Minerva ’79 911SC

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Minerva ’79 911SC

  • Maker
    Discussie
  • Nu dat ik bijna platen heb voor de auto leek het me tijd om een onderwerp te beginnen. Kort samengevat: Ik heb in mei dit jaar in de VS deze auto gekocht, en hem dan op de boot gezet in LA begin Juli. De auto heeft ongeveer 95000 miles en is origineel een Amerikaanse, dus de motor is een 930/04, die origineel een kat had maar geen luchtpomp (alleen in California). Hij heeft wel de ietskes grotere inlaatpoorten op de cilinderkoppen (39 vs. 34mm vanaf ’80). Het enige verschil voor deze jaren tegenover een europese is een andere nokkenas, maar het vermogen zou identiek zijn op 180pk.

    Ik heb een tweede setje wielen gekocht, 16″ minilites, en daarop Michelin Exaltos gelegd. De originele banden waren vanvoor een maat te klein, en vanachter een quasi-slick die ik niet direct in de Belgische regen wou meemaken. Heb ook het Momo Montecarlo stuur vervangen door een groter Abarth stuur, dus geen problemen met de teller partij te zien. Heb ook de schakelkoppelaar vervangen en alle plastieken bushings in de schakeldinges.

    Voor de emissiecontrole in Arizona heb ik de niet-originele cat bypass dan vervangen door een katalysator van Fabspeed.

    Verder wat specs:

    -Heeft een open dak
    -Sportzetels, waarvan de linkse eens opnieuw overtrokken moet, want amateuristisch gebeurd
    -Heeft ook Fuchsen met Minerva geverfde centers

    -De optiesticker vind ik niet, niet in het garantie boekje en niet onder de motorkap. Of hij dus een LSD heeft weet ik nog niet, moet de wagen nog eens opkrikken daarvoor.

    Om een idee te geven van de invoerprocedure:

    -In Juni heb ik Schumacher Logistics gecontacteerd, en van hen een offerte gekregen voor LA tot Antwerpen in een gedeelde container. Daarvoor heb ik $995 betaald, plus $490 voor een verzekering voor total loss of schade zonder vrijstelling tijdens het transport. Afgesproken dat ik de wagen op 5 Juli in LA zou afzetten bij hun. Ik mocht de auto ook volsteken met spullen (om. de originele Fuchsen) voor $150, wat ik uiteindelijk niet heb moeten betalen.

    -Dan de wagen naar daar gereden en terug gevlogen naar Phoenix (is ongeveer 6 uur rijden, maar ik heb ervan geprofiteerd om een omweg te maken langs de Palms to Pines Highway van Palm Springs naar Zuid LA, een prachtige weg door de bergen. Was ook praktisch verlaten.

    -De wagen is dan op 25 augustus op de Boston Express gezet, die via het Panama kanaal de oversteek gemaakt heeft. De 24e september was hij in Antwerpen, waar Gosselin Logistics voor mij de afhandeling gedaan heeft. Dit heeft mij in totaal €850 gekost, voor de douane-aanvraag, de magazijnkosten, administratiekosten, en levering tot bij mij thuis. Wel belangrijk is dat zij voor mij hebben kunnen regelen dat ik geen invoertaks heb moeten betalen, omdat ik al 2,5 jaar in AZ woonde en het dus om een verhuisdossier ging. Als je dit niet kan regelen, mag je op een invoertaks van 10% rekenen, en dan op de totale waarde plus de invoertaks plus de verzendkosten nog eens 21% BTW. Dus een fikse boterham, in dat geval was ik nog eens €4800 lichter. Wel is het mogelijk om via Nederland in te voeren, waar je op wagens van meer dan 30 jaar slechts 6% en geen BTW moet betalen. De man van Gosselin zei me dat dit ook perfect mogelijk is als de auto in Antwerpen aankomt, dus er moet niet speciaal via Rotterdam gegaan worden.

    -Na lang wachten is de auto dan bij mij geleverd op 6 december. Dan nog een weekje wachten tot de douane de papieren tekent en afstempelt, en dan vaststellen dat het winter is en ik mij toch niet meer moet haasten.

    Zo stond ie op de truck:

    Een beetje vuil maar verder exact zoals ik hem het laatst gezien heb.

    Nu bezig met de tint van de ruiten te verwijderen, ging allemaal goed behalve de achterruit waar ik door de verwarming mijn scheermesje niet kan gebruiken om de lijm eraf te halen. Dus stevig wat elbow-grease aan het gebruiken daarvoor. Als ik de moet verlies bekijk ik effe de cockpit, helpt goed:

    De plannen zijn, op korte termijn:

    -Stevig wassen
    -Oldtimerkeuring volgende week ergens
    -Rijden ermee

    Op midden-termijn:

    -Motorkap laten spuiten, is ooit slecht herspoten
    -De mistlichten weg vanvoor
    -Lichter maken, AC er volledig uit
    -Misschien een bitz EFI kit installeren ipv de CIS
    -Vroege warmtewisselaars erop

    Op langere termijn (nu zijn we al eerder aan de wensen waar nog geen budget voor is):

    -ITBs (PMO’s bvb), hogere compressie zuigers en twin plug
    -Ophanging opfrissen
    -Volledig herspuiten, misschien met backdate? Ik weet het niet zo goed.

