Home › Forum › Porsche Talk › Minder inschrijvingen van oldtimers, alhoewel de prijzen niet meer stijgen.
- Dit onderwerp bevat 36 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 8 maanden geleden door Erwin.
-
MakerDiscussie
-
24 december 2020 om 18:44
Wat te verwachten was blijkt uit te komen. Niet enkel voor Porches 911.
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/hype-rond-oldtimers-verliest-vaart/10273580.html
Conclusie : rijden dus en niet etaleren in de mancave !
-
MakerDiscussie
-
@ Karl
Deze wirwar kan je deels toeschrijven aan de vorige Vlaams minister van Verkeer en zijn kabinet ( met name B.W.en die momenteel baas is over ons onderwijs 😀 (hopelijk gaat het onderwijs de dienst DIV niet achterna. dit even ter zijde gelaten )Eén belgische nummerplaat en één regel voor heel Belgie waren veel duidelijker , beter en leefbaarder geweest.
Je valt met je oldtimer onder de wetgeving van het gewest waar je domiciliering ( en ook je thuis )staat , ongeacht waar het voertuig reglmentair en bijgevolg rechtsgeldig gekeurd werd met een Belgisch nummerplaat.
weet er eigenlijk iemand wat de reden is waarom ieder gewest zijn eigen keuring regels heeft wat betreft oldtimers? Belgie is toch niet zo groot om verschillende keuring regels te moeten hebben.
je kunt je oldtimer laten keuren in wallonie, brussel, vlaanderen want je bent vrij van keuringsstation en je rijdt met een belgische nummerplaat.
maaaaaar, indien gekeurd in wallonie en je betaald vlaamse taksen val je wel in die regelgeving :geek:
dus historische waarde :ass:
mvg karlAls de Brusselse “kilometerheffing” die op stapel staat als model van taxatie gaat dienen ziet het er niet rooskleurig uit.
Als over enkele jaren iedereen elektrisch gaat (moeten) rijden, gaat de markt voor hobby wagens terug aan trekken
De liefhebber wil nog iets anders naast zijne Ipad-achtige steriele brol, volgens mijOude wrakken welke als oldtimer rond tuften, dikwijls als dagelijkse wagen, deze raken inderdaad (en gelukkig maar) niet meer door de keuring
Doch speelse wagens welke forfaitair belast worden (vanaf 30 jaar dus) daar zitten er ook nog goede bij hoor (zeker bij ons merk :coolness: )
Dus ja, veel minder O-platen, maar de echte (licht belaste) liefhebber-wagens in goede staat gaan niet zakken in prijs mijn inziens
Het kost wel wat om die in goede staat te houden te houden en telkens opnieuw door de keuring te raken, dus de gemiddelde kwaliteit zal ook heel wat hoger liggen dan pakweg 10 jaar geledenOok in het oog te houden, zijn de (foefel 🙄 ) wagens net voor de WLTP invoering (zoals 991.2 met slechts 170-180gr CO2/km voor een pk-tje of 400), die gaan als ‘last der mohikans’ nog heel wat mensen ne smile op hun face geven.
Snel speelgoed met WLTP op hun GVA tja die zitten snel boven de 200gr en zullen onder het mom van ‘groen’ kapot belast worden.Time will tell
Is juist, heeft niets te maken met het verminderen van het aantal inschrijvingen van oldtimers. Daarentegen zal de waarde van de oldtimers dalen, vooral voor de barrels die niet meer door de periodieke keuring geraken -of kosten gemaakt moeten worden om alsnog gekeurd te kunnen worden- terwijl er vroeger geen keuring vereist was.
Voor de oldtimers die wel door de keuring geraken zullen waarschijnlijk – of toch in vele gevallen- de kosten om deze conform de keuringsvereisten te houden verhogen. Dus in het algemeen minder interesse om een oldtimer als vrijetijdswagen te kopen.klopt niet, barrels die al rondreden zitten niet bij de cijfers van nieuwe inschrijvingen.
