motor M44/09 “zweet” of “lekt”?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 motor M44/09 “zweet” of “lekt”?

  • Maker
    Discussie
  • Denk dat ik een klein lekje(?) heb bovenaan achteraan de motor, een M44/09 op een 924S modeljaar 1988, heel erg gelijkend op vorige modeljaren 924S en 944.

    Na een flinke rit van +300 km zag ik wat olie op de achterste moer en draadeind van de uitlaat van cilinder 4 (met cilinder 1 de voorste in rijrichting). Dus het is niet de cilinderkoppakking, maar de pakking daarboven tussen kleppenkast en nokkenasdeksel. Er lag een beetje olie op het vlak met de motornummer en het druppelde op het tussenspruitstuk van uitlaat 2+3 met wat witte rook als gevolg. Ik dacht even aan iets ergs, maar het is wel degelijk zuivere heldere verse olie, want die is net vervangen.

    M44-07motorblok_oliedruppel.jpg

    De motor verbruikt ook een beetje, maar ‘k heb al nieuwe Passats gereden die meer dan een halve liter verbruikten op de Autobahn. De compressie is 500 km terug nog goed bevonden.

    Hoeveel werk en hoe lastig is dat die nokkenkastpakking te vervangen? Of wacht ik tot het echt erg wordt of tot de volgende tandriemen en waterpompwissel in 25-30k km?

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • Bovenste lekpad over de kleppenkast en nokkenkast:

      IMG_1923_lekpad.jpg

      De achterste koelwaterkanalen zaten verstopt, hard water gebruikt. Waarschijnlijk de tweede eigenaar, die reed er 4 jaar mee. Zelf heb ik alle vloeistoffen meteen vervangen.

      IMG_1819_lekpad.jpg

      Gevolg, de achterste (nr4) cilinder werd minder gekoeld en de 2 pakkingen tussen nokkenkast//kleppenkast//cilinderblok kregen het zwaar. Dit komt blijkbaar nog veel voor bij deze M44/09 motor (944 type I en 924S) en allicht bij de andere 924 en 944 ook.

      De laatste klepveer zat gebroken, die had dus eigenlijk een winding minder, maar die motoren kunnen wel tegen iets. Nooit veel van gemerkt, behalve dus die oliedruppels. De witte zegt nu wieeeuw van stilstand tot wegsprinten, vroeger was het enkel een iel gefluit, bijna huilen, bij hoge toerentallen. Je zou nu denken dat er een elektrische motor inzit, ware er niet een dof gerommel op de achtergrond bij het starten en wegsprinten.

      (Foto’s & revisie bovenblok CCR.)

        Bleek de gevreesde cilinderkoppakking toch ook bijna op het einde, dus …

        IMG_1917_kleiner.jpg

        Kleppenkast eraf en in nieuwstaat weer erop

        IMG_1923_kleiner.jpg

          Nokkenkast eraf

          IMG_1814_kleiner.gif

          IMG_1818_kleiner.jpg

            Uiteindelijk lekte het toch teveel voor de pakking om nog op te zwellen. (Wel spectaculair zo voor de stoplichten staan met een witte rookwolk vanonder de motorkap en dan wegscheuren bij groen.)

            IMG_1813_kleiner.gif

            IMG_1828_kleiner.gif

            tandriem & Co eraf.

              Blijkbaar moeilijk te vinden dat wit spul. Zou “liquid penetrant” ook niet werken, dat is een systeem voor kwaliteitskontrole met 2 vloeistoffen.

              Eerst royaal een inkt aanbrengen, die door haarvatkracht (capillariteit) opgezogen wordt, als er haarscheurtjes zijn. Afkuisen met water, de inkt in de haarscheurtjes zit gevangen. Wit spul op spuiten op alcoholbasis, dat verdampt, laat een poreuze witte laag achter en als er inderdaad haarscheurtjes zijn komt daar rood door de witte laag piepen. Misschien werkt het witte spul ook om te blokkeren, ik heb zo’n bussen nog gebruikt ooit.

              Wat ze me bij de autohandel voor beroeps aanraadden was: opruwen van dat kleine stukje tussen de voorlaatste en de laatste bout en dan een soort prut aanbrengen. Echt veel overdruk staat er daar niet op die nokkenkast, toch?

              Wim

                @Hendrik, ik zou als ik jou was als de motor koud is even de olie resten verwijderen door b.v remreiniger erop te spuiten.
                Dit even goed laten uitdampen, en er dan oil leak spray op de plekken waar die olie uitkwam opspuiten.
                Is een wit poeder hecht op het metaal en helpt dat de olie zich niet verspreid en je zo kunt zien waar en hoeveel het lekt.
                Kan best zijn dat het na een paar ritten over is, en waarom schrijf ik dit, omdat het bij onze 944 ook was toen we hem pas hadden, en na een paar ritten over was. (we hebben dezelfde motor) 😉
                Door de lange stilstand kan er het een en ander een beetje uitgedorst zijn, en moet weer even verzadigen.
                Dus zou nog niet te snel gaan sleutelen.

                  Ik zou er toch iets aan doen.
                  Olie op de uitlaat geeft een grote kans op brand.
                  Vraag me niet hoe ik dat weet

                    Nee die zullen eraf moeten vrees ik, hoewel zo een ramp is dat ook niet.

                      Kunnen de tandriemen vooraan blijven zitten dan?

                      ‘k Ben vers bij TACB, regelmatig bijeenkomsten, maar spijtig genoeg geen technische dagen, merk ik.

                        Valt wel mee, hangt een beetje af hoe handig je bent, een voordeel is als je met 2 bent omdat bij het afhalen je moet opletten dat de hydraulische klepstoters er niet uit vallen. Die kun je best ook niet verwisselen want dat kan misserie naderhand met zich meebrengen. Best ook kurke dichting achteraan op nokkenashuis ineens vervangen.

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.