door redactie Autovisie
AMSTERDAM –
Voor wie dik 60 mille voor een nieuwe Porsche te veel van het goede is, volgt nu slecht nieuws. De autobouwer brengt geen model onder de Boxster of de Macan. Ook een crossover of SUV boven de Cayenne staat niet op de agenda.
Dat zegt Bernhard Maier, Porsches Verkoop & Marketingbaas, tegen Automotive News Europe. Hij geeft aan: ”We houden ons altijd aan tien regels wanneer we overwegen om een nieuw product te ontwikkelen of een nieuw segment te betreden. Op basis van die checklist is het heel moeilijk om de sportiefste SUV in een segment bóven dat van de Cayenne te maken. De grotere afmetingen betekenen meer gewicht en minder rijdynamiek. Een kleiner model dan de Boxster/Cayman of Macan zal weer niet aan andere eisen voldoen.” Maier geeft aan dat de Boxster en Macan de instapmodellen van Porsche blijven.”
Toekomst
Porsche is continu aan het kijken hoe het merk het leveringsprogramma kan verbreden en verdiepen. Zo komen van de Cayman en Boxster over enkele maanden een GTS-uitvoering, zou de fabrikant een pemanent model boven de 911 overwegen en wordt naar een Panamera Cabriolet gekeken.
Maker
Discussie
15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 173)
Hoewel de carrière van de 944 met het oorspronkelijke model en de 944 S2 al zowat de hele jaren 80 omspande, was Porsche druk bezig met een nieuwe update: de 944 S3. Onderhuids broedden de ingenieurs in Zuffenhausen op enkele ingrijpende wijzigingen, zodat de marketing boys het wijzer achtten om de 944 S3 maar meteen om te dopen tot een nieuw model: de 968. Zo gaf Porsche opnieuw een plaats aan de drieliter viercilinder uit de 944 S2, maar niet zonder hem eerst goed onder handen te hebben genomen. Opvallende Porsche-primeur: VarioCam, dat de timing van de inlaatklep aanpast door de inlaatnokkenas te verstellen. Resultaat: een zachtere vrijloop, meer koppel in lagere toerentallen en meer power in hogere. Andere primeur – maar deze keer alleen voor de Porsches met de motor voorin én op de optielijst – was de Tiptronicautomaat. Standaard kreeg de 968 een manuele zesbak. De vernieuwde drieliter produceerde 240 pk en 305 Nm, en schreef een sprint tot 100 in 6,5 seconden en een topsnelheid van 255 kilometer per uur in de statistieken.
Voor het design had Zuffenhausen ook nog het een en ander up their sleeve. Harm Lagaay, de noorderbuur die de 924 uit z’n pen schudde, mat de 968 – waarvan de basislijnen al uit 1975 stamden – vooral rond de lichtblokken een 928-jasje aan. Tegelijk kreeg de 968 ook enkele styling cues mee van wat Porsche drie jaar later over de 993 zou uitgieten, zoals de koplampen – die op de 993 in iets gewijzigde vorm zouden terugkeren – en de teardrop-spiegels. Vanaf het begin van zijn carrière was de 968 ook beschikbaar als cabriolet.
De pers onthaalde de 968 in 1992 net zoals z’n voorgangers algemeen genomen positief. De gewichtsverdeling zat nog steeds bijzonder snor, het bochtengedrag zette nog een stap vooruit – of opzij – en de zesbak duwde de sprintcijfers en het verbruik de goeie kant op. Rots in de branding Autocar was bijvoorbeeld bijzonder lovend over z’n weggedrag, maar vond de 968 begin jaren 90 niet meer zó bijzonder.
Kritiek gehoord, zo leek, en Porsche pakte in 1993 uit met de 968 Club Sport. Zoals Ken haast vier jaar terug schreef: “Die deed het zonder achterbank, elektrische vensters en spiegels, geluidsisolatie, motorafdekking, airbagstuur, koplampsproeiers en airco. Gecombineerd met de lichte glasvezelkuipen leverde dat een gewichtbesparing van 50 kilo op (en zelfs 100kg ten opzichte van rijkelijk uitgeruste exemplaren) wat de pk-gewichtsverhouding prompt van lauw naar heet katapulteerde”. In rechte lijn schoot de CS niet veel sneller uit de startblokken dan de gewone 968, maar in de bochten maakte hij een wereld van verschil – zeker met het optionele differentieel en de aangepaste vering en remmen. Nog een kleine sprong zijwaarts: Porsche UK pakte in 1994 en 1995 uit met de 968 Sport, essentially een Club Sport met iets meer luxe. Voor de volledigheid van ons overzicht, right?