Inderdaad, zoals Vandamme zegt, zijn er waarschijnlijk veel oldtimer rijders weggevallen die met barrels rondreden, en geen kans maakten om door de periodieke keuring te geraken. Als ik goed ingelicht ben was het ook onmogelijk om door de keuring te geraken als de trommelremmen van de oldtimer vervangen werden door schijfremmen, omdat de wagen niet meer conform de originele toestand in het verkeer kwam.
Ik vraag me echter af waarom er geen certificaat kon afgeleverd worden als de omzetting naar schijfremmen vakkundig werd uitgevoerd én met kwaliteitsvolle onderdelen. Zoiets als een certificaat die afgeleverd wordt wanneer de ophanging van de wagen wordt aangepast.
[quote=”DeePee” post=283548][quote=”Yellow Submarine” post=283541]
Correctie: als hij van 1992 of ouder is, dan wel. Die zijn nu dus 28 jaar. Een 1995 (bv een 993) is 25 jaar maar geen oldtimer….[/quote]
correctie: een auto van 25 jr is officieel in Belgie wel oldtimer, dus een 993 van 1995 kan een O-plaat krijgen, maar hij krijgt volgens onderstaande overgangsregeling enkel nog de verlaagde verkeersbelasting. Deze 2 elementen staan voortaan los van elkaar.
Oldtimer in 2017 meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2018 meer dan 26 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2019 meer dan 27 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2020 meer dan 28 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2021 meer dan 29 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2022 meer dan 30 jaar in het verkeer gebracht[/quote]Och ja baas, als we semantisch gaan beginnen… het punt is dat je een auto van 1993 of later niet meer spotgoedkoop kan rijden zolang die geen 30 jaar is, dus waarom zou je hem dan als oldtimer inschrijven. Vandaar de lagere cijfers qua. inschrijvingen vanaf 2018.
De prijzen op zich zijn een ander verhaal en zal zeker wel wat te maken hebben met het LEZ gebeuren.
Goh ja, 30 jaar is écht wel oud. Ik begrijp enerzijds de aantrekkingskracht, maar anderzijds is zo’n 964 toch echt weinig auto voor intussen al vrij veel geld, en als je er zelf niet aan sleutelt, kan het echt wel een geldverslindende hobby zijn, er gaat altijd wel iets stuk.
Een 993 is nog iets meer iconisch dan een 964. En dat zeg ik met alle sympathie voor alle 964 bezitters.Doet me denken aan iemand die een Ferrari Testarossa kocht als « investering » (en ook jeugddroom natuurlijk). Was in orde gezet voor verkoop, maar intussen al tegen de 10k kosten !
Overigens mooi lawaai die Testarossa, maar echt trage auto met heel weinig duw in de rug in vergelijking met een moderne sportwagen of zelfs in vergelijking met een iet of wat potente diesel.+100
Net nog drie O-platen goed warm gereden
Het gaat toch om de belevenis: op temperatuur laten komen, wat stinken en pruttelen, in de toeren jagen, wandelaars opschrikken, wat rubber achterlaten…enzwat betreft ombouw naar electric.. nog dit.
Hoe triestig zou het niet zijn als men zeldzame oldtimers zou ombouwen naar eletriek?
1 De zeldzame auto’s worden zeldzaam echt gereden dus hun uitstoot in the big picture is marginaal
De uitstoot en kosten om de ombouw te doen zijn dan vermoedelijk groter dan als je er 50 jaar conservatief mee rondrijdgt en het die zeldzame auto gewoon netjes in ere houd en onderhoud.2 De ziel van dat soort auto’s is dan ook het geluid dat ze maken, en dat ze rieken naar naft. Ombouw naar electric zou gewoon dood jammer zijn.
