Minerva ’79 911SC

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Minerva ’79 911SC

  • Maker
    Discussie

  • Toon Creemers
    Deelnemer

      Nu dat ik bijna platen heb voor de auto leek het me tijd om een onderwerp te beginnen. Kort samengevat: Ik heb in mei dit jaar in de VS deze auto gekocht, en hem dan op de boot gezet in LA begin Juli. De auto heeft ongeveer 95000 miles en is origineel een Amerikaanse, dus de motor is een 930/04, die origineel een kat had maar geen luchtpomp (alleen in California). Hij heeft wel de ietskes grotere inlaatpoorten op de cilinderkoppen (39 vs. 34mm vanaf ’80). Het enige verschil voor deze jaren tegenover een europese is een andere nokkenas, maar het vermogen zou identiek zijn op 180pk.

      Ik heb een tweede setje wielen gekocht, 16″ minilites, en daarop Michelin Exaltos gelegd. De originele banden waren vanvoor een maat te klein, en vanachter een quasi-slick die ik niet direct in de Belgische regen wou meemaken. Heb ook het Momo Montecarlo stuur vervangen door een groter Abarth stuur, dus geen problemen met de teller partij te zien. Heb ook de schakelkoppelaar vervangen en alle plastieken bushings in de schakeldinges.

      Voor de emissiecontrole in Arizona heb ik de niet-originele cat bypass dan vervangen door een katalysator van Fabspeed.

      Verder wat specs:

      -Heeft een open dak
      -Sportzetels, waarvan de linkse eens opnieuw overtrokken moet, want amateuristisch gebeurd
      -Heeft ook Fuchsen met Minerva geverfde centers

      -De optiesticker vind ik niet, niet in het garantie boekje en niet onder de motorkap. Of hij dus een LSD heeft weet ik nog niet, moet de wagen nog eens opkrikken daarvoor.

      Om een idee te geven van de invoerprocedure:

      -In Juni heb ik Schumacher Logistics gecontacteerd, en van hen een offerte gekregen voor LA tot Antwerpen in een gedeelde container. Daarvoor heb ik $995 betaald, plus $490 voor een verzekering voor total loss of schade zonder vrijstelling tijdens het transport. Afgesproken dat ik de wagen op 5 Juli in LA zou afzetten bij hun. Ik mocht de auto ook volsteken met spullen (om. de originele Fuchsen) voor $150, wat ik uiteindelijk niet heb moeten betalen.

      -Dan de wagen naar daar gereden en terug gevlogen naar Phoenix (is ongeveer 6 uur rijden, maar ik heb ervan geprofiteerd om een omweg te maken langs de Palms to Pines Highway van Palm Springs naar Zuid LA, een prachtige weg door de bergen. Was ook praktisch verlaten.

      -De wagen is dan op 25 augustus op de Boston Express gezet, die via het Panama kanaal de oversteek gemaakt heeft. De 24e september was hij in Antwerpen, waar Gosselin Logistics voor mij de afhandeling gedaan heeft. Dit heeft mij in totaal €850 gekost, voor de douane-aanvraag, de magazijnkosten, administratiekosten, en levering tot bij mij thuis. Wel belangrijk is dat zij voor mij hebben kunnen regelen dat ik geen invoertaks heb moeten betalen, omdat ik al 2,5 jaar in AZ woonde en het dus om een verhuisdossier ging. Als je dit niet kan regelen, mag je op een invoertaks van 10% rekenen, en dan op de totale waarde plus de invoertaks plus de verzendkosten nog eens 21% BTW. Dus een fikse boterham, in dat geval was ik nog eens €4800 lichter. Wel is het mogelijk om via Nederland in te voeren, waar je op wagens van meer dan 30 jaar slechts 6% en geen BTW moet betalen. De man van Gosselin zei me dat dit ook perfect mogelijk is als de auto in Antwerpen aankomt, dus er moet niet speciaal via Rotterdam gegaan worden.

      -Na lang wachten is de auto dan bij mij geleverd op 6 december. Dan nog een weekje wachten tot de douane de papieren tekent en afstempelt, en dan vaststellen dat het winter is en ik mij toch niet meer moet haasten.

