Motor stukgelopen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Motor stukgelopen

  • Maker
    Discussie

  • Black Dragon
    Deelnemer

      ik heb hier ‘n lastig probleem.

      Heb onlangs ‘n porsche carrera gekocht (3.6) .

      Nu heeft m’n garagehouder me opgebeld gehad dat er te weinig olie in zou zitten. En dat heeft hij dan bijgevuld. NU blijk blijktbaar dat hij met niet lopende motor gepeild had. En dus volgegoten had tot het meetbaar was op de meetstok (3 liter ongeveer)

      Nu met naar huis te rijden heb ik een kleine 15km wel even doorgereden gehad, ff doorgetrokken en daarna ff aan 200 per uur gereden. Wat overeen kwam met ongeveer 5500 toeren dacht ik me te herinneren. Oliedruk en dergelijke was allemaal normaal.

      Nu kreeg ik net voor de afslag de melding dat de oliedruk te laag was, en heb onmiddelijk de motor afgegooid…. Uiteraard was het kwaad al geschied. bekeek de motorolie en één en al witte smurrie in de oliestop (koelvloeistof bij het water). En bij het starten van de motor uiteraard helaas ‘n zwaar takkend geluid….

      Wat ik me nu afvraag, is dit doordat er in mijn ogen teveel olie heeft ingezeten, of was hier eerder al iets aan de hand ? Want water bij de olie…. dat moet natuurlijk ergens van komen. Gaat dit om ‘n gescheurde cillinderwand of weet ik veel wat ?

      Alvast vriendelijk bedankt.

    15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 94)
      • Hou jezelf op de vlakte, je ben een bedrogen consument, that’s it.

        Hij is niet bedrogen. Hij heeft pech dat nu net de motor ploft. Ga eens zoeken op het ned-forum op de naam Resto.

        PB

          Google eens op Porsche D-Chunk.

            +1, steek al je energie in positieve dingen, gaat je wsschlk meer voldoending geven en zoals sensa schrijft, bezint eer ge begint.

              [quote=”Wez” post=189804]

              Aan mijn garagehouder twijfel ik niet, stelt zelf motoren samen, heeft eigen raceteam waarin ie elk jaar kampioen is. Héél bekwaam man. Hem treft geen schuld, dit is nu wel duidelijk.[/quote]

              Beste Wez,

              Vooraleer je legal gaat, neem dit eens door :

              https://www.law.kuleuven.be/jura/art/44n2/verhaegen.html

              Als je via de rechtbank je gelijk wil halen, ga je niet anders kunnen dan de verkopende partij in gebreke te stellen. Deze kan dan op zijn beurt proberen de partij alwaar hij aangekocht heeft in gebreke te stellen. Maar als je woorden kloppen en je verkoper een specialist is, zijn zijn kansen voor verhaal beperkt, om niet te zeggen… quasi onbestaande.

              Pas op om je zelf ook uit te geven als “iemand die er iets van kent”, het zou wel eens tegen jouw kunnen gebruikt worden. Je had dan zelf maar wat onderzoeken moeten doen… . Hou jezelf op de vlakte, je ben een bedrogen consument, that’s it. Ga ook dus ook niet verwijzen naar dit forum of andere bronnen waar je info haalt. Niet dat forum illegaal is, maar het kan en zal tegen jouw gebruikt worden dat je toegang had tot die info en dat je daarom aan een betere prijs hebt gekocht en dat je dan nu niet moet komen klagen.

              En vooraleer je start… een slecht onderhands akkoord is nog altijd beter dan een prachtig vonnis dat je krijgt, achter dat vonnis volgt misschien een arrest (tegenpartij kan in beroep gaan) en als je echt pech hebt cassatie… . Je bent vertrokken voor jaaaren : stress en kosten.

              Weet ook dat je tegenpartij niet je vriendelijke garagist is maar een “geslepen” lees bekwame advocaat die waarschijnlijk door zijn verzekeringsmaatschappij wordt aangesteld. Die jongens/dames hebben kennis van zaken en vooral… zij hebben tijd… veel tijd… en zijn niet gehaast. Bovendien weten zij ook wat een expertiseverslag kost, en een tegenexpertise … . En wat ga je ondertussen met je auto doen??

