motor is een beetje ziekjes, HELP

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 motor is een beetje ziekjes, HELP

  • Maker
    Discussie

  • Dax Janssens
    Deelnemer

      Beste medeforumers,

      Ik ben nu al geruime tijd naar een vervelend probleem met de motor van mn 993 aan het zoeken.
      Het probleem is dat af en toe in de opwarmfase van de motor deze redelijk vierkant draait, serieus underpowered en denkelijk niet op alle cilinders.
      Bij koudstart geen probleem, als de motor volledig warm is ook geen probleem alleen daar tussen in draait hij af en toe vierkant maar dus ook niet altijd.
      Onlangs nieuwe bougiekabels en bougies laten installeren en nu heeft hij het bijkomend probleem dat hij ook nog eens stevig knalt als hij vierkant draait, klinkt als backfire in de uitlaat, zowel op ralentie als bij gas geven. Telkens wel maar max voor een paar minuten en niet als hij ijskoud is en ook, niet bij opgewarmde motor, enkel knallen bij opwarmfase en soms ook niet dan draait hij perfect van koud naar warm.
      Wat is er reeds allemaal vervangen.
      Bougiekabels en bougies.
      Eindtrap onder bestuurderszetel die bobines aanstuurt.
      Beide verdelerkappen.
      Riempje dat 2de verdeler aanstuurt.
      Benzinefilter.
      6 injectors vervangen (2de hands)
      Massakabel van batterij (was nog een gevlochten kabel)
      Ondertussen al ettelijke benzinetanks er door gereden dus slechte benzine onwaarschijnlijk
      Massacontactjes in motorruimte proper gemaakt.

      Ben nu een beetje ten einde raad. Vooral omdat het probleem zich maar af en toe voordoet dus doelgericht zoeken wordt moeilijk.
      Gooi alle suggesties dus maar in het topic en we blijven proberen dan.

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 93)
      • Gefeliciteerd!!!

        en dan nu/…………………….

        een pint :drink:

          @Triumph1 : Ik had hem zelf al uitgelezen toen ik een Durametric voor een weekend mocht gebruiken, geen fouten.

          Driewerf HOERA!!!!!!

          PROBLEEM GEVONDEN!!

          Deze middag nog eens stevig gebrainstormt en de bougiekabels nagekeken. Ik bleef maar denken als de motor enkel op het secundaire circuit draait knalt hij direct van bij de start dus moet het ergens daar zitten.
          Wagen opgekrikt vanachter, wielen eraf en bodemplaat verwijderd. Eerst cilinder 3 tot 6 nagekeken aan passagierskant en daar bleek alles correct te zitten.
          Daarna andere kant bekeken en waar viel mijn oog op? De kabel voor cilinder 3 ging naar 1 en die van 1 naar 3. Nog effe zeker opgezocht op het net of ik wel juist was en jawel hoor, kabels zaten verkeerd.
          Kabels juist gestoken, wagen gestart op enkel secundair circuit en eindelijk normaal geluid zonder luide knallen.
          Daarna testrit gemaakt en het probleem is van de baan. Rijdt super soepel nu.

          Dan boos telefoontje gedaan naar de eigenaar van de zaak waar hij binnen geweest is om de bougiekabels en bougies te vervangen. Tis ni omdat hij een persoonlijke vriend van mij is dat hij daar mee zou wegkomen. Hij kan er persoonlijk natuurlijk niets aan doen maar hij mag de mekanieker die aan mijn wagen gewerkt heeft toch eens stevig aan zijn oren trekken om zulke fout te maken. Eens te meer omdat we herhaaldelijk hebben gevraagd dat de kabels zeker juist staken en hij bleef beweren dat alles gedubbel checked was.
          Nu zijn er wegens slordig werk redelijk wat extra kosten gemaakt maar ik ben al met de eigenaar van de zaak wat overeengekomen om het te regelen.

          Voila, de uitleg is gegeven. Het was dus een simpel probleem dat groot geworden is omdat ik ben voort gegaan op wat de mekanieker mij vertelde en het niet zelf gechecked had.

          Nog is allemaal bedankt voor de tips en de steun en ben toch fier op mezelf dat ik het gevonden heb :up:

            Even laten uitlezen bij VB kost 30 euro,zal als porsche rijder toch wel kunnen zeker?

              Ik snap absoluut de redenering van de heren en ik geef ze ook geen ongelijk maar….

