Motor olie: synthetisch of mineraal

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Motor olie: synthetisch of mineraal

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Heb een forum search gedaan en heb gekonstateerd dat er een aantal verschillende soorten motorolie gebruiken voor een 3.2. Heb ook gehoord dat minerale van minder kwaliteit is dan synth. alsook de kost, maar de druk zal hoger houden en ook minder olielekken zal voorkomen.

    Iemand enige ervaring of aanbeveling ?

    Op mijn motor staat een label om 10W30 te bebruiken maar heb zojuist 10W40 ingedaan daar door een aantal op dit forum aangaven. Op NL porscheforum geven ze 15W40 aan.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Mvg,
    Filip

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
    • waar men (vooral met oudere blokken) zeker best van af blijft zijn de additieven à la Slick 50 en dergelijke! Dergelijke producten beloven dat er een ‘teflon-achtige’ laag op de onderdelen gebracht wordt, hetgeen de frictie zou verminderen, verbruik zou verminderen, levenduur zou verlengen… en waarschijnlijk nog uw sexleven verbeteren ook? Allemaal heel mooi, maar het probleem is dat die ‘teflon-achtige’ laag zich ook met veel plezier in de (soms heel dunne) oliekanalen afzet, en er voor kan zorgen dat zo een kanaaltje gaat dichtslibben! Een van mijn vrienden heeft op die manier ooit al eens een motorblok op de vuilnishoop mogen gooien na een vastloper, kort nadat er een dergelijk additief gebruikt was!

      Weet dat de NASA, toch ook niet de grootste bende bloemkolen (als ze nuchter zijn tenminste) enkele jaren geleden al die additieven getest heeft, om te zien of er producten bijwaren die de moeite loonden om te gebruiken. Hun besluit was dat er geen enkele bijwas die een substantieel voordeel bood, en dat de meeste producten weggegooid geld waren… Het overdenken waard…

        Deze morgen nog een clip van Fifth Gear gezien.

        Men ging een paar testen uitvoeren op afgeschreven wagens (te oud of teveel km om nog te verkopen).

        Wagen werd eerst nagekeken en alles was perfect, dan werd de olie volledig afgelaten om na te gaan hoe ver hij nog kon rijden. 2miles (een dikke 3.2km dus) en dan blokkeerde de motor. Wel leuke test om eens te zien, weet ge direkt dat olie nodig is en als ge probleem hebt met te weinig olie, stoppen en niet meer verder rijden.

        Wim

          Ik weet nog te herinneren dat er ooit een (hoge piet) van Shell had geschreven in de krant +/- 8 jr geleden, dat olie verversen (vanaf de synthetische) komplete onzin was, reed (zei hij zelf) nog steeds met de olie vanaf aankoop auto rond, en deze olie kon niet omgaan en het voldoende was om alleen maar bij te vullen. 🙄
          Weet nog wel dat hij opstaande voet ontslag gekregen heeft bij Shell.

          Maar wat is hier van waar. ❓

            Heb ondertussen de antwoorden op mijn vragen gevonden, maar ik vraag mij nu af :

            Waarom zou een synthetische olie 10W30 dunner zijn dan een minerale olie 10W30 ????

            Het gaat hier toch over de viscositeit ??

            Pinanty is Pinanty !!

            Ik denk dat er veel fabeltjes zijn omtrent olien en dat de fabrikanten daar zeker op inspelen. Waarom iets anders gebruiken dan de richtlijnen in het OB ? Dit is nogmaals problemen zoeken.

            Ik heb zoeens een wagen verkocht aan een Duitser die een van zijn Turkse mekaniers bijhad en die haalde de oliepeil tegen zijn neus en rook eraan en zij toen: Gut,sehr gut !!!

            Ik dacht nog eerst , hij gaat ervan proeven.

            Gebruik wat er in het boekske staat en zoek niet verder.

              In mijn boekske staat 10W30/10W40.

              Nu heb ik een vraag : van wat maken “zij” vol synthetische olie. 😈

              Wat is HD, API, SE of SF

              Als het om een synthese produkt gaat is het dan nog wel OLIE.

              yvan

                er werd reeds de opmerking gemaakt dat er een flinke cent te verdienen valt met de verkoop van olie… wat dus helaas in de praktijk ook weer voor heel wat verhaaltjes en onbetrouwbare ‘raadgevingen’ zorgt. Het is al erg bij de auto’s, het is nog veel erger bij de moto’s!!! Weet dat er bvb maar 3 fabricanten ter wereld zijn die specifieke moto-olie maken, bij de rest is het gewoon dezelfde olie als bij de auto’s, gewoon een andere verpakking er op! En dit voor motorblokken die soms draaisnelheden van 14000RPM halen!

                En dan zijn er soms nog verschillen volgens type blok! Zo zijn er bvb fabricanten die additieven in de olie doen voor minder frictie binnen de cylinders… maar als je dan een natteplaat-koppeling hebt, merk je dan opeens bij hevig accelereren dat je koppeling compleet doorslipt… we hebben indertijd bij Bimoto nog verhalen gehoord van racers die bij de start gewoon het gevoel hadden terplaatse te staan bij de start, omdat de koppeling geheel doorslipte…dus zelfs zulke zaken kunnen reeds een verschil maken…

                Dus een goede olie kiezen is niet altijd zo eenvoudig, maar wel belangrijk… zowel voor de levensduur van de blokken als voor de portemonnee!! Het feit dat zelfs Porsche bij de nieuwe modellen zelfs onderhoudsintervallen van 30.000 km voorschrijft, toont in ieder geval aan welke fenomenale weg de volsynthetische olieën afgelegd hebben de laatste jaren…

                Wim

                  Ik heb in mijn vorige twee en deze Porsche altijd 10W40 half synthetic gedaan en nooit problemen gehad, deze ververs ik om de 10000 km en olie verbruik bij de cabrio is 3/4 liter op 10000km.

                    ik ga toch ook nog effe een boompje planten: in de mijne zit sinds de laatste oliewissel Full synt. olie 5W40…nu sprak ik daarnet met een garagist , en die zegt dat hij in het verleden al misserie had met deze olie ( was wel op een 993 turbo) die zou na een tijdje blauw zijn gaan doempen ( olie langs de turbo…)… wat raden jullie aan voor de 964 turbo? ik heb nu een verbruik van 1 op bijna 1500 km dus dat is vrij normaal…

                      Correct Mich 😉

                        😀 D D D D D D D D D D D D D D D D D D

                          …als het ding perfect draait op de olie die erin zit…waarom dan veranderen??…met cocktails kan je experimenteren, met een ouwe motor beter niet 😉

                            Volgens mij kan het in die richting geen kwaad…

                              Mag je van vol synthetische terug naar half synthetische motorolie ?

                                Volgens mij is het altijd best om te blijven gebruiken wat er altijd in geweest is. Overschakelen van half-synthetisch naar vol synthetisch is volledig af te raden omdat volsynthetisch de aanslag aan de binnenkant van de motor zal losweken en voor verstoppingen kan zorgen met een ‘motor-infarct’ tot gevolg. Ik ken iemand die dat heeft gehad…Mijn 3.2 reed perfect op half-synthetisch, had 245000km op teller en deed het nog steeds perfect zonder revisie.

                                  Wat spul moet er in ‘n 964?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.