motor is een beetje ziekjes, HELP

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 motor is een beetje ziekjes, HELP

  • Maker
    Discussie
  • Beste medeforumers,

    Ik ben nu al geruime tijd naar een vervelend probleem met de motor van mn 993 aan het zoeken.
    Het probleem is dat af en toe in de opwarmfase van de motor deze redelijk vierkant draait, serieus underpowered en denkelijk niet op alle cilinders.
    Bij koudstart geen probleem, als de motor volledig warm is ook geen probleem alleen daar tussen in draait hij af en toe vierkant maar dus ook niet altijd.
    Onlangs nieuwe bougiekabels en bougies laten installeren en nu heeft hij het bijkomend probleem dat hij ook nog eens stevig knalt als hij vierkant draait, klinkt als backfire in de uitlaat, zowel op ralentie als bij gas geven. Telkens wel maar max voor een paar minuten en niet als hij ijskoud is en ook, niet bij opgewarmde motor, enkel knallen bij opwarmfase en soms ook niet dan draait hij perfect van koud naar warm.
    Wat is er reeds allemaal vervangen.
    Bougiekabels en bougies.
    Eindtrap onder bestuurderszetel die bobines aanstuurt.
    Beide verdelerkappen.
    Riempje dat 2de verdeler aanstuurt.
    Benzinefilter.
    6 injectors vervangen (2de hands)
    Massakabel van batterij (was nog een gevlochten kabel)
    Ondertussen al ettelijke benzinetanks er door gereden dus slechte benzine onwaarschijnlijk
    Massacontactjes in motorruimte proper gemaakt.

    Ben nu een beetje ten einde raad. Vooral omdat het probleem zich maar af en toe voordoet dus doelgericht zoeken wordt moeilijk.
    Gooi alle suggesties dus maar in het topic en we blijven proberen dan.

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 93)
    • Dat zegt veel over die ” specialist ”

      Als ik op een probleem kom op het werk kan ik niet weg voor dat opgelost is, hoeveel moeite dat ook kost wij MOETEN dat in orde krijgen ❗
      Die klant zal trouwens ook niets betalen voor het in orde is.

        Mush, hij heeft 2 weken bij een specialist gestaan en heb hem terug naar huis gehaald omdat die blijkbaar ook niks zinnig konden vinden.

          Als ik zie wat tijd en onderdelen en Euro’s daar al ingekropen zijn vraag ik me af waarom je ‘m niet dumpt bij een OPC of één of andere specialist ipv maar in het wilde weg te blijven schieten en gokken…
          Voor ‘t zelfde geld is’t daar op 5 minuten geklonken.

            Dju das zonde, de jouwe is waarschijnlijk jonger dan de mijne.
            Mijn 993 is van 8/94

              het bakken van de wafels duurde toch nog even dus ben ik maar even de garage in gedoken met een zaklamp.
              de bestuurderszetel helemaal naar voor geschoven en natuurlijk hangt die stikker dan nog helemaal onder de zetel. ik kon het moeilijk lezen ondersteboven maar volgens mij eindigen bij mij zowel het bosch nr als het porsche onderdeelnr beide op een 4.
              dus hopelijk meldt zich een andere bereidwillige forummer.

                Net de linkjes doorgelezen, bedankt :up:
                DME relais had ik al tijdje terug vervangen met nieuwer type omdat ik daar ook al veel over gehoord had.
                Spijtig genoeg vrees ik dat dit niet het probleem gaat zijn want hij start perfect, elke keer zelfs. Tis pas na een paar minuten dat de miserie begint en een paar minuten daarna rijdt hij weer perfect. Rare kuren mijn madam 😛

                    Amaai da zou echt super zijn :up: :up:

                      ik zal straks eens kijken of mijn unit dezelfde onderdeel en type nrs heeft. ik heb iig ook een drive block unit.
                      zo ja wil ik deze wel uitlenen om je verder te helpen met uittesten.

                        Ik heb vandaag eens gebeld met een mechanieker van Porsche Antwerpen die toch al een tijdje meedraait in het Porsche gebeuren en is alles uitgelegd.
                        Zijn vermoeden is dat er iets fout loopt in de DME zelf en raadt aan die eens te vervangen. Nu is dat natuurlijk een onderdeel dat niet zo goedkoop is.
                        Ik zit er niet mee in dat te vervangen als het probleem effectief opgelost is dan maar voor een gokje vind ik het toch wat duur.

                        Is er toevallig iemand op het forum met onderstaande DME die hem eventjes kan missen om te testen?

                        sized_IMG_0329.jpg

                          Het kan van alles zijn maar ik heb zo de indruk dat jou probleem eerder temperatuur gebonden is .
                          Voor zover ik nog mee ben gebeurd het alleen in maar in die opwarm periode ?
                          Meer bepaald op het punt wanneer de motor van koud koudstart mengsel (choke) naar zijn normale bedrijfstemp. map overschakelt .
                          Persoonlijk zou ik dan alle zaken die invloed kunnen hebben op deze procedure gaan verdenken zoals : tempsensors , Lamda sonde ,luchtschuif , koudstartinjector , elektrisch of vacuum gedeelte die die dingen sturen enz.
                          vb; in geval van de Lamda sonde ,alles kan ,de meesten moeten opwarmen voor die een correcte waarde geeft ,daar kan al iets verkeerd mee zijn en reageert die bv.te traag .
                          Een OBD stekker is fijn maar de meeste van die dingen kunnen waarden van terug gevonden worden in een workshopmanual en kunnen doorgemeten of getest worden.
                          Vooraleer je lukraak dure componenten gaat vervangen hadden die dingen al gecontroleerd moeten geweest zijn ! :engeltje:

                            @Python : In de ruwe data zie je eerst de temp stagneren, kort daarna iets verhoogde lambda, dan duikt de temp en stijgt de lambda verder door. Ik weet ook niet of een slechte lambda sonde deze fenomenen zou kunnen veroorzaken? Het is natuurlijk een piste die ik eens verder zou kunnen uitdiepen.

                            @993 : Hier had ik ook al aan gedacht. De DME is op mijn type simpel uit te bouwen maar ik vrees dat dit nogal een dure component is en ik geloof met die Drive Block dat je die niet zomaar kunt overbouwen. Ik dacht dat die specifiek moet gecodeerd worden voor mijn wagen. Ben der niet zeker van maar vrees van wel.

                              Misschien zit het dan in een slecht kontakt aan de DME of in de DME zelf.
                              Ik weet niet of je die makkelijk kan uitbouwen, anders eens uitproberen met een ruil?

                                Mij lijkt dat eerst je Lamda sonde reageert en dan daarop pas je cil.temp die gaat zakken .

                                Hij heeft het bij stationair ook zeg je ,dan werkt de ontsteking vervroeging normaal nog niet .

                                  Ik zal het grafiekje eens plaatsen van toen ik de metingen aan het doen was. Hierop zie je duidelijk de cilindertemp zakken en kort daarna een hogere uitgangsspanning op de lambda sonde

                                  Trend.jpg

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 93)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.