              Ik weet het Recht=Recht, maar dat is niet hetzelfde als rechtvaardig.

              Nogmaals, verzint vooraleer je begint!

              Ik wens je dus voor 2015 veel wijsheid!

              S2

                Toen je de auto kocht, of toen je hem inspecteerde heb je toch gecontroleerd of er voldoende olie in zat?

                Als er toen voldoende olie in was, lijkt het mij sterk dat op 50 km er zoveel olie verbruikt is dat het lichtje aan gaat.

                Als er toen al onvoldoende olie in was, kon je ook al vermoeden dat er weinig onderhoud aan gebeurd was. En was je dus op de hoogte. En was het jouw taak om ervoor te zorgen dat er voldoende olie in was voor je vertrok.

                Ik vind het erg voor jou, maar ik denk dat je je geld beter gebruikt voor de reparatie ipv het uit te geven aan procedures waarin je bijna zeker het onderspit zult delven.

                  het olielampje werkte wel degelijk. nadat ik in de boordcomputer aangaf dat de oliedruk te laag werd, ging vervolgens dat lampje ook branden. Dus dit werkt zeker.

                  Uiteraard zal ik het hier niet bij laten, ben geen machanieker, maar ben ook geen leek op automechanica. En ik beweer niet dat de vorige eigenaar het expres gedaan heeft, maar ik ben er vrijwel zeker van dat de problemen er waren voordat de wagen bij mij kwam.

                  Kan er iemand eens ff uitleggen wat er precies met die “plof” bedoeld word. Hierbij bedoel ik het technische gedeelte. Heb wel al gehoord dat er problemen in de cillinders of in de cillinderkoppen waren bij de carrera’s. Maar weet er niet het fijne van. Kan helpen om de hele boel te doen begrijpen bij de expertise, waar ik uiteraard ook zelf aanwezig ga zijn.

                    [quote=”Wez” post=189804]ik heb de vorige eigenaar hiermee geconfronteerd. Hij zegt nu dat ze bij ze bij porsche bij het laatste onderhoud dit maar hadden moeten zien. Hier gaat nu ‘n expertise op komen (alleen ben ik vrij zeker dat het niet aan Porsche zelf ligt, en dat zij zeker geen fout hierin treffen)

                    Het gaat helaas ‘n lange weg worden…. en vooral ‘n duur grapje.[/quote]Dit is de plofferspecialist bij uitstek. Helaas is het jou overkomen, net als vele anderen. klikhierop Daarna is de auto beter als nieuw, iig veel succes.

                      had ook zo’n wagen, een ford Granada, zoop olie langs de kleppen. Wez ik hoop dat ik in je ogen niet zit te koffiekletsen terwijl jij iets dierbaars bent verloren. :think:

                        juist op die manier kan je ook olie opstoken :salut:

                          Ik heb een auto gehad die zelfs meer dan 1.5 liter verbruikte.
                          Compressie was goed.
                          Bleek bij demontage dat de olie langs de klepstelen in de cilinders drupte.
                          Werd uiteindelijk goedkoop hersteld :relaxman:

                            hoeveel compressie/oliedruk heb je nog wanneer je motor 1,5L olie verbruikt op 1000 km?

                              Ze geven die hoge waarden op om niet te snel garantie te moeten geven bij een beetje olie verbruik.

                                Voor de ongelovige Thomassen hier, kopie uit de handleiding :coolness:

                                Attachments:
                                • 20141221_105416.jpg
                                PB

                                  De repair manual van mijn 996TT zegt Max. 1L/1000km.

                                    Dat bedoelde ik , laat hem eens uitlezen in een erkend centrum ,mogelijk komt er wat te boven waarmee je verder kan .

                                    Olie waarschuwings lampje
                                    Voor diegene die twijfelen , het ziet er ongeveer zoals dit uit !

                                    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

                                  15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 94)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.