motor is een beetje ziekjes, HELP

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 motor is een beetje ziekjes, HELP

  • Maker
    Discussie

  • Dax Janssens
    Deelnemer

      Beste medeforumers,

      Ik ben nu al geruime tijd naar een vervelend probleem met de motor van mn 993 aan het zoeken.
      Het probleem is dat af en toe in de opwarmfase van de motor deze redelijk vierkant draait, serieus underpowered en denkelijk niet op alle cilinders.
      Bij koudstart geen probleem, als de motor volledig warm is ook geen probleem alleen daar tussen in draait hij af en toe vierkant maar dus ook niet altijd.
      Onlangs nieuwe bougiekabels en bougies laten installeren en nu heeft hij het bijkomend probleem dat hij ook nog eens stevig knalt als hij vierkant draait, klinkt als backfire in de uitlaat, zowel op ralentie als bij gas geven. Telkens wel maar max voor een paar minuten en niet als hij ijskoud is en ook, niet bij opgewarmde motor, enkel knallen bij opwarmfase en soms ook niet dan draait hij perfect van koud naar warm.
      Wat is er reeds allemaal vervangen.
      Bougiekabels en bougies.
      Eindtrap onder bestuurderszetel die bobines aanstuurt.
      Beide verdelerkappen.
      Riempje dat 2de verdeler aanstuurt.
      Benzinefilter.
      6 injectors vervangen (2de hands)
      Massakabel van batterij (was nog een gevlochten kabel)
      Ondertussen al ettelijke benzinetanks er door gereden dus slechte benzine onwaarschijnlijk
      Massacontactjes in motorruimte proper gemaakt.

      Ben nu een beetje ten einde raad. Vooral omdat het probleem zich maar af en toe voordoet dus doelgericht zoeken wordt moeilijk.
      Gooi alle suggesties dus maar in het topic en we blijven proberen dan.

    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 93)
      • heb je het voor in deellast /constant rijden of eerder bij optrekken ?

        lambda sensor werkt enkel bij deellast, niet bij optrekken…

          @cabrio wim : als het bedrijf goed draait sta ik enkel stand by. Feit dat ik tijd voor hobby heb wil zeggen dat hier alles pico bello draait, baas happy en ik ook 😀

          @Ghost
          : wagen heeft obd1 poort dus op die manier kan ik de verschillende sensoren uitlezen of ze al dan niet werken en correcte waardes doorgeven. Compressie is vorige week gemeten en was goed bevonden. Benzinedruk moet ik nog laten meten, kan ik niet zelf maar staat op programma :salut:

          @python
          : is idd de voltage output dus zit ik toch een beetje in de goede richting te denken.

          Vandaag 2 x ritje gedaan. 1ste in de namiddag en geen enkel probleem. Wagen deed het perfect heel de rit. 2de rit ‘s avonds en jawel hoor na een minuutje of 2 was het er, knallen in de uitlaat, inhouden en vierkant draaien. Heeft het deze keer wel een minuut of 4 volgehouden en dan plotsklaps terug vol vermogen en tevreden snorren, heel vreemd.
          Gegevens gelogd en tijdens sputteren weer cilindertemperatuur stevig zien zakken en voltage output van lambda sensor verhoogt. Alle andere waardes zoals inlaat lucht temp, luchtmassa meting, toerental sensor enz… geven allemaal normale waardes aan.

          Morgen eens proberen om de massacontacten onder de bestuurderszetel na te kijken en de connector op de stuurdoos van de hoogspanningsbobijnen na te kijken.

          Vind het zo vreemd dat het probleem plots opkomt en plots weggaat. Niets geleidelijk aan en eigenlijk rijdt de wagen 95% van de tijd probleemloos.
          We zoeken verder.

            [quote=”de_koen” post=162862]hoge lambda waarde is arm mengsel.[/quote]
            Klopt maar wat hij ziet op zijn programma is waarschijnlijk de voltage output van de Lambdasensor en dan zou het wel kunnen kloppen .
            vb. 0.1 V arm mengsel 0.9 V rijk mengsel
            Als je met een wide band Air/Fuel ratio meter zou meten zet die de waarde om naar Lamdawaarden en dan is inderdaad zoals koen zegt Lamda 0.9 een rijker mengsel dan Lamda 1.

            Je probleem is dan wss niet zo zeer ontsteking maar benzine gerelateerd , omdat het zich alleen maar voordoet in de opwarmfase zou ik eerder aan de componenten gaan denken die dit regelen of kunnen beinvloeden .
            vb. benzinedruk
            koudstartverstuiver
            Lambdasensor
            inlaatlucht temp. sensor
            temp.sensor
            extra luchtschuif
            enz.

            PS; Ik ken helemaal niks van een 993 dus je begrijpt dat dit op eigen verantwoordelijkheid is ! :mrgreen:

              Ik vind het een rare manier van doen hoor.
              Een oude proberen te genezen met een computer en exel files 😯 .
              Beter gewoon bezine druk meten en de rest wat reeds is voorgesteld.
              Kleppen goed afstellen en compressie meten kan ook raad geven 😉

                hoge lambda waarde is arm mengsel.

