motor is een beetje ziekjes, HELP

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 motor is een beetje ziekjes, HELP

  • Maker
    Discussie

  • Dax Janssens
    Deelnemer

      Beste medeforumers,

      Ik ben nu al geruime tijd naar een vervelend probleem met de motor van mn 993 aan het zoeken.
      Het probleem is dat af en toe in de opwarmfase van de motor deze redelijk vierkant draait, serieus underpowered en denkelijk niet op alle cilinders.
      Bij koudstart geen probleem, als de motor volledig warm is ook geen probleem alleen daar tussen in draait hij af en toe vierkant maar dus ook niet altijd.
      Onlangs nieuwe bougiekabels en bougies laten installeren en nu heeft hij het bijkomend probleem dat hij ook nog eens stevig knalt als hij vierkant draait, klinkt als backfire in de uitlaat, zowel op ralentie als bij gas geven. Telkens wel maar max voor een paar minuten en niet als hij ijskoud is en ook, niet bij opgewarmde motor, enkel knallen bij opwarmfase en soms ook niet dan draait hij perfect van koud naar warm.
      Wat is er reeds allemaal vervangen.
      Bougiekabels en bougies.
      Eindtrap onder bestuurderszetel die bobines aanstuurt.
      Beide verdelerkappen.
      Riempje dat 2de verdeler aanstuurt.
      Benzinefilter.
      6 injectors vervangen (2de hands)
      Massakabel van batterij (was nog een gevlochten kabel)
      Ondertussen al ettelijke benzinetanks er door gereden dus slechte benzine onwaarschijnlijk
      Massacontactjes in motorruimte proper gemaakt.

      Ben nu een beetje ten einde raad. Vooral omdat het probleem zich maar af en toe voordoet dus doelgericht zoeken wordt moeilijk.
      Gooi alle suggesties dus maar in het topic en we blijven proberen dan.

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 93)
      • Eindelijk goed nieuws :applaus:

        MAAR toch spijtig dat er zoveel nieuwe onderdelen zijn gestoken voor uiteindelijk een simpel probleem :think:
        Voor mij nog maar eens het bewijs dat er velen het woordje SPECIALIST ten onrechte gebruiken :bounce:

          Dax,

          Hmm, de 993 heeft 2 bougies per cylinder natuurlijk :bounce:
          Er zal dus waarschijnlijk geen pure benzine langs de zuigerwanden het carter ingelopen zijn. Benzineverontreiniging van de motorolie zal dus wel meevallen.

            Dag Dax,

            Bravo met je doorzetting….ik had het al opgegeven denk ik….in ieder geval kan je nu met een gerust hart aan de paasrit beginnen

              @Dirk I : Had ik nog niet aan gedacht. De motor heeft natuurlijk niet heel veel gedraaid, enkele testritjes maar. Het primaire circuit heeft natuurlijk wel gewerkt dus ontsteking was er wel maar het mengsel werd niet altijd volledig verbrand, vandaar het geknal in de uitlaat natuurlijk. Denk je dat het dan ook nodig is? Vorige oliewissel is namelijk hooguit maar 3000km geleden.


              @Rodondo
              : Zo geavanceerd is die uitlezing op een 993 van 94 nog niet. Is enkel maar OBD1 welke vrij beperkt is. Vanaf ’96 hebben ze OBD2 en die had dat waarschijnlijk wel aangegeven (allee dat denk ik toch)


              @Rudolf
              : Zeker vraagtekens…..ik heb dan ook eens duidelijk gezegd wat ik denk van zijn mekanieker :what: :loser:

                goed dat je het hebt gevonden en opgelost.
                maar die specialist , alles dubbel gecheckt, heb ik toch vraagtekens bij !!

                Rudi.

                  Happy end ! :up: Het verbaast me wel dat een foute ontstekingsvolgorde niet opgemerkt werd tijdens het uitlezen ….. Raar niet ?

                    [quote=”Daxmanian” post=164378]De kabel voor cilinder 3 ging naar 1 en die van 1 naar 3. Nog effe zeker opgezocht op het net of ik wel juist was en jawel hoor, kabels zaten verkeerd.
                    [/quote]
                    Proficiat dat je het gevonden hebt. Doet me denken aan IT problemen, genre “ik kan niet meer printen, ik kan niet meer op ‘t netwerk, ….”
                    Gegarandeerd zit bij deze problemen veelal een kabel niet meer op zijn plaats.
                    En nu genieten van :drink:

                      @ Dax, TIP: Ik weet natuurlijk niet hoelang de motor gedraaid heeft met die verwisselde bougiekabels maar de kans is groot dat er behoorlijk wat onverbrande benzine in de olie terechtgekomen is.
                      Ik zou die dus preventief vervangen met filter :salut:

                        :applaus: :applaus: :applaus:

                        Alsof ze een zak cement van je rug af hebben gehaald nu zekers … :respekt:

                          Niet te geloven dat dit kan gebeuren :loser: Goed dat je dit gevonden hebt :up:

                            Zie je dat ‘t iets stoms ging zijn? :bounce: Altijd als ‘t niet makkelijk te vinden is!
                            Congrats!! :up:

                              superblij voor je, weer een levensles rijker, wat je zelf doet… :relaxman:

                                Goed nieuws!
                                En nu :driver:

                                  Dax, zie je wel: de aanhouder wint altijd :relaxman:
                                  Ik ben echt blij voor je dat het probleem gevonden is.
                                  En ja, dat gevoel ken ik; een zekere fierheid als je het uiteindelijk zelf gefikst hebt.
                                  Proficiat :first:
                                  PS: als straf voor die “specialist” : te voet heen en terug naar Zuffenhausen :happy:

                                    :applaus: ben blij dat het opgelost is voor je. 6x :drink: 😆

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 93)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.