      Zo stond ie op de truck:

      Een beetje vuil maar verder exact zoals ik hem het laatst gezien heb.

      Nu bezig met de tint van de ruiten te verwijderen, ging allemaal goed behalve de achterruit waar ik door de verwarming mijn scheermesje niet kan gebruiken om de lijm eraf te halen. Dus stevig wat elbow-grease aan het gebruiken daarvoor. Als ik de moet verlies bekijk ik effe de cockpit, helpt goed:

      De plannen zijn, op korte termijn:

      -Stevig wassen
      -Oldtimerkeuring volgende week ergens
      -Rijden ermee

      Op midden-termijn:

      -Motorkap laten spuiten, is ooit slecht herspoten
      -De mistlichten weg vanvoor
      -Lichter maken, AC er volledig uit
      -Misschien een bitz EFI kit installeren ipv de CIS
      -Vroege warmtewisselaars erop

      Op langere termijn (nu zijn we al eerder aan de wensen waar nog geen budget voor is):

      -ITBs (PMO’s bvb), hogere compressie zuigers en twin plug
      -Ophanging opfrissen
      -Volledig herspuiten, misschien met backdate? Ik weet het niet zo goed.

      Ik zou het aan de ene kant zonde vinden om hem niet origineel te houden, maar aan de andere kant is een longhood toch een stuk knapper, en dit is waarschijnlijk de enige manier om een longhood te hebben die goed rijd en waar je niet voorzichtig mee moet zijn omdat hij €60k of meer waard is. We zien wel.

      Betere foto’s volgen!

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 46)
      • Dank u dank u! Moest er iemand ook de olieleidingen willen doen, altijd welkom om die 36mm eens te lenen.

        Verder weinig nieuws, wel lekt hij precies iets meer olie nu, ik denk door het wisselen van merk misschien? Ik hou het in de gaten. Ben naar Swepco 306 gegaan.

          :respekt:

            Schikke dinges ! 😉

              Waauw! :hail: :hail:

                [quote=”kaotik” post=175424]
                Waar heb je minilites gekocht?
                Heb gouden orig bbs, en zoek te ruilen met fuchsen, als je iemand kent. Spijtig genoeg geen echt goud 🙂

                [/quote]

                Die heb in in Amerika nog gekocht, maar kwamen uit Engeland. Wel goed oppassen, die zijn dus niet hubcentric, dus om goed te zijn moet je nog een ring laten maken voor elk wiel. Welke BBS-en zijn het, 16 of 15″? Ik heb eventueel nog de originele Fuchs van deze 6&7×16″, die hebben wel nog Minervablauwe centers.

                  Deze week eindelijk alle moed bijeen geraapt om de headers en de knalpot te vervangen, na vele horrorverhalen te hebben gelezen op pelican en impactbumpers.

                  Auto op de put gereden en ik zag dit:

                  Ehhhhhh, dat ziet er al lief uit om die zonder een bout te breken los te krijgen. Gek genoeg was enkel de linkerkant warmtewisselaar ooit al vervangen, die moeren waren nieuwer en ze hadden een extra rondel gebruikt tov. de originele rechterkant die je hier ziet.

                  Ik was al een paar weken bezig met alles stevig in Würth Rost Off Ice te baden, en tijdens het werken had ik een bus Rost Off Blue Ice bij de hand, met de gasbrander op standby. Na een uurtje op maandag waar ik 9 bouten loskreeg en dan nog een uur dinsdagmorgen (dus s’nachts goed laten intrekken) was dit het resultaat:

                  Ik ben als “strategie” nooit te lang bezig geweest op 1 moer aan een stuk, en altijd eerst geprobeerd om de moer verder vast te draaien (als je dan een kleine krak hoort komt het zo los bij het losdraaien). Voor de inbus had ik een afgezaagde inbussleutel in een 8mm socket gezet en dan met een kleine extensie een T-stuk erop, zo kon ik loodrecht goed kracht zetten. voor de 13mm moeren een flexibel tussenstuk. Geen warmte gebruikt uiteindelijk, en geen enkel draadeind gebroken.

