Minerva ’79 911SC

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Minerva ’79 911SC

  • Maker
    Discussie
  • Nu dat ik bijna platen heb voor de auto leek het me tijd om een onderwerp te beginnen. Kort samengevat: Ik heb in mei dit jaar in de VS deze auto gekocht, en hem dan op de boot gezet in LA begin Juli. De auto heeft ongeveer 95000 miles en is origineel een Amerikaanse, dus de motor is een 930/04, die origineel een kat had maar geen luchtpomp (alleen in California). Hij heeft wel de ietskes grotere inlaatpoorten op de cilinderkoppen (39 vs. 34mm vanaf ’80). Het enige verschil voor deze jaren tegenover een europese is een andere nokkenas, maar het vermogen zou identiek zijn op 180pk.

    Ik heb een tweede setje wielen gekocht, 16″ minilites, en daarop Michelin Exaltos gelegd. De originele banden waren vanvoor een maat te klein, en vanachter een quasi-slick die ik niet direct in de Belgische regen wou meemaken. Heb ook het Momo Montecarlo stuur vervangen door een groter Abarth stuur, dus geen problemen met de teller partij te zien. Heb ook de schakelkoppelaar vervangen en alle plastieken bushings in de schakeldinges.

    Voor de emissiecontrole in Arizona heb ik de niet-originele cat bypass dan vervangen door een katalysator van Fabspeed.

    Verder wat specs:

    -Heeft een open dak
    -Sportzetels, waarvan de linkse eens opnieuw overtrokken moet, want amateuristisch gebeurd
    -Heeft ook Fuchsen met Minerva geverfde centers

    -De optiesticker vind ik niet, niet in het garantie boekje en niet onder de motorkap. Of hij dus een LSD heeft weet ik nog niet, moet de wagen nog eens opkrikken daarvoor.

    Om een idee te geven van de invoerprocedure:

    -In Juni heb ik Schumacher Logistics gecontacteerd, en van hen een offerte gekregen voor LA tot Antwerpen in een gedeelde container. Daarvoor heb ik $995 betaald, plus $490 voor een verzekering voor total loss of schade zonder vrijstelling tijdens het transport. Afgesproken dat ik de wagen op 5 Juli in LA zou afzetten bij hun. Ik mocht de auto ook volsteken met spullen (om. de originele Fuchsen) voor $150, wat ik uiteindelijk niet heb moeten betalen.

    -Dan de wagen naar daar gereden en terug gevlogen naar Phoenix (is ongeveer 6 uur rijden, maar ik heb ervan geprofiteerd om een omweg te maken langs de Palms to Pines Highway van Palm Springs naar Zuid LA, een prachtige weg door de bergen. Was ook praktisch verlaten.

    -De wagen is dan op 25 augustus op de Boston Express gezet, die via het Panama kanaal de oversteek gemaakt heeft. De 24e september was hij in Antwerpen, waar Gosselin Logistics voor mij de afhandeling gedaan heeft. Dit heeft mij in totaal €850 gekost, voor de douane-aanvraag, de magazijnkosten, administratiekosten, en levering tot bij mij thuis. Wel belangrijk is dat zij voor mij hebben kunnen regelen dat ik geen invoertaks heb moeten betalen, omdat ik al 2,5 jaar in AZ woonde en het dus om een verhuisdossier ging. Als je dit niet kan regelen, mag je op een invoertaks van 10% rekenen, en dan op de totale waarde plus de invoertaks plus de verzendkosten nog eens 21% BTW. Dus een fikse boterham, in dat geval was ik nog eens €4800 lichter. Wel is het mogelijk om via Nederland in te voeren, waar je op wagens van meer dan 30 jaar slechts 6% en geen BTW moet betalen. De man van Gosselin zei me dat dit ook perfect mogelijk is als de auto in Antwerpen aankomt, dus er moet niet speciaal via Rotterdam gegaan worden.

    -Na lang wachten is de auto dan bij mij geleverd op 6 december. Dan nog een weekje wachten tot de douane de papieren tekent en afstempelt, en dan vaststellen dat het winter is en ik mij toch niet meer moet haasten.

    Zo stond ie op de truck:

    Een beetje vuil maar verder exact zoals ik hem het laatst gezien heb.

    Nu bezig met de tint van de ruiten te verwijderen, ging allemaal goed behalve de achterruit waar ik door de verwarming mijn scheermesje niet kan gebruiken om de lijm eraf te halen. Dus stevig wat elbow-grease aan het gebruiken daarvoor. Als ik de moet verlies bekijk ik effe de cockpit, helpt goed:

    De plannen zijn, op korte termijn:

    -Stevig wassen
    -Oldtimerkeuring volgende week ergens
    -Rijden ermee

    Op midden-termijn:

    -Motorkap laten spuiten, is ooit slecht herspoten
    -De mistlichten weg vanvoor
    -Lichter maken, AC er volledig uit
    -Misschien een bitz EFI kit installeren ipv de CIS
    -Vroege warmtewisselaars erop

    Op langere termijn (nu zijn we al eerder aan de wensen waar nog geen budget voor is):

    -ITBs (PMO’s bvb), hogere compressie zuigers en twin plug
    -Ophanging opfrissen
    -Volledig herspuiten, misschien met backdate? Ik weet het niet zo goed.

    Ik zou het aan de ene kant zonde vinden om hem niet origineel te houden, maar aan de andere kant is een longhood toch een stuk knapper, en dit is waarschijnlijk de enige manier om een longhood te hebben die goed rijd en waar je niet voorzichtig mee moet zijn omdat hij €60k of meer waard is. We zien wel.

    Betere foto’s volgen!

46 reactie aan het bekijken (van in totaal 46)
    • mooie wagen :first:

      gewoon origineel houden, en vooral veel rijden zou ik zeggen :coolness:

    46 reactie aan het bekijken (van in totaal 46)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.