Nog exclusiever dan de 1.538 stuks die Porsche van de CS maakte, was de 968 Turbo S. Voor je de zoekertjes afspeurt op zoek naar een betaalbaar exemplaar van deze 305 pk en 500 Nm sterke steroïdenbom: er zijn er maar 14 van gebouwd, om te beantwoorden aan de homologatie-eisen van de autosport. Basis voor de Turbo S: een 968 CS, met een gewicht dat een fractie lager ligt (20 kg), sperdifferentieel, aangepaste ophanging en stroomlijn en versterkte koppeling. Chrono’s: 0-100 in 4,7 seconden en een topsnelheid van 285 kilometer per uur. En het kan nóg gelimiteerder: de 968 Turbo RS, die in een ADAC GT Cup-versie 337 pk ontwikkelde en in een Le Mans GT-versie 350 pk, was beperkt tot… 4 stuks.
een Flat 6 van 4.0 liter met 500 pk en koppel van 460 nm. – maximum 8 800 rpm. – PDK met 7 versn – elektronisch différentiel – PASM en PSM – Rear Axle Steering – central lock velgen – wielbasis achter 36 mm breder dan de gewone GT3 … te bewonderen op het salon van Genève vanaf 5/3/15 !
In 1963, the Porsche 901 made its world debut at the Frankfurt Motor Show. If you haven’t heard of it, that’s because Peugeot practically shut down the 901 project before it even started. But the Germans decided to simply replace the 0 with a 1, and thus an icon was born.
But what if they had kept the 901 nameplate around for future use? I don’t know, say, here and now in 2015? That’s what designer Ege Arguden envisioned with his throwback Porsche 901 concept.
Like the modern 911, the 901 concept bears many similar angles. A very Porsche-esque front end being the mainstay. But when you work your way back on the car, things start to get very interesting. And very sexy.
The long-slung rear is a nod to the original design. And the aggressive profile, Arguden says, is a look at what could become of the 911— implying that Porsche would ever change the design of its most iconic car this radically.
It won’t be built, but if the 911 looks like this in the future, I won’t even be mad.
Porsche’s hottest Boxster at present is the 330-horsepower GTS but soon we could see the German automaker introduce an even more potent version packing many of the upgrades developed for a track-focused Cayman GT4 also in the works. A new Boxster prototype has been spotted undergoing cold-weather testing and it’s wearing the same aggressive front bumper found on prototypes for the Cayman GT4. It also features an additional intake at the leading edge of the hood and at the rear a large wing spoiler can be seen.
In addition to these external mods, we should see beefier mechanicals installed. Expect power to come from the 3.4-liter flat-six fitted to the Boxster GTS but with output dialed to around 380 hp. Upgraded wheels, brakes, tires and suspension should all be part of the package too, along with some weight-saving mods like a stripped cabin and carbon fiber components. A six-speed manual should be the standard transmission, with Porsche’s seven-speed PDK dual-clutch unit offered as an option.
We’re not expecting this hardcore Boxster to carry GT4 badging; instead, we’re likely to see Porsche dig up a name from its past, such as RS Spyder. The last Boxster to be called an RS Spyder was 2007’s Boxster RS 60 Spyder, which celebrated the 718 RS 60 Spyder race car of the 1960s.
Look for the new Boxster variant, whatever it’s called, to be revealed towards the end of the year. Sales should commence in the first half of 2016 and pricing will almost certainly exceed the $74,495 starting price of the Boxster GTS. We think a figure closer to $100k is likely.
The launch of the new Boxster variant and its Cayman GT4 sibling will mark the last hurrah for the current Boxster and Cayman before they undergo their mid-cycle facelift sometime next year. We hear that the updated cars may come exclusively with four-cylinder power. In fact, Boxster and Cayman prototypes with four-cylinder engines have already been spotted at the ‘Ring.