motor is een beetje ziekjes, HELP

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 motor is een beetje ziekjes, HELP

  • Maker
    Discussie

  • Dax Janssens
    Deelnemer

      Beste medeforumers,

      Ik ben nu al geruime tijd naar een vervelend probleem met de motor van mn 993 aan het zoeken.
      Het probleem is dat af en toe in de opwarmfase van de motor deze redelijk vierkant draait, serieus underpowered en denkelijk niet op alle cilinders.
      Bij koudstart geen probleem, als de motor volledig warm is ook geen probleem alleen daar tussen in draait hij af en toe vierkant maar dus ook niet altijd.
      Onlangs nieuwe bougiekabels en bougies laten installeren en nu heeft hij het bijkomend probleem dat hij ook nog eens stevig knalt als hij vierkant draait, klinkt als backfire in de uitlaat, zowel op ralentie als bij gas geven. Telkens wel maar max voor een paar minuten en niet als hij ijskoud is en ook, niet bij opgewarmde motor, enkel knallen bij opwarmfase en soms ook niet dan draait hij perfect van koud naar warm.
      Wat is er reeds allemaal vervangen.
      Bougiekabels en bougies.
      Eindtrap onder bestuurderszetel die bobines aanstuurt.
      Beide verdelerkappen.
      Riempje dat 2de verdeler aanstuurt.
      Benzinefilter.
      6 injectors vervangen (2de hands)
      Massakabel van batterij (was nog een gevlochten kabel)
      Ondertussen al ettelijke benzinetanks er door gereden dus slechte benzine onwaarschijnlijk
      Massacontactjes in motorruimte proper gemaakt.

      Ben nu een beetje ten einde raad. Vooral omdat het probleem zich maar af en toe voordoet dus doelgericht zoeken wordt moeilijk.
      Gooi alle suggesties dus maar in het topic en we blijven proberen dan.

    15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 93)
      • @de_koen : Ben je zeker? Onder de stofkap zaten anders toch 2 armpjes met veertjes die bij hogere toerentallen naar buiten gaan en zo een mechanische vervroeging van de ontsteking geven. Het beestje is al 20 hé en daar zit nog van dienen ouwen brol in 😉

          [quote=”Daxmanian” post=163214]
          Had ondertussen de raad gekregen om de gewichtjes van de ontstekingsvervroeging in de delco’s eens te checken. Die komen soms ook vast te zitten. Morgen maar eens openvijzen.
          .[/quote]

          ik weet niet wie u dat heeft wijsgemaakt, maar zelfs 10jaar voor er nog maar sprake was van een 993 zaten er al geen gewichtjes meer in de delco”s

            @Dirk I : Bedankt 😀


            @Rocco
            : Die heeft hij gehad. Was daar enkele jaren geleden al eens voor gaan horen bij Porsche Antwerpen en die hebben dat opgezocht en geverifieerd. Stond trouwens ook een stempel van in mn onderhoudsboek.


            @Youyou
            : Inderdaad dat is hetgene er gebeurd volgens mij maar de vraag is waarom hij dat soms doet. 😥

            We zoeken verder en bedankt allemaal om mee te denken :up:

              ik ben echt geen technisch wonder maar kan het zijn dat onverbrande benzine in je uitlaat komt en die daar ontploft door de warmte?

                ik weet niet of ik je kan helpen, maar heb je hier al van gehoord : op sommige modellen is een terugroepactie geweest voor de bekabeling die rot wordt over tijd en die tot kortsluitingen en allerlei vreemde symptomen kan leiden. Zoek eens op google “993 bad engine wiring harness”

                http://forums.rennlist.com/rennforums/993-forum/17104-bad-engine-wiring-harness.html

                http://forums.rennlist.com/rennforums/993-forum/534382-engine-wiring-harness.html

                  Ik wens je nog veel moed, niet opgeven, uiteindelijk vindt je het wel :respect2:
                  Het is zo’n beetje als een dossier tussen een stapel zoeken: het is altijd de laatste :bounce:

                    :bounce: :bounce: :bounce:
                    Ja Jan, de bobines waren binnen en heb ze geplaatst maar helaas……

                    Begon eigenlijk wel goed, korte rit naar kameraad om zijn Durametric terug te geven en die was probleemloos verlopen. Eventjes daar gebleven en dan terug naar huis gereden…….3 straten verder jawel hoor knal,knal,knal stotter stotter.
                    Om helemaal gek van te worden, kword er zelf een beetje moedeloos van 😥

                    Had ondertussen de raad gekregen om de gewichtjes van de ontstekingsvervroeging in de delco’s eens te checken. Die komen soms ook vast te zitten. Morgen maar eens openvijzen.
                    Ondertussen is van de ontsteking alles behalve de DME vervangen dus zit ik nu echt vast.

