Moeilijk sturen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Moeilijk sturen

  • Maker
    Discussie
  • Forummers

    Bij deze had ik graag jullie advies over het volgende:

    Ik heb mijn wagen laten uitlijnen. Doordat het uitlijnen niet ging vooraan (spoor) heb ik het stuurstangetje aan de rechterkant laten vervangen.

    Sinds ze dat gedaan hebben, echter, stuurt de wagen moeilijk(er) naar links dan naar rechts. De uitlijning zou ok zijn, al moet wel gezegd dat wanneer ik een beetje snelheid heb de wagen naar beide kanten moeilijk stuurt en dat doet mij vermoeden dat de neanderthaler die de uitlijning deed teveel ‘toe-in’ heeft gegeven.

    Graag jullie input over hoe ik dit kan oplossen.

    Thx!

    Tim

    ps: het sturen ging prima VOOR de ingreep

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • alweer wat bygeleerd 🙂
      merci 😉

        Wel, uitwegen moet je zo bekijken:

        Net zoals een stoel heeft een wagen 4 steunpunten. Als één van de poten van je stoel langer is dan de rest zal die 1 meer gewicht op zich nemen en 2 de balans van de stoel verstoren. Ook wordt een groter deel van het gewicht naar de poot die diagonaal staat tov onze langere poot getransfereerd.

        Bij auto’s geeft dit bv ander bochtengedrag links vs rechts en, als de gewichten op de voorwielen te sterk verschillen, zal het minst belaste eerst blokkeren bij een krachtig remmanoeuvre, met alle gevolgen van dien.

        Zoals eerder al aangegeven kan de druk bij een met torsies afgeveerde wagen zeer grote verschillen vertonen door slechte configuratie. Dit is minder het geval bij spiraalveren, tenzij je verstelbare hebt.

        Anoniem

          Uitwegen doet men met auto’s met torsie veringen.
          Zo kan men controleren of beide veren even strak zijn voorgespannen.
          Bij auto’s met spiraal veren kan je de veren zelf laten testen, dan moet je ze wel eerst demonteren denk ik.

            hoe gebeurd dat uitwegen dan eigelijk?
            is het zo een verschil?
            mijn 944 zou ook is goed mogen worden uitgelijnd en eventueel uitwegen als dit een meerwaarde geeft.

            Wim

              Ben er even goed content mee. 😉

                Correctie: 8 punten voor Wim. Het ding stond 180 graden verkeerd en das een halve slag, nietwaar ❓ 😉

                  dingdingding! 10 punten voor Wim!

                  😉

                  Inderdaad. De rubber is er daardoor trouwens uitgeperst dus heb ik het stuk moeten vervangen.

                  In elk geval, na mijn uitweegexperiment (met caravanweegschalen) en uitlijning door een niet-neanderthaler (Jef bij Donckers op de Bischoppenhoflaan in Deurne) rijdt het ding als op rails!

                  Net 1800 km gedaan (Frankrijk en terug) en twas gewoonweg zalig bollen.

                    Ik volg Wim 🙂

                    denk dat deze ‘gok’ een zeer goede kans hebber is 🙂

                    Wim

                      Laat mij raden. 😉

                      De vork een kwartslag verkeerd om, zodat deze tegen wringt op het rubber. 💡

                        Khebbet gevonden !

                        En ik zal de oplossing posten zodra ik terug ben van verlof, zodat mensen die ook een primaat aan hun 911 laten sleutelen weten hoe ze t moeten oplossen achteraf. 😉

                          Het probleem is dat ie het bij stilstand ook heeft :(.

                          De rechterkant van de besturing lijkt niet correct gealigneerd en wringt daardoor.

                          De uitlijning is uiteraard ook slecht gedaan, dat staat buiten kijf 🙂

                          Anoniem

                            Naar mijn gevoel ook slecht uitgelijnd.
                            Terug opnieuw laten doen bij iemand die weet hoe het moet.

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.