                Wim

                  [quote=”Daxmanian” post=162846]Heb me tijdens mn nachtshift wat nuttig bezig gehouden en de waardes van de durametric in grafiekjes gegoten met exell.
                  [/quote]

                  Moet jij dan niet voor je baas werken dan i.p.v met je hobby bezig zijn. :mrgreen:

                  Bobijnen zijn volgens mij kapot of werken. 💡

                    Heb me tijdens mn nachtshift wat nuttig bezig gehouden en de waardes van de durametric in grafiekjes gegoten met exell.
                    Je ziet op de curves dus wel wanneer hij begint te stotteren en backfire geeft.
                    Wat valt op : de cilindertemp daalt wat duidt op onverbrande benzine, deze geeft een koelend effect. De lambda waarde begint te stijgen wat ook duidt op slecht mengsel of onverbrand mengsel. De laatste halve minuut draaide hij terug normaal en begon de temp te stijgen en gaf hij normale lambda waardes.
                    Ga strakjes nog wat extra waardes loggen en ook wat langer rijden om te kijken welke waardes hij geeft op normale bedrijfstemperatuur.

                    Vermits bijna alles van de ontsteking vervangen is begin ik de hoogspanningsbobijnen te verdenken. Veel valt er niet meer te vervangen vermits de sensoren allemaal waardes door geven dus werken ze.
                    Ik hou jullie op de hoogte en ideeën of suggesties steeds welkom

                      Daarnet even de durametric er aan gehangen en kort door de straatjes hier gereden en enkele parameters gelogd.
                      De cylinder temp blijkt het niet te zijn want die loopt mooi op zonder rare waardes.
                      De rest van de waardes, tsja, het lijkt mij correct maar mijn technische kennis is ook maar beperkt.

                      Als iemand zich geroepen voelt om de exell file met logwaarden te bekijken dan mail ik deze wel even door.
                      Het is in de laatste 2 a 3 minuten van de log dat hij sputterde en backfire gaf, laatste 30 sec was het gedaan en de eerste minuten deed hij het ook niet.

                      Als hij afgekoeld is ga ik nog eens loggen met alle parameters op.

                      Wim

                        [quote=”Rudolf” post=162780]of het aan de injectoren ligt ?? [/quote]

                        Als die soms niet goed afsluiten en/of nadruppelen op het moment je die brandstof niet nodig hebt kan daar dus een backfire door ontstaan.

                        Dus als hij dit met koude motor doet en er staat toevallig een verkeerde klep open kan de brandstof zo in het uitlaat systeem lopen.
                        Staan ze dicht staat er op de cilinder wat benzine, en als je dan start hoef ik je niet uit te leggen hou de motor zal draaien.
                        Ik oriënteer mij een beetje op het intro verhaal, dan wel….. dan niet


                        @Rudolf
                        , kan inderdaad ook nog een boosdoener zijn.
                        Maar als je maar lukraak vervangt zonder iets te meten of na te kijken zal het gokken blijven.

                          Ik ben wss de domste van de klas, maar met slechte druk van de pomp zou de motor toch over de ganse lijn slecht draaien en niet enkele minuten tijdens de opwarmfase…. ❓

                            of het aan de injectoren ligt ?? dan zou hij dat toch continu moeten hebben, zou ik denken ?
                            zou het niet kunnen dat je ergens een lek hebt en valse lucht zuigt, dan ploft hij ook.
                            anders is bekijken onder de wagen (passagiers kant) of de uitlaat niet fit, aan de cilinderkop.

                            Rudi.

                              Correct Wim. De Porsche stond bij een bevriend Porsche technieker en hij heeft me niet verteld of ze de injectors hadden getest dus ik vermoed van niet. Ik ga het zeker vragen.
                              Mij leek het meer een ontstekingsprobleem omdat ik de indruk kreeg dat er onverbrand gasmengsel in de hete uitlaat tot ontbranding komt en vandaar de knal en tijdelijk vermogenverlies. De knallen lijken ook maar enkel te komen uit de uitlaat langs passagierskant.

                              @de_koen
                              : brandstofdruk kan ik niet zelf uitmeten, heb daar geen geschikt gerief voor maar ga het laten doen. Welke waarden zou ik moeten meten op de temp sensor bij welke temperaturen? En waar vind ik deze exact op de motor?

                              De wagen staat momenteel terug thuis en heb voor dit weekend een laptopje te leen met durametric software op en bijbehorende kabel om de motorgegevens uit te lezen. Hopelijk kan ik dan wat gegevens loggen als hij de beruchte backfire heeft.

                              Alvast bedankt voor de suggesties want het is moeilijk zoeken zo als het probleem zich maar heel af en toe voordoet. Ik word er moedeloos van.

                              Wim

                                Maar als je de injectoren niet test, hoe kun je er dan vanuit gaan dat deze goed zijn. :what:

                                Voor hetzelfde zitten er ook 2 bij die niet goed werken en heb je hetzelfde met de gebruikte, want luistert heel nauw.
                                Dat ze ook de injectoren die eruit kwamen ook niet getest hebben snap ik ook niet, dus daarna betaald voor je voor andere waarvan je niet 100% zeker bent dat ze goed zijn.
                                En door de rommel die ze tegenwoordig in de benzine doen kunnen deze makkelijk gaan vergommen.
                                Daarbij moet dan ook de druk nog eens goed zijn zoals Koen schrijft, en is er een van deze zaken niet in orde draait een motor niet mooi rond.

                                  3bar is de normale druk, verkeerde druk kan idd rare verschijnsels geven.
                                  heb je de Ohmse waarden van de temperatuursensor al door gemeten?

                                    Nope, zou dit deze symptomen kunnen veroorzaken?

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 93)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.