              De wagen heeft 2 weken bij een Porsche specialist gestaan en er is het nodige aan gezocht en vervangen en het resultaat is tot op heden noppes.
              Als het een veel voorkomend probleem had geweest had het nu al opgelost moeten zijn.
              Nu dit zegt natuurlijk niets want de ene “specialist” is de andere niet en als ik het echt niet vind zal ik mijn heil wel ergens anders zoeken.
              Ik ga, als ik er terug wat zin in heb, alle bedrading van de motor en ontsteking eens nakijken alsook alle aansluitingen mbt de luchttoevoer van de wagen. Mijn eigen werkuren zijn gratis en zo leer ik weer wat bij. Als de wanhoop toch te groot wordt steek ik hem wel ergens binnen maar dan bij een mechanieker die zeker ervaring heeft met de luchtkoelertjes en die door de meesten aangeraden zal worden.

              Voorlopig zoek ik zelf nog wel eventjes verder tegen alle goede raad in.
              Toch bedankt hé mannen :up:

              Wim

                Even off topic maar wel (schokken/inhouden)

                Ik heb deze (BMW 330D) nu 2 weken en viel mij op dat hij de laatste week het moment hij warm werd bij constant rijden of lagere toeren wat bokte.
                Nu kan ik zelf met Timo gaan zoeken, maar in al deze moderne troep zit mij teveel electronica, dus naar de BMW garage gebracht.
                En wat bleek, ik zat met een klein scheurtje in slang door te strak aandraaien, en waarschijnlijk bij laatste nazicht gebeurd, want gaf op de computer aan dat het een storing was in het circuit van de lucht weger wat net voor luchtfilter zit.
                Dus bij warme motor een verkeerd diesel lucht mengsel door scheurtje.
                Schokken is nu weg en gaat weer lekker soepeltjes, en meevallende kosten van 1,5 werk uur en stukje slang.

                Dus snap de beredenering van de heren hierboven.

                  [quote=”Bert V.” post=164324]OF een goede specialist opzoeken :popcorn:
                  Gaat op het einde van de rit minder kosten dan onderelen vervangen waar eigenlijk niets aan is :think:

                  Ps: op een 30 tal kilometer van je deur zit Van Beurden[/quote]

                  Dit statement gaat de richting uit van onze mening over dit onderwerp.

                  :coolness: :engeltje: :coolness:

                    OF een goede specialist opzoeken :popcorn:
                    Gaat op het einde van de rit minder kosten dan onderdelen vervangen waar eigenlijk niets aan is :think:

                    Ps: op een 30 tal kilometer van je deur zit Van Beurden

                      Merci voor het medeleven hé mannen :up:

                      Ik ga het allemaal efkes laten staan en laten bezinken zodat ik daarna met hernieuwde moed er terug aan kan beginnen.
                      En anders geef ik de plaats wel waar ik em in de vaart dump :mrgreen:

                      Ik hou jullie wel op de hoogte als er vorderingen zijn.

                        ik zou eens zodra hij de kuren weer heeft de motorruimte met draaiende motor bekijken in de pikkedonker want denk dat er ergens een vonk overspringt zodra hij warm is.
                        we denken en zoeken verder mee.
                        ook eens op de site van http://www.problemcar.nl/ lezen of er niet over hetzelfde probleem is gesproken.
                        en niet opgeven :drink:

                          niet opgeven, de aanhouder wint !
                          nu je al zo veel vervangen hebt, en getest, kan de ontdekking van de fout niet veraf meer zijn !

                          Rudi.

                            Dax, ni wanhopen hé !
                            Wees blij dat het er naar uit ziet dat het de DME niet is.
                            Na al wat je al gedaan hebt kan je al veel elimineren.
                            Ik zou een lijstje maken van wat nog overblijft, dan één voor één schrappen.
                            Kan niet anders dan dat je er uiteindelijk uitkomt.
                            Ik duim mee dat het niet het laatste item is :up:
                            In ieder geval, nog veel moed en rap succes :first:

                              ik woon langs de vaart, ik woon langs de vaart, breng hem hier of moet ik hem komen halen. Sorry, kan me echt inleven in je probleem.

                                Vandaag DME terug gaan halen.
                                Ze hadden inderdaad soldeercontacten gevonden die niet meer 100% waren en die terug in orde gemaakt. Eindtrappen waren nog in orde.
                                DME terug in wagen geplaatst en testritje gemaakt.
                                Na 2 minuten mijn goede hoop de kop ingedrukt want jaja, daar was het weer. Knal knal knal stotter stotter.

                                Denk dak em van de week de vaart ga induwen….. :bounce: :bounce:

                                  Fingers crossed!!

                                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                                    @john.beton : interessante lectuur, bedankt

                                    Net de DME bij Bercu binnengebracht. Nu maar hopen dat ze effectief iets vinden want nu mag het toch stillekes aan gaan stoppen.

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 93)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.