door redactie Autovisie
AMSTERDAM –
Voor wie dik 60 mille voor een nieuwe Porsche te veel van het goede is, volgt nu slecht nieuws. De autobouwer brengt geen model onder de Boxster of de Macan. Ook een crossover of SUV boven de Cayenne staat niet op de agenda.
Dat zegt Bernhard Maier, Porsches Verkoop & Marketingbaas, tegen Automotive News Europe. Hij geeft aan: ”We houden ons altijd aan tien regels wanneer we overwegen om een nieuw product te ontwikkelen of een nieuw segment te betreden. Op basis van die checklist is het heel moeilijk om de sportiefste SUV in een segment bóven dat van de Cayenne te maken. De grotere afmetingen betekenen meer gewicht en minder rijdynamiek. Een kleiner model dan de Boxster/Cayman of Macan zal weer niet aan andere eisen voldoen.” Maier geeft aan dat de Boxster en Macan de instapmodellen van Porsche blijven.”
Toekomst
Porsche is continu aan het kijken hoe het merk het leveringsprogramma kan verbreden en verdiepen. Zo komen van de Cayman en Boxster over enkele maanden een GTS-uitvoering, zou de fabrikant een pemanent model boven de 911 overwegen en wordt naar een Panamera Cabriolet gekeken.
Maker
Discussie
15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 173)
The Porsche 911 is reportedly the most successful racing car ever with over 20,000 victories, both on track and off. In order to help demonstrate just how capable the East African Safari Rally car is, one of Porsches most notable racers, Porsche has released the following video looking back at the incredible history of the vehicle.
The 911 originally raced as a works competitor in 1965 at the Paris-Dakar rally with another key rally the car competed in being the East African Safari rally in 1978 and that exact example is showcased beautifully here. At the time, the East African Safari rally was the world’s most gruelling event of its kind and for several hours, the specially-equipped Porsche 911 racer was leading.
However, it ended up finishing in 2nd after hitting a large rock while cross a river which damaged the rear suspension. Despite not taking victory at the event, this car remains a true motorsport icon from Porsche.
Op het Autosalon van Genève in ’69 stelde Porsche de 917 voor, een racewagen die zou uitgroeien tot één van de snelste en meest succesvolle modellen uit de geschiedenis.
Porsche 917 zegevierde in 9 op 10 races (1969-1973)
Porsche zette het licht voor ‘Project 917′ op groen in juni 1968, nadat de internationale automobielfederatie FIA een klasse van ‘gehomologeerde sportwagens’ met een cilinderinhoud van maximum vijf liter en een minimumgewicht van 800kg had aangekondigd. Onder leiding van Ferdinand Piëch werden tegen april 1969 de vereiste 25 stuks van dit nieuwe type racewagen gebouwd, zodat de 917 nog in hetzelfde jaar zijn racecarrière kon aanvatten. Nadat hij in zijn eerste drie races was uitgevallen wegens technische problemen, begon de 917 in augustus 1969 aan zijn succesverhaal in de 1000-kilometerrace op de Österreichring, met een overwinning van Jo Siffert en Kurt Ahrens. De motor van de 917 was al even opmerkelijk als de verschillende koetswerkvarianten: achter de piloot huisde een luchtgekoelde twaalfcilindermotor met liggende cilinders, een zogenaamde 180° V-motor. Uit een cilinderinhoud van aanvankelijk 4,5 liter puurde hij 520pk. Het buizenframe was vervaardigd uit aluminium, het koetswerk uit glasvezelversterkte kunststof. Om de racewagen te kunnen inzetten op diverse circuits, ontwikkelden de Porsche-ingenieurs verschillende koetswerkvarianten. De zogenaamde ‘Kurzheck’ was bedoeld voor bochtenrijke circuits, waar veel downforce vereist is om hoge bochtensnelheden te kunnen halen. De ‘Langheck’-variant was bestemd voor snelle circuits en een hoge topsnelheid. Daarnaast was er ook nog de open 917 Spyder, die aantrad in de CanAm- of Interserie-races.
In het seizoen 1970 behaalde Porsche met de 917 en 908/03 negen van de tien zeges en won daarmee op overtuigende wijze het merkenwereldkampioenschap. De zegereeks begon in Daytona en werd voortgezet in Brands Hatch, Monza, Spa, op de Nürburgring, in de Targa Florio, in Le Mans, op Watkins Glen en op de Österreichring. Hoogtepunt van het seizoen was echter de door Porsche lang geambieerde overwinning in de 24 Uren van Le Mans, die Hans Herrmann en Richard Attwood op 14 juni 1970 naar Zuffenhausen brachten. Met hun 917 Kurzheck in de rood-witte kleuren van Porsche Salzburg met startnummer 23 trotseerden ze niet alleen met succes de concurrentie maar ook zware regenval.
