Minder inschrijvingen van oldtimers, alhoewel de prijzen niet meer stijgen.

Home Forum Porsche Talk Minder inschrijvingen van oldtimers, alhoewel de prijzen niet meer stijgen.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
    • De 2CV en de Meehaaaaaaari zeg je? Zou dit een frans artikel kunnen ziijn? 

        Oldtimerbarometer: Porsche 911 wordt meest gezochte
        bron: gocar.be

        Volgens een studie van Classic Expert is er een nieuwe populairste oldtimer op de markt, of althans de meest gezochte. Vroeger droeg de 2CV die broek, nu de Porsche 911.

        Het is al een tijdje duidelijk dat er alsmaar meer geld rondgaat op de oldtimermarkt. 2020 was vooral het jaar van corona, maar ook het jaar waarin de Porsche 911 wat de zoektocht naar klassieke wagens betreft populairder werd dan de 2PK, rekening houdend met echte aankoopintenties en volgens Classic Expert. Die ‘wissel van de macht’ is opvallend aangezien de=1rem vaststelling op een moment kwam dat het aantal transacties in oude Porsches met 45% was gedaald, als gevolg van de gezondheidscrisis.
        Top 10
        Het spreekt voor zich dat de aankoop van een (klassieke) Porsche 911 financieel veel heviger doorweegt dan die van een 2PK (of beter 2CV of Deux chevaux ): reken 9.000 tot 13.000 euro voor een deftig exemplaar, terwijl een 911 je tussen 60.000 en 110.000 euro zal kosten. Desondanks wordt de 2CV volgens Classic Expert naar de tweede plaats verwezen, terwijl de derde trede van het podium wordt bezet door de Ford Mustang (3de) (van 35.000 tot 40.000 euro), op de voet gevolgd door de Mercedes SL (4de) (van 30.000 tot 75.000 euro). de Volkswagen Kever (5de plaats), de Mini (6de), de VW Combi (7de), de BMW 3 Reeks (8ste), de Citroën Mehari (9de) en als hekkensluiter de Corvette (10de).

          Als het plan in BXL een zuivere en slimme taks was geweest dan ware het acceptabel. Maar het was gewoon een vermomde platte stadstol in de stijl van bully pestkop Antigoon op de kap van de pendelaars. En we weten wat Brabo destijds deed…

            Als het in Parijs regent, druppelt het in Brussel, zegt de volkswijsheid. Brexit or not.
            Kijk naar de congestion charge die ze in Londen hebben ingevoerd jaren geleden en wat ze nu in Bxl van plan waren.

            123

              eeuh, das uk.. who cares wat ze daar doen.. ze zitten niet in de EU waar wij zitten.

                hoeveel pestmaatregelen nog voor we de finale doodsteek krijgen.

                 

                123

                  voor mij mogen ze alle replicrap naar triek ombouwen
                  dan ist meteen voor iedereen duidelijk dat het replicrap is

                    gisteren ‘Vintage Voltage’ gezien op Discovery, mooie ombouw naar elektrisch van een chesil speedster

                    en hier te koop https://chesil.co.uk/electric-chesil-e/

                    123

                      awel ja, al die autos die ze vroeger eenmalig keurden.. omdat ze ganse ombouw van plan waren om veelpk ding te maken zonder taxen.. die vallen nu toch weg omdat ze weten dat het niet meer kan.. the loop hole has been closed.

                      Als ze nu dus meer pk willen kunnen ze beter een youngtimers nemen, dus heb je nu minder oldtimers van dat soort charels.
                      Idem voor gierigaards die voor zo min mogelijk onderhoud en nul keuring in een oude mercedes diesel rond reden op een o plaat.. ook gedaan.