                    @Ghost
                    : kostelijke affaire? Ja da begint toch stillekes aan. Nu de meeste onderdelen die vervangen zijn zijn toch “onderhoudsonderdelen” die vroeg of laat toch eens vervangen moeten worden. Nu is wel alles ineens vervangen maar moet dat de eerste jaren dus niet meer vervangen worden.

                    Waar ik ook nog een beetje over twijfel is de eindtrap die de bobines aanstuurt. Had ik vorige zomer al vervangen toen de problemen nog niet zo erg waren. Deze had ik besteld bij een online shop en zat netjes in een verpakking van Bosch maar had gehoord dat er veel chinese namaakbrol verkocht word en was al aan het denken dat ik hier misschien ook mee te maken had gehad.
                    Morgen eens rondhoren of mijn kameraad nog zo een ontstekingsmodule heeft liggen om te proberen.

                    We zoeken verder……..

                      En Dax….zijn de bobines al binnen?

                        ik duim voor je :up:

                          Hoop dat je het snel vind.
                          Begint kostelijk te worden al die onderdelen vervangen 😯

                            Ik vermoed het secundaire systeem want als ik deze loskoppel vertoont hij hetzelfde gedrag als het misgaat tijdens het rijden.
                            Nu de bobines zijn toch maar enkel als pakket te verkrijgen dus worden ze ineens alle twee vervangen.
                            Morgennamiddag zouden ze binnen zijn, hopen dat het probleem eindelijk van de baan is.
                            Ik hou jullie op de hoogte.

                              Primaire – secundaire ,ik volg niet goed hier , welke is er slecht ? :think:

                              Hoop in ieder geval dat je probleem spoedig van de baan is ,succes 😉

                                Ik denk niet dat er met de lambda sonde zelf iets mis is. Deze registreert gewoon hetzelfde hetgeen ik vermoed namelijk dat er iets mis is met de ontsteking.

                                Vandaag testje gedaan. Kabel losgekoppeld van de primaire delco zodat hij enkel op het secundaire systeem werkt, gestart en motor draaide vrij goed, beetje ruwer maar nog steeds goede gasrespons.
                                Dan primaire terug aangekoppeld en secundaire losgekoppeld en gestart…..jawel hoor daar was het. Ruw draaien en stevige backfire net zoals hij soms heeft. Waarschijnlijk valt dus soms tijdens het rijden het secundaire systeem uit en begint hij te bokken. Het enige in dit systeem dat nog niet vervangen is zijn de bobines dus deze vandaag dan maar besteld. Vermoeden is dat de bobine van het secundaire systeem soms faalt met opwarmen.
                                Hopelijk heb ik het bij het rechte eind en is het probleem spoedig opgelost.

                                  Als je toch de ontsteking verdenkt, heb je of ken je misschien iemand die een oscilloscoop (motortester) ter beschikking heeft ?
                                  dan kan je zien of alle cil. onsteking blijven krijgen !

                                  Ik vind het nogal raar dat hij het niet altijd heeft , in de opwarm fase maar dan ook weer niet altijd 😕
                                  Zou je haast gaan denken dat ook weersomstandigheden een invloed hebben op het euvel .
                                  Is er een verschil waar te nemen tussen bv. s’middags ,warm (droog) of s’avond’s kouder (vochtig) ?

                                    lamdasondes? Als het probleem zich niet voordoet tijdens WOT kunnen versleten O2-sensoren verkeerde/vertraagde lamda waardes aan de ECU doorgeven en dan krijg je zo’n raar gedrag.
                                    O2-sensor koud, opwarmend of volwarm geeft andere resistensiewaardes.
                                    Bij WOT wordt er niet gekeken naar de lamdawaardes, daarmee kan je het gemakkelijk uitsluiten.

                                    Als je het signaal van de lamdasensors kan uitlezen zijn er grafieken waar je ze mee kan vergelijken, min en max moeten binnen bepaalde waardes liggen en er is een bepaalde snelheid/traagheid van verandering die in orde moet zijn.

                                  15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 93)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.