Net als het jaar voordien werd ook het seizoen 1971 gedomineerd door de 917, zodat de wereldtitel bij de merken opnieuw naar Porsche ging, met acht zeges op tien. Opnieuw won een Porsche 917 de 24 Uren van Le Mans – deze keer met Gijs van Lennep en Dr. Helmut Marko aan het stuur, die met een gemiddelde snelheid van 222km/u en een afstand van 5.335 kilometer een wereldrecord vestigden dat tot op vandaag stand houdt. Bijzonder aan hun 917 Kurzheck met ‘haaienvinnen’ was het buizenframe van magnesium. In 1971 vestigde een 917 Langheck coupé een nieuw record: op het rechte stuk van Hunaudières werd de bolide met startnummer 21 afgeklokt met een topsnelheid van 387km/u. Een andere Le Mans-deelnemer verwierf eveneens faam: de Porsche 917/20 was een mix van de Kurzheck en Langheck en viel op door zijn breedte. Hoewel deze roze gelakte racewagen, bijgenaamd ‘Pink Pig’, halverwege de race uitviel, maakte zijn opvallende kleur hem tot één van de beroemdste Porsches aller tijden.
Toen het Europese FIA-reglement voor vijfliter-sportwagens aan het eind van het seizoen 1971 werd opgeheven, besloot Porsche deel te nemen aan de Canadian American Challenge Cup (CanAm). In juni 1972 trad het private Penske-raceteam voor het eerst in de autosportgeschiedenis aan met een drukgevoede Porsche 917/10 Spyder. Met een vermogen tot 1.000 pk domineerde de Porsche Spyder de competitie en bezorgde hij Porsche de CanAm-wereldtitel met overwinningen in Road Atlanta, Mid Ohio, Elkhart Lake, Laguna Seca en Riverside. Het jaar daarop werd een 1.200pk sterke 917/30 Spyder ingezet. De superioriteit van deze door Mark Donohue bestuurde bolide was zo overweldigend dat het reglement van de CanAm-competitie werd aangepast om de 917/30 uit te sluiten van deelname aan het seizoen 1974.
Porsche bouwde in totaal 65 stuks van de legendarische 917: 44 sportwagens als Kurzheck en Langheck coupé, 2 PA Spyders en 19 sportwagens als CanAm en Interserie Spyder met een tot 1.400pk sterke turbomotor. Zeven van de belangrijkste 917-exemplaren – waaronder de Le Mans-winnaar van 1970 en 1971 en de 917/30 Spyder – staan tegenwoordig in het nieuwe Porsche-museum in Stuttgart-Zuffenhausen.
Porsche bouwt het leveringsprogramma van de huidige Panamera af
In Stuttgart is men gestart met het afbouwen van het leveringsprogramma van de huidige Panamera. Met het oog op de nieuwe generatie die eind 2016 op de markt komt, is de productie van de Panamera Diesel al beëindigd.
Viercilinder:
De tweede generatie Panamera komt volgend jaar op de markt en krijgt verschillende V6- en V8-motoren. Ook een plug-in hybride staat op het programma. Ten opzichte van de huidige Panamera S E-Hybrid wordt het accupakket in de nieuwe versie een stuk lichter en compacter. De prestaties nemen toe. Porsche overweegt om ook de nieuwe viercilinder boxermotor in de Panamera te lepelen. Mogelijk krijgen alleen Aziatische landen deze motorisering.
Om gehoor te geven aan de wens van Chinezen om meer binnenruimte, wordt de Panamera groter dan nu. Het gewicht neemt ondanks die groeispurt met zo’n honderd kilogram af.
Hybrid:
Volgens insiders gaat de Panamera S E-Hybrid binnenkort ook uit productie, maar volgens de Nederlandse woordvoerder is daar nog geen sprake van. Voorlopig staat de plug-in hybride dus nog in de prijslijsten.
The “formula” racing regulations of the 1960s call for racing cars with exposed wheels. Porsche develops a compliant single-seater. It is based on the successful 718 RSK, but has a longer wheelbase in order to accommodate larger fuel tanks, as well as a steering wheel in the center of cockpit.
In 1960, this successful 718 /2 wins the unofficial Formula 2 Manufacturers World Championship “Coupe des Constructeurs” and performs so well by 1961 that is is successfully used in Formula 1 races.