto om een vergelijk te kunnen maken, want persoonlijk is die onderaan met -30 wel mooi, maar ben dan weer benieuwd naar de “stijve” wegligging, misschien iets te veel van het goeie…..:driver:Pff YellowSub. De eerste foto is de uwe juist ? Puur optisch gezien : PERFECT, BLIJF ER MET UW FIKKEN VANAF 😉
Ik verdeel nu mijn kilometers over 3 wagens: behalve de Cayman ook de 968 en de BMW 420d van de vrouw. De 968 en de 420d (met elektronische dempers zoals de Cayman) zijn absolute tegenpolen. Bij de 420d is het comfort zodanig groot dat alle rij-sensaties weggefilterd zijn die de 968 in bakken biedt.
De Cayman is natuurlijk geen 968 en dat moet ook helemaal niet. Maar het enthousiasme dat ik zag bij Nicole wanneer ze na al die tijd eindelijk eens het stuur overnam van de 981 (met dank ook aan de schitterende bergwegjes in Wales door Rollie geselecteerd) heeft me nog meer doen beseffen hoe fijn de 981 rijdt.
Veel goede reviews over de 981 zijn bij nader inzien ook met een testwagen gereden met de (passieve) X73. Zoals daar zijn: de 981 Spyder en meestal ook de 981 GTS (die standaard PASM had). Een deel van die X73 integreren met behoud van de PASM zou misschien wel de ideale oplossing kunnen zijn om iets van het 968 gevoel in de 981 te krijgen?
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet eerder wakker gelegen van onderstuur bij de Cayman. Maar feit is dat de volle anti-rolstangen van de X73 nu éénmaal het (lichte) onderstuur sterk verminderen en dus deel uitmaakt van het DNA van de 981 met sportvering.
De GT4 met zijn tov de basis Cayman 30 mm verlaagde PASM ophanging (en zeer lage snuit) vond ik er nét over. Al vond ik het niet zo onleefbaar als de harde koppeling en de vermoeiende uitlaat-sound. Met de X73 veren zou ik uitkomen op 20 mm verlaging tov de 10 mm die de PASM nu heeft. Moet lukken!
981 2,7 met PASM (-10 mm)
981 GTS met X73 (-20 mm)
981 GT4 (PASM -30 mm)
remmen met de LI voet kan mits veel oefenen je rijvaardigheid idd flink verbeteren. met een automaat pas je je vrij snel aan, probleem is dat je weer een andere techniek moet toepassen als je in een wagen stapt met andere transmissie. en dat automatisme is er bij mij nog niet in gedrild.
OK chauffeurtype indoor karting dus 🙂
De Cayman moet dus aanvoelen als een kart.Goede punten die je aanhaalt. Ik denk er even over na, maar ik ben het type chauffeur dat zo snel mogelijk wil bollen zonder rollen en daarbij de remmen zo weinig mogelijk beroeren…
[hide]
Het volgende allemaal met een korrel zout te nemen wegens ik geen kenner.
Die “tractive” is volgens mij een DSC PASM Controller. Ik weet dat ze in de US aftermarket een soort van controller aanbieden voor de PASM zodat die custom geregeld kan worden.
Aangaande de modificatie van de rolbaar en het onderstuur.
Als ik goed geïnformeerd ben heeft het aanpassen van de achterste rolbaar voornamelijk effect op het onderstuur gedrag bij het uitaccelereren van de bocht en minder bij het insturen van de bocht. Dubbelchecken zou ik zeggen !
Je hebt trouwens niet vermeld hier welk type onderstuur je wil verbeteren ?
Corner entry onderstuur kan je ook “verhelpen” door je rijstijl aan te passen. Trailbrake een beetje de bocht in, je zal voelen dat het chassis zich meer “zet” met een stuk minder onderstuur tot gevolg ! Het onderstuur bij corner exit, tja da’s ofwel later op het gas, ofwel achterste rolbaar aanpassen 🙂
Je hebt een PDK, leer remmen met je linkervoet, je on off transities worden daar imo vloeiender door met meer “range” in je chassisbalanscontrole tot gevolg (DeePee is hier ook mee bezig volgens mij, die kan misschien beamen of ontkrachten).
Maar aan elke “minder onderstuur” plakt ook “meer overstuur” aan vast. En wil je dat echt wel voor straatgebruik ? En is uw wederhelft daar klaar voor als ze het stuur neemt ?! Het onderstuur in een Cayman heeft een reden he !Toch belangrijk dat je goed voor jezelf definieert wat je juist wil bereiken of voor je het weet laat je dingen doen die de foute richting uit gaan ! De setup van een wagen komt heel veel ervaring bij kijken, plus een stukje voodoo magic. Een goeie “technieker” weet niet noodzakelijk waar hij mee bezig is qua chassis setup !
Awel, goeie denkoefening, schrijf nu hier op het forum eens neer wat je wil bekomen:
– optische verlaging ?
– minder corner entry onderstuur ?
– minder corner exit onderstuur ?
– minder bodyroll ?
– minder dive bij het remmen ?
– …Nogmaals, niet dat ik me moet moeien he YellowSub. Ik wil alleen als perfectionistisch ingestelde petrolhead wat input geven in de hoop dat je daarme wat extra nuttige denksporen krijgt. Als het ongepast is hoor ik het wel en hou ik mijn klep.
[/hide]
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.