Mission E – Taycan

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Mission E – Taycan

  • Maker
    Discussie
  • zz08496.jpg

15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 134)
    • Komt uit de Zondagskrant zeker?

        :think: :think: :think: +1

          want in Stuttgart heeft men al beslist vanaf 2027 alleen nog elektrische auto’s te maken.

          Wie. verzint. zo. iets?

            Porsche Taycan nu al uitverkocht tot 2021

            Vòòr halverwege volgend jaar rolt de eerste echte elektrische Porsche uit de geschiedenis van de assemblageband. De Taycan, de productieversie van de Porsche Mission E, zal naar verwachting zelfs niet voor 2020 aan de eerste klanten geleverd worden.

            Het bedrijf was van plan om van de Taycan zo’n 20.000 stuks op jaarbasis te bouwen. Dat cijfer is inmiddels al bijgesteld. Samen met de Taycan Cross Turismo, zou het cijfer al kunnen oplopen tot 30.000 eenheden op jaarbasis. De Porsche-fabriek in Zuffenhausen, die de EV zal bouwen, krijgt daarvoor een peperdure nieuwe flexibele assemblagelijn en laklijn. Dat wijst op het vertrouwen van de fabrikant in het product. En dat komt niet uit de lucht vallen. Op het Autosalon van Los Angeles liet Porsche zich al ontvallen dat wanneer iedereen die reeds een voorschot (dat Porsche terugstort wanneer je je bedenkt) betaalt, ook effectief een auto koopt, het quotum voor het eerste productiejaar al helemaal de deur uit is. België, zo weten ze in de VS, is samen met Frankrijk en Noorwegen één van de markten waar het storm loopt voor de Porsche-met-stekker.

            Cijfers voor onze markt konden we niet bemachtigen. Maar in het EV-gekke Noorwegen, waar Porsche jaarlijks zo’n 600 auto’s verkoopt, plaatsten reeds 3.000 mensen een bestelling. Allen betaalden ze € 2.000 voor dat recht. Het verhaal wordt nog beter voor Porsche wanneer het oplijst waar die klanten vandaan komen. De meeste mensen die voor het eerst een auto van het bedrijf kopen, zijn afkomstig van de traditionele Duitse luxemerken. Audi op 1, BMW op 2 en Mercedes op 3. Maar, zo zegt Porsche nog, bij de Taycan staat Tesla op 1.

            Een spectaculaire start, staat overigens niet garant voor het succes van een product of strategie op lange termijn. Er waren in het verleden voldoende auto’s die hun carrière startten met spectaculaire verwezenlijkingen om vervolgens weg te deemsteren in de vergetelheid. Het is voor Porsche zaak om de huidige interesse in z’n elektrische auto om te zetten in een vraag op lange termijn. Er hangt heel wat van af, want in Stuttgart heeft men al beslist vanaf 2027 alleen nog elektrische auto’s te maken.

              deze waarheidsgetrouwe schets is voorlopig het enige wat kopers van de full electric porsche te zien kregen na het tekenen van hun aankoopcontract

                Ik vind Christian Koenigsegg toch een toffere pee…

                KOENIGSEGG DIRECT DRIVE

                  auto’s met twee deuren zijn dan meestal ook mooier …

                    ze kunnen me zeggen van die Elon Musk wat ze willen, das gééne gewone die, verdorie wat een mooie bak …:up: :up:

                      New Tesla Roadster has first European showing at Grand Basel

                      Ik vind die precies mooier dan de Taycan…

                            Taycan: nog met nep-uitlaten

                            Het is niet om dat hij elektrisch aangedreven is dat de Taycan niet op de Nürburgring moet worden getest. We raken niet uitgekeken op de berline met zijn 600 pk sterke synchrone elektromotoren met permanente magneet en zijn dikke lithium-ionbatterij.
                            Een grappig detail: hoewel iedereen al weet dat de auto elektrisch aangedreven is, kleeft Porsche toch nog nep-uitlaatpijpen op zijn testprototypes,
                            Porsche belooft voor het model een rijbereik van 500 kilometer en snellaadbeurten aan 800 V in slechts 15 minuten (80 procent).

                                Nadat Porsche ons aan het dromen heeft gebracht met zijn concept Mission E, onthult de constructeur nu de productieversie Taycan voor 2019. Het wordt een zuiver elektrische berline, maar dan met sportwagenprestaties.

                                1. Hij is krachtiger dan een 911 Turbo S

                                Iedereen weet al dat deze Taycan het eerste zuiver elektrische model (uit het moderne tijdperk) van Porsche wordt. Maar dat betekent daarom niet dat hij zich moet tevredenstellen met “middelmatige” prestaties, in tegendeel. Hij wordt namelijk aangedreven door twee synchroonmotoren met permanente magneet die meer dan 600 pk ontwikkelen. Ze zijn identiek aan die uit de 919 Hybrid en geven de Taycan vierwielaandrijving.

                                2. Hij geraakt meer dan 500 kilometer ver

                                Zijn lithium-ionbatterij van ongeveer 90 kWh geeft hem een theoretisch rijbereik van meer dan 500 kilometer. Elk van zijn batterijcellen werkt onder een spanning van 4 Volt zodat hij piekt op 800 Volt, het dubbele van vergelijkbare systemen die vandaag op de markt zijn.

                                3. Hij sprint sneller dan een Audi R8 V10

                                Dankzij dat enorme accupakket en die twee machtige elektromotoren doorbreekt de Taycan de grens van de 100 km/u in minder dan 3,5 seconden. Dat is een tiende vlotter dan een Audi R8 V10. 200 km/u staat na minder dan 12 seconden op de teller. Over de topsnelheid communiceert Porsche echter niet.

                                4. Hij herlaadt op een kwartiertje

                                Zijn elektrische hoogspanningssysteem maakt dat de Taycan 400 kilometer rijbereik kan recupereren in slechts 15 minuten aan een snellader. Het merk uit Stuttgart werkt samen met BMW, Daimler, Ford en Volkswagen aan een netwerk van snellaadstations in Europa.

                                5. Hij is niet fluisterstil

                                De elektromotor van de Taycan is fluisterstil. Maar Porsche zegt dat zijn auto “een geluid” zal produceren om enerzijds voetgangers niet te verrassen en anderzijds “om zich te onderscheiden”. Hoe hij zal klinken, is nog niet bekend. Laat ons echter hopen dat de virtuele klank nauwer aansluit bij de stem van een flat-six dan die van een vrachtwagen…

                                6. Er komt ook een Crossturismo-versie

                                Het moederhuis heeft het zelf bevestigd: de concept Mission E CrossTurismo krijgt ook een productieversie. Dat is een evolutie van de Taycan met een herwerkte ophanging die hem een grotere bodemvrijheid geeft.

                                7. Hij heeft al flink wat kilometers gemalen

                                Elk nieuw model moet door een ontwikkelingsfase en de Taycan wijkt niet van die regel af. Drie prototypes, elk met een waarde van meer dan een miljoen euro, hebben in het westen van Zuid-Afrika zo’n 40.000 kilometer afgelegd in de schroeiende hitte en het stof. Wanneer de Taycan in 2019 op de markt komt, zullen al zijn prototypes samen meer dan een miljoen kilometers verslonden hebben.

                                  het bektnog niet goed, maar Taycan zou de officiele naam worden

                                15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 134)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.