Motor 2.7 draadstangen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Motor 2.7 draadstangen

• Maker
    Discussie
  • Heeft er iemand ervaring met de revisie van een 2.7 ?
    Ik ben een 2.7 van 1977 aant reviseren en heb hiervoor een setje nieuwe pistons en cilinders gekocht.
    (de oude waren gekrast en buiten toll.)
    Nu heb ik veel gelezen over de slechte magnesium blokken en uitgetrokken headstuds.
    En nu lijkt het me een groter risico omdat mn compressie (en dus kracht op de headstuds) met die nieuwe cilinders en pistons waarschijnlijk hoog gaat zijn (lees optimaal)
    Heb ook vernomen dat mn blok waarvan de nr eindigt op 7R één van de betere zou zijn.
    klinkt wel raar : de beste van de slechtste.
    Deze (headstuds) heb ik daarom laten zitten in het blok zodat de kans op beschadiging van de schroefdraad het kleinst is.
    Nu is mn vraag doe ik er niet beter aan om deze eruit te halen en van die “timeserts” te plaatsen of blijft het een risico.
    Ik weet namelijk ook niet of deze nog deftig vastzitten en er mss al een beetje uitgetrokken zijn.
    Dit kan ik pas weten wanneer ik ze begin aan te trekken op moment.
    Het zou zonde zijn om zoveel tijd ( en geld) in de motor te steken en na 100 km “van jan” te hebben.

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Wim

We hebben ooit bij een 2.7 hier van het forum verstevigde draadeindes geplaatst, en bij 2 was de draad in het blok beschadigd, en die hebben we opnieuw geboord en verstevigd met time serts.
      De andere bouten hebben we gewoon vast gezet met locktide in het blok, en blok na 5 jaar is nog steeds in gezonde staat.

Door een time sert in het zwakke blok (volgens jou) te plaatsen verleg je z.g probleem een paar mm. 💡 😉

0

Het is niet zo zeer dat ik wil besparen op de aankoop van nieuwe bouten maar ik vrees dat bij het uitdraaien van de oude en indraaien van de nieuwe ik de inwendige draad zal beschadigen en dit in de eertse plaats niet zal merken en dan heb je achteraf nog ” van jan “.
        Dus is mn vraag kan je die oude ( lees zwakke) behuizing niet beter ineens versterken door time serts of iets dergelijks.

mvg

0

Dank je Wim,

Ik zal het er met Philip eens over hebben. Als we dan toch de revisie doen, kunnen we misschien maar beter de verstevigde pakken he… dat verschil is te minimaal om dat nu niet te doen. Dank je voor de snelle info !

groetjes

Frank

0
          Wim

[quote=”fdwinter” post=224906]
            Een vraagje echter, ik heb een 3,2 blok en blijkbaar zijn er betere kopbouten op de markt zoals voor de 993 en die voor de GT3 maar die kosten een pakje meer (ongeveer 15 Euro per bout x 24 + BTW) is toch een extra kost.
            [/quote]

Dat zijn nog niet de extra sterke maar verstevigde.
            Origineel: € 8.95 p/st
            Verstevigd: € 14.95

De echte goede waar jij over praat zijn deze:

Cilinderkopbout voor Porsche 964 en 993.
            Bouwjaar: 1989-1998.
            OEM nummer: 99310117051 en 99310117053
            Prijs per stuk € 41,00
            24 stuks nodig per motor.

0

Oei Frank, dat is pech hebben 🙁
              Heb je geen verhaal tegen de verkoper ?
              Gebroken draadeinden zijn toch makkelijk vast te stellen . Even de onderste klepdeksels eraf :what:

0

Ik snap niet dat je daar uberhaupt op zou willen besparen, maar anderzijds verschiet ik er niet meer van, de helft van het forum wil een porsche maar deftig onderhoud of zelfs maar inschrijven is er al te veel aan :bounce:

0

Heb net slecht nieuws gekregen…heb eenzelfde probleem, 3 kopbouten afgebroken… zal dus revisie worden.
                  Een vraagje echter, ik heb een 3,2 blok en blijkbaar zijn er betere kopbouten op de markt zoals voor de 993 en die voor de GT3 maar die kosten een pakje meer (ongeveer 15 Euro per bout x 24 + BTW) is toch een extra kost.
                  Wat zijn jullie ervaringen hier?

grtz

Frank

0

Hallo, het probleem met de tapeinden heb ik ook gehad met mijn Porsche 2.7 L, Ik heb er allemaal helicols in gezet, dit werkt goed, met een beetje loctite, niet te diep er in draaien, de Carterwand is namelijk daar erg dun omdat dat blok is op geboord van een 2.4 L naar een 2.7 L wat ten koste is gegaan van de wanddikte, dus met beleid monteren, en de diepte meten voor je het tapeind er in draaid !
                    Cucces
                    Ad Coertjens

0
                    Wim

Draadeindes (deliver/kopbouten) zou ik sowieso vervangen, en de nieuwere nemen want risico kun je niet lopen.
                      Maar time serts moet je alleen steken als de draad kapot is, anders gewoon nieuwe draadeindes plaatsen met locktide erbij.

Denk dt je dit bedoeld.

0

Om je te helpen met je beslissing .
                        Tijdens de revisie van mijn 3.2 ook de optie genomen om ze te laten zitten .
                        Na de eerste 1000km de kleppen regelen en bingo twee stuks afgebroken . :bounce:
                        Gezien de tijd en € dat je betaald voor het dubbel werk zou ik toch zeggen , vervangen en niet twijfelen .

0

Informeer eens bij Van Beurden, die kunnen je zeker verder helpen, ook met raad
                          Glen is zeer bekend met de 2.7 blokken

0
                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.