    Ik zou het aan de ene kant zonde vinden om hem niet origineel te houden, maar aan de andere kant is een longhood toch een stuk knapper, en dit is waarschijnlijk de enige manier om een longhood te hebben die goed rijd en waar je niet voorzichtig mee moet zijn omdat hij €60k of meer waard is. We zien wel.

    Betere foto’s volgen!

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
    • Oeps, nu pas gezien.
      Proficiat met de aankoop van deze mooie *porsche
      I love that color *luv
      Veel plezier ermee, ook met het detailen.

        Bestaan er Europese modellen met airco af fabriek? Model 88 of 89 bijvoorbeeld.

          Ik denk dat het in de VS erg moeilijk is om een 911 van na ’78 te vinden die origineel geen airco had af fabriek. Werkt wel niet top eigenlijk, pas vanaf de 964 zit je echt op je gemak in Arizona of Florida s’zomers.

          roy

            op de mijne zat ook airco maar is ondertussen al weg :p(US import wel )

              Airco op oudere Porsches? Ik dacht dat het pas vanaf de 964 was dat er airco was.

                Heb er gisteren de plaat opgeschroefd, eindelijk terug rijden! Al is het weer er nog niet naar… Als ik dan naar Arizona kijk (heel de week 25 graden en zon) ben ik toch wat jaloers, maarja.

                Uiteindelijk moest ik na de keuring met mijn aanvraag voor inschrijving naar de verzekeraar, die er dan een plakkertje opplakt, en dan daarna nog eens naar de DIV zelf, eerst aan het gewone loket en dan aan een douaneloket, waar ze de papieren verwerken. De plaat komt dan in de bus s’anderendaags. Web-DIV, dus dat de verzekeraar de plaat electronisch aanvraagt, gaat dus niet in dit geval.

                  Vanachter in de zijramen zitten er zelfs geen lijsten in de rubber, de voor en achterruit zijn (slecht) zwart geverfd en de deuren hebben afgebleekte ex-zwarte lijsten, net als de klinken. Dat staat dus allemaal op het to-do lijstje. Heb hem zo gekocht, ik zou graag terug volledig chroom hebben, en de mistlampen vanvoor ook verwijderen.

                  J

                    @python

                    Met de juiste pedalen lukt dat wel hoor.

                    J

                      Ferm bakske, mooie velgjes.

                      Nog iets voor op je to do lijst: raamkader achter wisselen met een chromé kader, dan klopt het met de rest.
                      (Of alles zwart kan ook)

                        Heel and toe is denk ik bij een G model 911 niet echt een optie ,althans bij mij lukt het ook niet 😕

                          hey
                          is geen probleem heb je zo gedaan
                          europese blokken
                          heb ook zelf gedaan toch wel veel mooier
                          gr harry
                          :drink:

                            Deze morgen door het gemiezer naar de keuring geweest, en zonder opmerkingen de oldtimerkeuring gehaald. Kostte 15 euro, en had alleen het vignet 705 en het inschrijvingsbewijs van de amerikaanse platen nodig. Ik ben uiteindelijk gewoon met de amerikaanse plaat (enkel vanachter) die nog geldig was en een groene kaart van mijn verzekeringsmakelaar tot daar gereden. Geen plaat vanvoor, daar kreeg ik wel wat blikken over, maar onze blauw witte vrienden niet gezien.

                            De keuring was alleen chassisnummer, remmen, stuurinrichting op de brug en structuur vanonder. Normaal heb je ook een gevarendriehoek nodig maar daar is niet naar gevraagd (had er wel een). Onder de motorkap is niet eens gekeken, had dus evengoed een 3.6 swap kunnen kopen vorig jaar, maar dat was toch een iets te groot risico. Straks naar de makelaar, en zo gauw het weer meezit een ritje!

                            Kleine domper: er moet dus effectief zo een grote vierkante plaat op, dus ben zeker 5mph topsnelheid kwijt… 🙁 Dan maar europese blokken erop in de nabije toekomst.

                            Edit: en nog een vraagje, is het normaal dat mijn rempedaal bijna niet beweegt als ik rem? Ik kan het ongeveer 1cm intrappen, hij remt wel goed maar heel-and-toe is onmogelijk.

                              :applaus: :up:

                                Turbolook bedoel ik mee de M491 optie met de brede wielkassen van de turbo maar een gewone 3.2 motor. Die verkochten ze zo nu en dan van fabriek. Reken dus wel dat ik op dat bedrag geen 10% plus 21% BTW daarbovenop heb moeten betalen. Dus dat is dan opgeteld ongeveer 33% bovenop de aankoopprijs plus verzendingskosten voor auto’s uit Amerika. De boodschap is dan via Nederland voor auto’s van 30 jaar of meer, daar is het slechts 6% en geen BTW.

                                  Ik weet nie wa ne G50 turbolook is, maar als da zo ene is met ne vleugel dan is die van u veel mooier . Ik ben op zoek naar ne P junior ,misschien kan ik ook eens in de Us zoeken.
                                  Gr. Marc

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.