                        [quote=”vandamme” post=283646]

                        de vroegere oldtimer keuring was een visuele inspectie.. die kon je zelfs, volgens de letter van de wet,niet falen.
                        je kon hoogstens een opmerking krijgen… [/quote]

                        Da’s al veel langer verleden tijd. vandaar mijn project 904 op basis van een kever chassis van voor midden ’68 (invoering GVA in belgie).
                        Na die datum altijd al een probleem geweest. Een goede kennis heeft inderdaad een 2CV met V8 motor geimporteerd vanuit UK.
                        Deze komt van een bedrijfje dat daarin specialiseerde en op de markt bracht onder een andere naam als kit kar. Niet zoals Lomax dus.
                        Op de keuring een heel verhaal over citroen bla bla … tot de eigenaar repliceerde “kijk welk merk er op de papieren staat, niet vergelijken met een 2CV want dit is er geen”.
                        En stoemelings wijzigen van cilinder inhoud is altijd al verboden geweest. Blijkbaar al lang niet meer op de keuring geweest met een oldie want de tijden dat je alleen je gevarendriehoek en brandblusser moest kunnen tonen zijn al lang passé. Enige verschil met nu: toen moest je één keer zweten bij inschrijving en nu hebben ze er een biennale van gemaakt.

                        123

                          [quote=”DeePee” post=283635]toch niet, want als ze vroeger verkasten van de ene naar de andere moesten ze ook de keuring passeren.
                          dus dan konden ze toen ook niet door de keuring geraken.[/quote]

                          de vroegere oldtimer keuring was een visuele inspectie.. die kon je zelfs, volgens de letter van de wet,niet falen.
                          je kon hoogstens een opmerking krijgen

                          Nu kijken ze wel naar de homologatie, en hoe het voertuig er zou moeten uitzien .. Vroeger niet.

                          Kever met een V8
                          vroeger ok

                          nu not possible

                          oude mercedez met verroeste structurele componenten
                          vroeger opmerking
                          nu rode kaart

                          Een Amerikaan met low ride suspension
                          vroeger prima
                          nu rode kaart wegens gewijzigde niet fabrieks origine ophanging

                          Als je pecht hebt en je bied een 911 aan, pak eentje van 74 met origine 2.7 Magnesium blok, waar iemand een 3.2 met carburateurs in heeft gehangen.
                          Als de keurder zijn autos kent en uw smoel staat hem niet aan.. Kan hij hem afkeuren. Vroeger kon dat niet want er was slechts een visuele inspectie.

                          Al die Nederlandse auto’s die in Belgie op 2e hands worden aangeboden.. met niet originele motors.
                          Je moet gek zijn om die te kopen want de import keuring wordt een nachtmerrie.
                          Vroeger was dat niet het geval voor oldtimers.

                            Jongens, het is gewoon fiscaal. Gedurende 5 jaar vanaf 1/1/2018 is er geen verse aanvoer van wagens die in aanmerking komen. Maakt voor een 993 een wereld van verschil.

                            Het zou interessant zijn om dit met het buitenland te vergelijken.

                            In elk geval reed ik de 968 van 11/1992 niet als oldtimer wegens professioneel gebruikt. De jaarlijkse keuring was een fluitje van een cent want de auto was in topvorm en in originele staat. 35 euro verkeersbelasting, dat was leuk!

                              toch niet, want als ze vroeger verkasten van de ene naar de andere moesten ze ook de keuring passeren.
                              dus dan konden ze toen ook niet door de keuring geraken.

                              123

                                [quote=”DeePee” post=283572]klopt niet, barrels die al rondreden zitten niet bij de cijfers van nieuwe inschrijvingen.[/quote]

                                ja toch wel, ze worden niet meer van de ene pipo naar de andere pipo verkocht en dus zo niet meer her ingeschreven.
                                Das een volume aan inschrijvingen die gewoon wegvalt omdat ze gewoon niet meer gekeurd raken. Of zelfs niet meer worden aangeboden ter herkeuring omdat niemand ze nog wil kopen.

                                  Maar euh, dat artikel van de tijd vermeldt prijsdalingen voor oldtimers en haalt met bravoure de 911 als schoolvoorbeeld aan. Misschien kijk ik niet naar de juiste kanalen, maar op autoscout zie ik niet per se veel prijsdalingen? Blijven ze iets langer staan, misschien wel. Hoewel de 964 C4 voor 80k die ik even volgde was toch ook op een paar maand weg. En voor dat bedrag is er inderdaad beduidend meer auto te krijgen dan een 30j oude bolide.
                                  Ik probeer nu het laatste jaar ook wat de 928 te volgen, maar ook daar merk ik niet echt dalende prijzen op.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.