motor is een beetje ziekjes, HELP

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 motor is een beetje ziekjes, HELP

  • Maker
    Discussie

  • Dax Janssens
    Deelnemer

      Beste medeforumers,

      Ik ben nu al geruime tijd naar een vervelend probleem met de motor van mn 993 aan het zoeken.
      Het probleem is dat af en toe in de opwarmfase van de motor deze redelijk vierkant draait, serieus underpowered en denkelijk niet op alle cilinders.
      Bij koudstart geen probleem, als de motor volledig warm is ook geen probleem alleen daar tussen in draait hij af en toe vierkant maar dus ook niet altijd.
      Onlangs nieuwe bougiekabels en bougies laten installeren en nu heeft hij het bijkomend probleem dat hij ook nog eens stevig knalt als hij vierkant draait, klinkt als backfire in de uitlaat, zowel op ralentie als bij gas geven. Telkens wel maar max voor een paar minuten en niet als hij ijskoud is en ook, niet bij opgewarmde motor, enkel knallen bij opwarmfase en soms ook niet dan draait hij perfect van koud naar warm.
      Wat is er reeds allemaal vervangen.
      Bougiekabels en bougies.
      Eindtrap onder bestuurderszetel die bobines aanstuurt.
      Beide verdelerkappen.
      Riempje dat 2de verdeler aanstuurt.
      Benzinefilter.
      6 injectors vervangen (2de hands)
      Massakabel van batterij (was nog een gevlochten kabel)
      Ondertussen al ettelijke benzinetanks er door gereden dus slechte benzine onwaarschijnlijk
      Massacontactjes in motorruimte proper gemaakt.

      Ben nu een beetje ten einde raad. Vooral omdat het probleem zich maar af en toe voordoet dus doelgericht zoeken wordt moeilijk.
      Gooi alle suggesties dus maar in het topic en we blijven proberen dan.

    15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 93)
      • ook HIER eens lezen over VIBRATION. :salut:

          Bedankt voor het aanbod Jan maar de jouwe is er ene met varioram en is bijgevolg een andere DME.
          Zit trouwens onder je bestuurdersstoel aan de voorkant.

            Hoi Dax,

            Ik weet niet waar ik de DME moet zoeken, maar als je wil kunnen we die samen effe uitbouwen om te proberen

              interessant, nu snap ik ineens waarom er losse connectors in de motorruimte liggen bij mij 😉

                @FirstP: gelijk heb je, had ik niet aan gedacht :bounce:

                Commentaren zijn goed en heb vanmiddag contact gehad. Ga deze week als ik tijd heb de DME even brengen en hopen dat ze iets vinden.

                F

                  De zoekfunctie op het forum gebruiken zou ik zeggen.
                  Bij deze… :salut:

                    Iemand ervaring met de firma Bercu in Antwerpen?

                    Had een topic gevonden op het nl forum van een paar jaar terug die daar zijn DME naar tevredenheid heeft binnengebracht. Was ook slechte soldeerverbindingen.
                    Ik begin toch terug een beetje hoop te krijgen :respect2:

                      @Siepel : PCA heeft het toen toch op hun computer opgezocht en beweerden dat het vervangen was en als ik zo in de motorruimte kijk zie ik links losse stekkers die normaal gebruikt worden op motors met varioram (mijne is nog model zonder). Dat wijst er denk ik op dat de kabel nieuwer is dan de wagen want anders hadden die stekkers er niet mogen zijn.

                      @Mush en Ghost : Ik denk idd dat ik het daar ergens mag gaan zoeken. Verklaart waarom het plots opkomt en even plots weg is.
                      Had gisteren de DME er al is uitgevezen en opengelegd (kon me niet inhouden :sarcastisch ) zag er vanbinnen als nieuw uit dus corrosie was het al niet. Slechte solderingen kan ik helaas zo niet zien en ik weet niet of ik me er zelf aan ga wagen. Ik heb anders wel een soldeerbout en ben niet bang van electronica maar dit is een beetje te fijn werk voor mij vrees ik.
                      Ik ga nog een beetje opzoekwerk doen naar firma’s die een DME kunnen testen en eventueel repareren.

                      Will keep you posted

                        Cold solder joints!
                        Best mogelijk en gebeurt dikwijls op machines die de componenten serieus belasten én onderhevig zijn aan trillingen… (zie mijn opmerking hierboven over “‘t zal uiteindelijk wel iets stoms zijn”

                          Wat de computer betreft kan je ook de soldeerpunten eens controleren.
                          Mijn ex E30 m3 had vroeger soms ook kuren.
                          Na heel wat zoekwerk toen uiteindelijk ook de computer gewisseld en probleem opgelost.
                          Mijn nonkel die nogal handig was in elektronica heeft toen de computer geopend en een los component opnieuw goed vast gesoldeerd. Na deze handeling werkte de computer weer goed.
                          Je ziet het natuurlijk niet altijd goed of er iets een beetje los zit.
                          Je kan sowiezo alle soldeer punten een keertje opnieuw opwarmen en terug vastzetten.
                          Kost niet veel tijd.

                            [quote=”Daxmanian” post=163271]@Rocco : Die heeft hij gehad. Was daar enkele jaren geleden al eens voor gaan horen bij Porsche Antwerpen en die hebben dat opgezocht en geverifieerd. Stond trouwens ook een stempel van in mn onderhoudsboek.[/quote]

                            Wellicht tijd voor een double check… Is slechts de visuele controle uitgevoerd of is de harness destijds echt vervangen?

                            Gr. Siepel

                              Is een onafhankelijke Porsche specialist die toch al ettelijke jaren bestaat 😉
                              Ik weet natuurlijk niet hoe bekwaam zijn mechaniekers zijn. Doet wel meestal onderhoud en reparatie van 996 en 997

                                Waar is die specialist specialist in? Iig niet in luchtgekoelde porsches.

                                  @Mush : Ik had het natuurlijk ook ni zo duidelijk geschreven.


                                  @Gette
                                  : Tsja die specialist is een jeugdkameraad van me, allee de eigenaar van de zaak toch. Hij kan natuurlijk alleen maar afgaan op wat zijn mechaniekers zeggen.
                                  Hoe meer uren die aan mn wagen werken hoe meer werkuren ik mag betalen. Nu is het wel zo dat ik uiteraard niet voor alles de “volle pot” heb moeten betalen en alles in samenspraak gebeurd is.
                                  Ik heb de wagen er terug weggehaald omdat ik zelf nu ook ni bepaald onhandig ben en geen werkuren aan mezelf moet betalen 8)

                                  Weet er toevallig iemand een firma die een DME kan nakijken en eventueel repareren? Had op het nederlandse forum al Beek Racing zien voorbijkomen dus heb ik daar al een mailtje naar toe gestuurd. Andere suggesties steeds welkom.

                                    Ha, ok… :first:
                                    Daar had ik niets van gelezen in de openingspost.

                                    Mja, ofwel een andere “specialist” zoeken, ofwel zelf lekker verder proberen. Is waarschijnlijk zoals bij de flipperkasten: uiteindelijk is’t iets heel kleins/stom :bounce:

                                  15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 93)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.