Elke echte liefhebber die het zal zien zal het triestig vinden als ze je zien aankomen met je stille bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Waarom rijdt iemand oldtimer? Om ergens te geraken?? Of uit nostalgie en om iets van vroeger te ervaren?? Ga je het nog zo ervaren na ombouw in electric? nee toch.Uiteraard zijn er yuppen die dingen kopen om mee te stoefen.. maar dan zal de echte originele nog VEEL meer stoef mogelijk maken dan bzzzz
3 Een ombouw naar electric zal nooit dezelfde performantie brengen, niet kwa autonomie, ook niet qua rij performantie handling of veiligheid.
Een oud stalen chassis ontworpen rond klassieke motor is gewoon niet ontworpen om al die batterijen te dragen en daar een high torque electrieke motor in te steken… remmen, ophanging kun je nog vervangen, maar je begint met iets dat er niet voor dient en maakt gewoon een compromisNaar mijn inziens als je een oude auto ombouwt naar electriek, dan heb je hem nooit echt graag gezien.. Dan kun je beter een nieuwe in eletriek kopen
Er zijn elke maand nieuwe modellen om uit te kiezen.[quote=”Yellow Submarine” post=283541]
Correctie: als hij van 1992 of ouder is, dan wel. Die zijn nu dus 28 jaar. Een 1995 (bv een 993) is 25 jaar maar geen oldtimer….[/quote]
correctie: een auto van 25 jr is officieel in Belgie wel oldtimer, dus een 993 van 1995 kan een O-plaat krijgen, maar hij krijgt volgens onderstaande overgangsregeling enkel nog de verlaagde verkeersbelasting. Deze 2 elementen staan voortaan los van elkaar.
Oldtimer in 2017 meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2018 meer dan 26 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2019 meer dan 27 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2020 meer dan 28 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2021 meer dan 29 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2022 meer dan 30 jaar in het verkeer gebrachtdat is ook gewoon toegelaten in Belgie.
Het is gewoon zo irritant mogelijk gemaakt qua procedure en papierwinkel om zoeen individuele conversie gehomologeerd te krijgen.Het aantal hoepels dat je moet door springen is gewoon gigantisch.
En informatie over hoe het moet is gewoon sumier of niet te vinden.Maar je kan het gewoon doen.. het is niet anders dan als jij morgen je eigen merk en model auto zou willen maken.. en een one-off superwagen zou wil bouwen…
Zelfde probleem voor kit cars, het kan.. maar success ermee.
Voor kitcars was het gemakkelijker de UK route te volgen ( al zal dat nu helemaal gedaan zijn met brexshit)Waarom laten ze, zoals in andere landen toch wel al kan, niet toe dat je jouw old- of youngtimer elektrisch mag ombouwen? Zijn toch al mooie pakketten hiervoor beschikbaar en zou voor heel wat inwoners van lez zones een oplossing kunnen bieden…..
[quote=”JMB” post=283537]Inschrijven als oldtimer kan nog altijd vanaf 25 jaar..[/quote]
Correctie: als hij van 1992 of ouder is, dan wel. Die zijn nu dus 28 jaar. Een 1995 (bv een 993) is 25 jaar maar geen oldtimer.
[i]De overheid besliste tot het instellen van een overheidsmaatregel. Die zorgt ervoor dat auto’s die voor 1993 het eerst ingeschreven werden (opgelet: het is wel degelijk de datum van eerste inschrijving die telt en niet de productiedatum) van hun statuut kunnen blijven genieten. Auto’s die jonger, moeten allemaal 5 jaar langer wachten. Zij komen pas vanaf 2022, wanneer ze 30 geworden zijn, weer in aanmerking.
Oldtimer in 2017 meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2018 meer dan 26 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2019 meer dan 27 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2020 meer dan 28 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2021 meer dan 29 jaar in het verkeer gebracht
Oldtimer in 2022 meer dan 30 jaar in het verkeer gebracht[/i]
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.