                  De slachtoffers:

                  De vervanging:

                  Dan wist ik niet zeker of ik ook met headers de backdate olieleidingen moest hebben. Duidelijk wel:

                  De olieleiding loopt ook net op het punt waar de flens is, dus nog minder plaats.

                  Olie eruit en daar maar wat aan doen:

                  Hier zit de nieuwe leiding er al op. Voor de oude eraf te krijgen heb ik een 36mm sleutel gekocht en daarin een stuk uit het ronde deel (dus niet de steeksleutel) gesneden, waardoor die over de leiding kon gaan en dan op de aansluiting. Werkte heel goed, maar op de onderste leiding aan de thermostaat heb ik toch ook de gasbrander gebruikt. Kwam los na veel Rost Off, een keer verwarmen, klop met hamer, nog een keer verwarmen, direct afkoelen met plantenspuit en Rost Off. De bovenste leiding en de leiding aan het motorblok kwamen zeer snel los. Ik heb op de thermostaat een vijsklem gebruikt om er wat grip op te krijgen als ik kracht op de sleutel zette. Voor de leiding van de motor af is er een schroef om hem vast te zetten juist langs de oliekoeler, ook bij latere motoren zoals mijn SC blijkbaar.

                  Dan merkte ik dat die headers van geen kl#ten pasten. Na lang nadenken en bestuderen zag ik dat ze gewoon uitelkaar te halen waren:

                  :drink:

                  Dus elke cilinder apart gemonteerd, en dan het spruitstuk erop geschoven. Resultaat:

                  :relaxman:

                  Het moeilijkste was misschien nog de knalpot banden, zelfs met de langere schroef van de twee waren die erg moeilijk om vast te krijgen. Heb uiteindelijk met zipties de banden samen gehouden en dan de schroef net kunnen starten (ben bij de lokale schroevenboer 90mm ipv 80mm gaan halen ook). Daar heb ik geen foto’s van.

                  12 liter olie erin, nieuwe oliefilter erop, en met een bang hart starten… Gelukkig geen lek tot nu toe (behalve die lekken die er al waren).

                  Klank met de headers en een Dansk Sport single out is echt 1000 keer beter. Niet super of storend luid, maar een mooi pre-impact geluid. Ik merk wel echt het verschil in de reacties op het gaspedaal, alles lijkt wat scherper. De butt-dyno voelt vooral het verschil vanaf 4000 toeren, dan lijkt hij nog eens extra vermogen te krijgen. Ik probeer zeker een filmpje te maken met het geluid.

                    Wat een coole bak, wil ik wel eens zien

                    Btw heb al een paar 911’s via marlog geïmporteerd aan 6% en wil gerust men ervaring delen.

                    Heb net een 83 targa, met 40 Ida Webers , sta altijd open om te ruilen mits bijpassing verschil
                    image_2014-08-06-2.jpg

                    Waar heb je minilites gekocht?
                    Heb gouden orig bbs, en zoek te ruilen met fuchsen, als je iemand kent. Spijtig genoeg geen echt goud 🙂

                    Laat maar weten als interesse, ben privé liefhebber

                    Kurt Mechelen
                    78sctarga
                    83sctarga
                    85 Moss green coupe

                      2 in 1 out Dansk sport is besteld, die kreeg overal redelijk goeie commentaren. Hopelijk valt het wat mee om de oude warmtewisselaars en olieleidingen eraf te krijgen, ik ga mij alvast voorbereiden met penetrerende olie, een gasbrander en linkse draadtappen (hopelijk niet nodig!).

                        Ik heb twee jaar in AZ gewoond, en dan de auto nog in Michigan gekocht (hij heeft daar 1 jaar in een garage gestaan, geen roest), dus ik weet niet of de deals beter zijn in AZ tov Californië. Alleszins is het aanbod in Cali veel en veel groter. De locale dealers moet je mee opletten, ik heb de indruk dat er toch ook stevig wat minder betrouwbare figuren in dat milieu rondlopen. Ik viel dan ook onder een verhuisregeling, dus ik heb hier praktisch geen invoerrechten moeten betalen (behalve de kosten van de vrachtbehandelaar in Antwerpen), dus reken als dat niet het geval is nog eens op 18% + 10% op dat verhoogde bedrag, of andersom. Alleszins een hoop geld.

                        Nog niet van de vibraties af, maar heb ontdekt dat ik centreerringen nodig heb voor de wielen. Die hoop ik volgende week ergens te laten draaien.

                          Nu pas je topic gezien, heel mooie wagen, super kleur.

                          Juist een vraagje, heb je hem daar (in AZ) gekocht via een locale dealer? Of gewoon via particulier of reguliere internet kanalen ?

                          Ik vermoed dat het via een locale dealer nog altijd goedkoper is dan via online sites.(eBay) Klopt dit?

                          Ik vermoed trouwens ook dat in Az of nevada de auto’s goedkoper zijn dan in Californië. Ik heb de indruk dat er momenteel een rush is op alles waar sold in Californië opstaat.

                          Heb je de vibratie s al kunnen wegwerken ?

                          Sent from my iPad using Tapatalk HD

                            Ik heb denk +- het zelfde , bij mij staat er enkel Momo op vermeld maar het is een zilver kleurig.
                            Het nadeel is dat mijne geen leer maar een soort foam met leder motief is 😕
                            Wel spijtig , dat schuimrubber materiaal ligt niet zo lekker in de hand en oogt wat namaak .
                            Ik heb er al eens aan gedacht om het met leder te laten overtrekken ,maar dan ook weer …misschien zoek ik beter een ander leder stuurtje :think:

                              Dat is een Abarth stuur, wel geloof ik gemaakt door Momo. Ik vond die prototipos wat klein, deze is 370mm, en grotere prototipos zijn wat moeilijker te vinden. Ik ben er heel tevreden van.

                              Voor die knalpot, ik vind 2 out zoals op die foto er ook wel goed uitzien, ben alleen wat bang dat het te hard gaat zijn en dat het eventueel gaan resoneren. Plus met het oog op eventueel trackdays in de toekomst hou ik het liever iets zachter (al zal een cap ook wel helpen).

                              edit: en impact bumpers ga ik sowieso houden, eventueel wel SC/RS bumpers erop, dat kan denk ik zonder lassen etc.

                                Sjieke dinges :up:
                                Als je toch een soort retro race stijl wil aanhouden is een 2in/2out ook mooi ,en ze maken een lekker geluidje .

                                Welk type stuurtje is dat wat je erin hebt zitten , momo ?

                                  De auto is vorige maand effe bij Bulen geweest, die heeft de CIS terug afgesteld en de ontsteking terug tiptop gemaakt, geeft een gigantisch verschil. Vandaag heb ik deze op de kop getikt:

                                  Turbo Thomas headers (handgemaakt in de UK) van 38mm binnendiameter met excuus-warmtewisselaars, die hopelijk net de ruit kunnen vrij houden. Ik denk dat ik eventueel nog een roestvrij stuk buis van die wisselaars langs de header naar voor ga vastmaken, om toch nog iets warmte extra te hebben.

                                  Nu nog een knalpot (dacht aan Dansk Sport 2 in 1 out, eventueel Scart Classic maar die is nogal prijzig, of Turbo Thomas ook), de olieleidingen en een hoop goeie moed om de oude warmtewisselaars eraf te krijgen, en ie zou nog wat beter moeten richting 6k toeren gaan.

                                    Bedankt! Met het mooie weer heb ik er ondertussen een km of 600 opzitten, en nog 1/3e van de tank te gaan. Blijft toch onwaarschijnlijk hoe weinig dat verbruikt op de snelweg! Dinsdag heb ik een afspraak bij Timo (ik weet niet of Wim er ook gaat zijn?) om vanvoor eventueel wat te herspuiten, hopelijk is een volledige restauratie niet nodig. :engeltje: Ding draait als een klok, ik zit alleen met een vibratie rond de 130-140 km/h, en dat is nu juist de happy zone. Ik ga de lagers eens bekijken, had geloof ik hetzelfde probleem met de fuchsen en de oude banden.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 46)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.